Çevresel Sürdürülebilirlik İdeolojisinin Mitoloji Temelli Popüler Medya İçeriklerinde Kullanılması: Ragnarok Televizyon Dizisi Örneği

Gelecek nesillerin ihtiyaçlarını karşılamak ve mevcut yaşam kalitesini iyileştirmek için ekosistemlerinin korunmasına dayanan çevresel sürdürülebilirlik, hava, su ve toprak kalitesinin iyileştirilmesi, bitki yaşamı, biyoçeşitliliğin korunması, enerji verimliliği, atık yönetimi ve sera gazlarının atmosfere verilen miktarına yönelik birtakım düzenlemeleri içermektedir. Bir ideoloji olarak çevresel sürdürülebilirlik, eko-aktivism ve çevresel adalet konularını kapsamasının yanı sıra küresel ısınma ve iklim değişikliği konularında da uluslararası bir mücadelenin gerekliliğini vurgulayan uluslararası politikalar ile desteklenmektedir. Çevreye yönelik mitlerin popüler medya içeriklerine yerleştirilmesi, zaman içerisinde başat politik söylem olarak temsil edilmiş ve çeşitli disiplinler etrafında sorgulanmaya başlanmıştır. Medya metinlerinde çevreye yüklenen simgesel anlamlar ve bu anlamların meydana getirdiği düşünce kalıpları, çevresel faktörlerin insan kültürlerine nasıl şekil verdiği, çevre sorunlarına nasıl yaklaşılıp dilin nasıl kullanıldığı ve metin içindeki değer yargıları önem kazanmaktadır. Bu açıdan İskandinav mitolojisi üzerinden kurgulanan ve amaçlı örnekleme olarak seçilen Ragnarok isimli Netflix televizyon dizisinde çevresel sürdürülebilirliğin kapsadığı konular, betimsel analiz yöntemiyle incelenmiş; iklim sistemleri ve değişiklikleri, insan yerleşimleri, insanın çevreye olan etkileri, enerji sistemleri, karasal sistemler, karbon ve azot döngüleri, sucul sistemler ile çevrecilik politik görüşü etrafında şekillenen eko-aktivizm öğelerinin iyi ve kötü karakterlerin yaşam şekli ve davranış kalıpları üzerinden temsil edildiği ve kapitalizm-tüketim olgusunun neden olduğu iklim değişiklikleri, su ve hava kirliliği ile ekolojik olayların ise İskandinav mitolojisinde yer alan Ragnarok efsanesinin olay örgüsü üzerinde temellendiği görülmüştür.

Representing Environmental Sustainability Ideology in Mythology-Based Popular Media Content: Ragnarok Television Series Example

Environmental sustainability, which is based on the protection of ecosystems to meet the needs of future generations while also improving the current quality of life, includes regulations governing air, water, and soil quality, plant life, biodiversity protection, energy efficiency, waste management, and greenhouse gas emissions. International policies that emphasize the need for a global struggle against global warming and climate change, as well as environmental sustainability, eco-activism, and environmental justice issues, back it up. Environmental myths' presence in popular media content has been questioned across a variety of fields and has been portrayed as the prevailing political discourse across time. Environmental symbolic interpretations in media texts, as well as the thought patterns generated by these meanings, how environmental issues shape human cultures, how environmental problems are addressed, how language is employed, and value judgments in the text, all, become increasingly relevant. In this case, descriptive analysis is used to investigate environmental sustainability issues in the Netflix television series Ragnarok, which is based on Scandinavian mythology and was chosen as an intentional sample. Climate systems and changes, human settlements, human impacts on the environment, energy systems, terrestrial systems, carbon and nitrogen cycles, aquatic systems, and eco-activism elements shaped around the political view of environmentalism are represented through the lifestyle and behavior patterns of good and bad characters, capitalism, climate changes, water, and air pollution, and ecological activism elements.

___

  • Abisel, N. (1995). Popüler sinema ve türler. Alan.
  • Akay, G. & Demir, L. S. (2020). Toplum beslenmesinde sürdürülebilirlik ve çevre. Selçuk Tıp Dergisi, 36 (3), 282-287. https://doi.org/10.30733/std.2020.01341
  • Akgül, U. (2010). Sürdürülebilir kalkınma: uygulamalı antropolojinin eylem alanı. Antropoloji, 24, 133-164.
