GRUPLAR ARASI TEMAS VE ÇAPRAZ EVLİLİKLER: İZMİR'DE ALEVİ-SÜNNİ EVLİLİKLERİ

Bu makale, makro toplumsal dinamikler ile mikro toplumsal ilişkiler arasındaki bağlantıları ortaya çıkararak,çapraz evlilikler üzerinden gruplararası teması ortaya koymaktadır. İzmir’de yaşayan 43 Alevi-Sünni çaprazevlilik yapmış kişi (18 çift ve 7 birey), bu çalışmanın örneklemini oluşturmaktadır. Bu çiftlerle yapılanderinlemesine mülakat tekniğiyle elde edilen veriler, çiftlerin, ailelerinin, akrabalarının ve topluluklarınınarasındaki etkileşim ve teması anlamak için analiz edilmiştir. Bu etkileşim ve temas, çiftlerin birbirlerininkültürel kökenine bağlı etkinliklere katılma sıklıkları, katılım biçimleri, etkilenme düzeyleri, birbirlerinekültürel katkıları, kendi ve birbirlerinin aileleri ve akrabaları ile görüşme sıklıkları üzerindendeğerlendirilmiştir. Çalışma verileri, çapraz evliliklerin, kültürler arası ortaklıkları arttırma, önyargı veayrımcı kimlik kategorilerini sorgulama ve gruplar arası olumlu teması geliştirme potansiyelini açığaçıkarmaktadır.

INTERGROUP CONTACT AND INTERMARRIAGES: ALEVİ-SUNNİ MARRIAGES IN İZMİR

This article demonstrates intergroup contact through intermarriages by disclosing the interconnections between macro-social dynamics and micro-social relations. The sample of the research consists of 43 AleviSunni intermarried individuals (18 couples and 7 individuals). The research data collected through in-depth interviews with these couples are analyzed in order to understand interactions and contact between the couples, their families, relatives, and communities. Their interactions and social contact are evaluated through the frequency of couples’ participation to activities connected to each other’s cultural origin, their ways of participation, levels of affection, their cultural contribution to one another, and the frequency of meeting with their own and their partner’s family and relatives. The research data reveals the potential of intermarriages to increase cultural commonalities, to question exclusionary identity categories and to improve positive contact between groups.