  • Alada, A., Gürpınar, E. & Budak, S. (1992). Rio Konferansı üzerine düşünceler. İstanbul Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi, 3-4-5, 93-108.
  • Ay, C. & Yakın, V. (2017). Reklamlarla marka kişiliği geliştirmek: arketipler tüketicileri yakalayabiliyor mu?. İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, 46(2), 161-178. https://doi.org/10.5152/iujsb.2017.002
  • Ay Türkmen, M. & Kılıç, F. (2020). Sürdürülebilir kalkınma anlayışına yönelik döngüsel ekonomi modeli. Üçüncü Sektör Sosyal Ekonomi Dergisi, 55(4), 2538-2556.
  • Baker, S. (2000). The impact of environmentalism on public policy analysis. In C. Pierson & S. Tormey (Eds.), Politics at the edge (pp.132-144). Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1057/9780333981689_10
  • Barbier, E.B. (1987). The concept of sustainable economic development. Environmental Conservation, 14(2), 101-110.
  • Barth, H. (1976). Truth and ideology (Çev. Frederic Lilge). (2. baskı). University of California Press.
  • Barthes, R. (1991). Mythologies (Çev. Annette Lavers). (25. baskı). Straus & Giroux The Noonday Press.
  • Basiago, A.D. (1999). Economic, social, and environmental sustainability in development theory and urban planning practice. The Environmentalist, 19, 145-161.
  • Başol, K. (1991). Doğal kaynaklar ekonomisi, Aklıselim.
  • Berry-Flint, S. (2004). Genre. In T. Miller & R. Stam (Eds.), A companion to film theory (pp. 25-44). Blackwell Publishing.
  • Bird, S.E. & Dardenne, R. W. (1988). Myth, chronicle, and story: Exploring the narrative qualities of news. In J.C. Carey (Eds.), Media, myths and narratives (pp. 67–86). Sage.
  • Birleşmiş Milletler Dünya Çevre ve Kalkınma Komisyonu (1991). Ortak geleceğimiz (Çev. Belkıs Çırakçı). Türkiye Çevre Sorunları Vakfı Yayını.
  • Blum, L. (2004). Stereotypes and stereotyping: a moral analysis. Philosophical Papers, 33(3), 251- 289.
  • Bose, B. K. (2010). Global warming: energy, environmental pollution, and the impact of power electronics. IEEE Industrial Electronics Magazine, 4(1), 6-17. https://doi.org/10.1109/MIE.2010.935860.
  • Boswell, T. E., Kiser, E. V. & Baker, K. A. (1999). Recent developments in Marxist theories of ideology. Critical Sociology, 25 (2/3), 358-383.
  • Bozlağan, R. (2005). Sürdürülebilir gelişme düşüncesinin tarihsel arka planı. H. Y. Ersöz içinde (Ed.), Sosyal siyaset konferansları kitap 50 (ss. 1011-1028). İstanbul Üniversitesi Yayınları.
  • Buğday, E. B. & Babaoğul, M. (2016). Bilinçli tüketim kavramının boyutları: bilinçli tüketim davranışının yeniden tanımlanması. Sosyoekonomi, 24 (30): 187-206. https://doi.org.10.17233/se.2016.10.012
  • Burns, T., & Witoszek, N. (2012). Brundtland Report revisited: toward a new humanist agenda 1. Journal of Human Ecology, 39, 155- 170.
  • Çelik, A. & Küçük, A. (2020). Tüketim toplumunun çevre sorunlarına etkileri. Econharran Harran Üniversitesi İİBF Dergisi, 4 (5), 1-22.
  • Çoban, A. (2002). Çevreciliğin ideolojik unsurlarının eklemlenmesi. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 57 (3), 4-30. https://doi.org/10.1501/SBFder_0000001757
  • Çoban, B. (2003). Söylem, ideoloji ve eylem: iktidar ve muhalefet arasındaki mücadeleyi çözümleme denemesi. B. Çoban & Z. Özarslan içinde (Ed.), Söylem ve ideoloji (ss. 254-284). Su Yayınevi.
  • Çokgezen, J. (2007). Avrupa Birliği çevre politikası ve Türkiye. Marmara Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, XXIII (2): 91-115.
  • Cadenasso, M. L., Pickett, S.T.A. & Grove, J.M. (2006). Dimensions of ecosystem complexity: heterogeneity, connectivity, and history. Ecological Complexity, 3(1): 1-12. https://doi.org/10.1016/j.ecocom.2005.07.002
  • Campbell, J. (2010). Kahramanın sonsuz yolculuğu (Çev. Sabri Gürses). Kabalcı.
  • Chadwick, N. K. (1964). The Russian giant Svyatogor and the Norse Útgartha-Loki. Folklore, 75, 243-59.
  • Chiesura, A. & Groot, R. (2002). Critical natural capital: a socio-cultural perspective. Ecological
  • Economics, 44 (2003): 219- 231. https://doi.org.10.1016/S0921-8009(02)00275-6
  • Chisholm, J. A. (2005). The Eddas: the keys to the mysteries of the North. Illuminati Books. http://www.heathengods.com/library/poetic_edda/ChisholmEdda.pdf
  • De Groot, R.S. (1996). Towards a conceptual framework for measuring ecological sustainability of ecosystems. In Sprengers, S.A., Nienhuis, P.H. & P. Elias (Eds.) Report of the workshop sustainability of ecosystems: ecological and economic factors (pp. 17-49). 27-29 March 1993, Bratislava, Slovac Republic.
  • Desser, D. (1983). The samurai films of Akira Kurosawa. In D. Desser (Eds.), Studies in cinema no: 23 (pp. 14-17). UMI Research Press.
  • Doğan, S. & Tüzer, M. (2011). Küresel iklim değişikliği ve potansiyel etkileri. C.Ü. İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 12 (1), 21-34.
  • Eagleton, T. (1996). İdeoloji (Çev. Muttalip Özcan). Ayrıntı Yayınları.
  • Eden, S. E. (1993). Individual environmental responsibility and its role in public environmentalism. Environment and Planning A: Economy and Space, 25 (12), 1743–1758. https://doi.org/10.1068/a251743
  • Eliade, M. (2001). Mitlerin özellikleri (Çev. Sema Rıfat). Om Yayınları.
  • Erdem, M. S. & Yenilmez, F. (2017). Türkiye’nin Avrupa Birliği çevre politikalarına uyum sürecinin değerlendirilmesi. Optimum Ekonomi ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 4(2), 91-119.
  • European Commission (2020). European sustainable and smart mobility strategy (Publication No. COM (2020) 789 final). Communication From The Commission To The European Parlıament, The Council, The European Economic And Social Committee And The Committee Of The Regions. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A52020DC0789.
  • Gedik, Y. (2020). Sosyal, ekonomik ve çevresel boyutlarla sürdürülebilirlik ve sürdürülebilir kalkınma. International Journal of Economics, Politics, Humanities & Social Sciences, 3 (3), 196-215.
  • Godfray, H. J. C., Aveyard, P., Garnett, T., Hall, J. W., Key, T. J., Lorimer, J., Pierrehumbert, R. T., Scarborough, P., Springmann, M. & Jebb, S. A. (2018). Meat consumption, health, and the environment. Science, 361 (243), 1-9. https://doi.org/10.1126/science.aam5324
  • Gökalp Alıca, S. S. (2017). Kadın ve çevre. Türkiye Barolar Birliği Dergisi, 0 (2017), 151-172.
  • Gönenç, D. (2021). Çevresel adalet. Z. Savaşan, Ç, Söker & F. H. Yılmaz içinde (Ed.), Çevre hukuku ve politikaları: kavramlar, teoriler, tartışmalar (ss. 83-108). Seçkin.
  • Greenfield, P. & Watts, J. (2020, 29 Temmuz). Record 212 land and environment activists killed last year. The Guardian. https://www.theguardian.com/environment/2020/jul/29/record-212-landand-environment-activists-killed-last-year.
  • Grossman, G.M. & Krueger, A.B. (1995). Economic growth and the environment. Quarterly Journal of Economics, 110 (2): 353-377.
  • Gudykunst, W. B. & Kim, Y.Y. (1997). Communicating with strangers. The McGraw-Hill Companies, Inc.