___

  • Afful, S. E., Wohlford C. ve Stoelting, S. M. (2015). Beyond “difference”: Examining the process and flexibility of racial identity in interracial marriages. Journal of Social Issues, 71(4), 659-674. doi: 10.1111/Josi.12142
  • Allport, G. W. (1954). The Nature of prejudice. Reading, Ma: Addison Wesley.
  • Altuntek, N. S. (2001). Türkiye üzerine yapılmış evlilik ve akrabalık araştırmalarının bir değerlendirmesi. Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 18(2), 17-28.
  • Balkanlıoğlu, M. A. (2011). Influence of Alevi-Sünni intermarriage on the spouses' religious affiliation, family relations, and social environment: A qualitative study of Turkish couples. (Unpublished Phd Dissertation). University of North Texas, Texas.
  • Balkanlıoğlu, M. A. (2012). Alevi-Sünni evliliklerinin aile ilişkileri ile çocuk yetiştirme üzerine etkileri ve sosyal damgalama. (Influences of Alevi-Sünni marriages on family relations and child rearing, and social stigmatization). Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Veli Araştırma Dergisi, 62, 163- 182.
  • Benhabib, S. (2002). The claims of culture: Equality and diversity in the global era. Princeton: Princeton University Press.
  • Breger, R. ve Hill, R. (1998). Cross-cultural marriage: Identity and choice. New York: Berg/Oxford International.
  • Bystydzienski, J. M. (2011). Intercultural couples. Crossing boundaries, negotiating difference. New York & London: New York University Press.
  • Campbell, M. E. ve Herman, M. R. (2015). Both personal and public: Measuring interethnic marriage attitudes. Journal of Social Issues, 71(4), 712-732. doi: 10.1111/Josi.12145
  • Curtis, K. T. ve Ellison, C. G. (2002). Religious heterogamy and marital conflict: Findings from the National Survey of Families and Households. Journal of Family Issues, 23, 551-576.
  • Çatak, B. D. (2015). Mezhep farklılıklarının evli çiftlerin ilişkileri üzerindeki etkileri: Berlinİstanbul örneği. Mediterranean Journal of Humanities, 2, 179-201. doi: 10.13114/Mjh.2015214566
  • Çatlı, G. (2008). İstanbul ve Nevşehir'de Alevi-Sünni evliliğinin antropolojik açıdan incelenmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Yeditepe University, Istanbul.
  • Duben, A. ve Behar, C. (1996) İstanbul haneleri: Evlilik, aile ve doğurganlık 1880-1940. İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi.
  • Duben, A. (2002). Kent, aile, tarih. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Foeman, A. ve Nance, T. (2002). Building new cultures, reframing old images: Success strategies of interracial couples. The Howard Journal of Communications, 13(3), 237-249. doi: 10.1080/10646170290109716
  • Fu, X., Tora, J. ve Kendall, H. (2001). Marital happiness and inter-racial marriages: A study in a multi-ethnic community in Hawaii. Journal of Comparative Family Studies, 32, 47-60.
  • Glenn, N. D. (1982). Interreligious marriage in The United States: Patterns and recent trends. Journal of Marriage and Family, 44(3), 555-566. doi: 10.2307/351579
  • Goldstein, J. R. (1999). Kinship networks that cross racial lines: The exception or the rule? Demography, 36(3), 399-407.
  • Kalmijn, M. (1991). Shifting boundaries: Trends in religious and educational homogamy. American Sociological Review, 56(6), 786-800. doi: 10.2307/2096256
  • Kang Fu, V. ve Wolfinger, N. H. (2011). Broken boundaries or broken marriages? Racial intermarriage and divorce in the United States. Social Science Quarterly, 92(4), 1096-1117. doi: 10.1111/J.1540-6237.2011.00809.X
  • Killian, K. D. (2001). Reconstituting racial histories and identities: The narratives of interracial couples. Journal of Marital and Family Therapy, 27(1), 27-42.
  • Miles, M. B. ve Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. (2nd Ed). Thousand Oaks, Ca: Sage.
  • Ortiz, M. ve Harwood, J. (2007). A social cognitive theory approach to the effects of mediatedintergroup contact on intergroup attitudes. Journal of Broadcasting & Electronic Media, 51(4), 615-631. doi: 10.1080/08838150701626487
  • Özateşler Ülkücan, G. (2018). Identity categories and intermarriages. Ş. Aslan ve B. Erdağı (Ed.) Current debates in sociology and philosophy, Vol. 26 (45-56). London: Ijopec Publication.
  • Özbay, F. (1998). Türkiye'de aile ve hane yapısı: Dün, bugün, yarın. A. B. Hacımirzaoğlu (Ed.). 75 yılda kadınlar ve erkekler. (Ss. 155-172). İstanbul: Tarih Vakfı.
  • Özgen, Z. (2015). Maintaining ethnic boundaries in “non-ethnic” contexts: Constructivist theory and the sexual reproduction of diversity. Theory and Society, 44, 33–64. doi: 10.1007/S11186- 014-9239-Y
  • Patton, Q. M. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri (M. Bütün ve S. B. Demir, Çev.). Ankara: Pegem Akademi (Orjinal Çalışma Basım Tarihi, 2002).
  • Pettigrew, T. F. ve Tropp, R. L. (2006). A meta-analytic test of intergroup contact theory. Journal of Personality and Social Psychology, 90(5), 751-783. doi: 10.1037/0022-3514.90.5.751
  • Pettigrew, T. F. ve Tropp, L. R. (2011). When groups meet: The dynamics of intergroup contact (Essays in social psychology). New York: Psychology Press.
  • Pettigrew, T. F. (1997). Generalized intergroup contact effects on prejudice. Personality and Social Psychology Bulletin, 23, 173-185. doi:10.1177/0146167297232006
  • Qian, Z. ve Lichter, D. T. (2007). Social boundaries and marital assimilation: Interpreting trends in racial and ethnic intermarriage. American Sociological Review, 72, 68-94. doi:10.1177/000312240707200104
  • Şahin, Ş. (2005). The rise of Alevism as a public religion. Current Sociology, 53, 465-485.
  • Sen, S. ve Soner, B. A. (2016). Understanding urban alevism through its socio-spatial manifestations: Cemevis in İzmir. Middle Eastern Studies, 52(4), 694-710. doi: 10.1080/00263206.2016.1176919
  • Seshadri, G. ve Knudson-Martin, C. (2013). How couples manage interracial and intercultural differences: Implications for clinical practice. Journal of Marital and Family Therapy 39(1), 43- 58. doi: 10.1111/J.1752-0606.2011.00262.X
  • Song, M. (2009). Is intermarriage a good indicator of integration? Journal of Ethnic and Migration Studies, 35(2), 331-348. doi: 10.1080/13691830802586476