  • Güleç, Ç. (2018). Coğrafya eğitiminde mitolojinin kullanılması. Eğitim ve Toplum Araştırmaları Dergisi/ JRES, 5(1), 162-179.
  • Gümrükçüoğlu, M. & Baştürk, O. (2008, 20-22 Mart). Sürdürülebilir su yönetiminde nehir kirliliği üzerine bir çalışma [Tam metin] TMMOB 2. Su Politikaları Kongresi 2008, Ankara. https://www.imo.org.tr/ekutuphane/index.php?yayinkod=578&belgeadi=TMMOB%202.%2 0Su%20Politikalar%FD%20Kongresi%20-%202.%20Cilt;.
  • Gündüzalp, A. A. & Güven, S. (2016). Atık, çeşitleri, atık yönetimi, geri dönüşüm ve tüketici: Çankaya Belediyesi ve semt tüketicileri örneği. Hacettepe Üniversitesi Sosyolojik Araştırmalar E-Dergisi, 2-15.
  • Gürel, E. & Muter, C. (2017). Psikomitolojik terimler: psikoloji literatüründe mitolojinin kullanılması. Sosyal Bilimler Dergisi, 1, 537- 569.
  • Gürses, İ. (2007). Jung’cu arketip teorisi bağlamında tasavvufi öykülerin değerlendirilmesi: Simurg örneği. Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 16 (1), 77-96.
  • Güzel, B. & Buz, S. (2019). “Yeşil” yoksulluk, çevresel adalet ve sosyal hizmet. Toplum ve Sosyal Hizmet, 30 (3), 1052-1069.
  • Hall, S. (1985). Signification, representation, ideology: Althusser and the post-structuralist debates. Critical Studies in Mass Communication, 2 (2), 91-114.
  • Harris, J. M. (2001). Basic principles of sustainable development. In K. S. Bawa & R. Seidler (Eds.), Encyclopedia of life support systems: dimensions of sustainable development (volume 1) (pp.21-40). United Nations Educational, Scientific, and Cultural Organization (UNESCO).
  • Honko, L. (1972). The problem of defining myth. Scripta Instituti Donneriani Aboensis, 6, 7-19. https://doi.org/10.30674/scripta.67066
  • Huber, J. (1982). The lost innocence of ecology. Fischer Verlag.
  • Hueting, R. (1990). The Brutland Report: a matter of conflicting goals. Ecological Economics, 2, 109-117.
  • Inglehart, R. (1990). Cultural shift in advanced industrial society. Princeton University Press.
  • İgit, A. (2016). Animasyon filmlerinde insan ve doğa ilişkisi. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 4(2), 951-980.
  • Jóhannesson, I., Norðdal, K., Óskarsdóttir, G., Pálsdóttir, A. & B., Pétursdóttir (2011). Curricula analyses and education for sustainable development in Iceland. Environmental Education Research, 17(3), 375-391.
  • Jung, C.G. (2006). Analitik psikoloji (Çev. Ender Gürol). Payel Yayınevi.
  • Kääpä, P. (2014). Ecology and contemporary Nordic cinema from nation building to ecocosmopolitanism. Bloomsbury.
  • Karatzoglou, B. (2013). An in-depth literature review of the evolving roles and contributions of universities to education for sustainable development. Journal of Cleaner Production, 49, 44- 53. http://dx.doi.org/10.1016/j.jclepro.2012.07.043
  • Kavut, S. (2020). Carl Gustav Jung: kavramları, kuramları ve düşünce yapısı üzerine bir inceleme. Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi (UKSAD), 6 (2), 681-695.
  • Kaypak, Ş. (2011). Küreselleşme sürecinde sürdürülebilir bir kalkınma için sürdürülebilir bir çevre. KMÜ Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 13 (20), 19-33.
  • Kaypak, Ş. (2013). Çevre sorunlarının çözümünde küresel çevre politikalarının önemi. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 31, 17-34.
  • Kılıç, S. (2001). Uluslararası çevre hukukunun gelişimi üzerine bir inceleme. C.Ü. İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 2 (2): 131-149.
  • Kılıç, S. & Tok, N. (2013). Çevrecilikte yeni bir kimlik: ekolojizm. Akademik İncelemeler Dergisi, 8 (2), 223-250.
  • Klemes, J. J., Fan, Y. V., Tan, R.R. & Jiang, P. (2020). Minimising the present and future plastic waste, energy and environmental footprints related to COVID-19. Renewable and Sustainable Energy Reviews, 127, 1-7. https://doi.org/10.1016/j.rser.2020.109883
  • Kozan, M. (2013). Kuzey mitolojisinin günümüz popüler kültürüne yansımaları. TSA, 17 (3), 245- 254.
  • Kökalan Çımrın, F. (2014). Kapitalizm, çevre ve çok uluslu şirketler. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 13 (50): 175-187.
  • Kuyucuklu, N. (1998). Doğal kaynaklar ve çevre ekonomisi. Filiz Kitabevi. Lawrence, J. S. & Jewitt, R. (2002). The myth of the American superhero. Wm. B. EerdmansLightning Source.
  • Lehmann, J.; Coumou, D. & Frieler, K. (2015). Increased record-breaking precipitation events under global warming. Climate Change, 132(4), 501-515.
  • Leigh, P. (2005). The ecological crisis, the human condition, and community-based restoration as an instrument for its cure. Ethics In Science And Environmental Politics ESEP, 3 (15), 3-15.
  • Leist, A. (2011). Daha iyi bir sürdürülebilirlik için çevresel adalet (Çev. Selim Kılıç). Küresel Bakış, 1 (1), 1-12.
  • Li, W.C. (2014). Occurrence, sources, and fate of pharmaceuticals in aquatic environment and soil. Environmental Pollution, 187, 193-201. https://doi.org/10.1016/j.envpol.2014.01.015
  • Lindow, J. (1997). Murder and vengeance among the gods: Baldr in Scandinavian mythology. FF Communications.
  • Lindow, J. (2001). Norse mythology: a guide to gods, heroes, rituals, and beliefs. Oxford University Press.
  • Liodakis, G. (2010). Political economy, capitalism and sustainable development. Sustainability, 2, 2601-2616. https://doi.org.10.3390/su2082601
  • Lippmann, W. (1922). Stereotypes. In W. Lippmann (Eds.), Public opinion (pp. 79–94). MacMillan Co. https://doi.org/10.1037/14847-006
  • MacKillop, J. (2005). Myths and legends of the Celts. Penguin.
  • Mannheim, K. (2016). İdeoloji ve ütopya (Çev. Mehmet Okyayuz). Nika.
  • Masnavi, M. R. (2013). Environmental sustainability and ecological complexity: developing an integrated approach to analyse the environment and landscape potentials to promote sustainable development. International Journal of Environmental Research, 7 (4): 995- 1006.
  • Meadows, D.H., Meadows, D.L, Randers, J. & Behrens, W. W. (1972). The limits to growth (5th digital ed.). Universe Books. https://donellameadows.org/wp-content/userfiles/Limits-toGrowth-digital-scan-version.pdf.
  • Meltzer, H.M., Brantsæter, A.L., Trolle, E., Eneroth, H., Fogelholm, M., Ydersbond, T.A. & Birgisdottir, B.E. (2019). Environmental sustainability perspectives of the Nordic diet. Nutrients, 11 (9): 1-18. https://doi.org/10.3390/nu11092248
  • Menikpura, S.N.M., Gheewala, S. H., Bonnet, S. & Chiemchaisri, C. (2013). Evaluation of the effect of recycling on sustainability of municipal solid waste management in Thailand. Waste and Biomass Valorization, 4, 237–257. https://doi.org.10.1007/s12649-012-9119-5
  • Meriano, C. E. (1987). The single European act past, present and future. The International Spectator, XXII (2), 89-99. https://doi.org/10.1080/03932728708456616
  • Mikailov, N. & Sakelarieva, L. (2016). Environmental alarmism: the Club of Rome and its critics. Studia Ecologiae et Bioethicae, 14 (4), 129-145. https://doi.org/10.21697/seb.2016.14.4.07
  • Mol, A. P. J. & Buttel, F. H. (2002). The environmental state under pressure. Elsevier.
  • Moldan, B., Janoušková, S. & Hák, T. (2012). How to understand and measure environmental sustainability: indicators and targets. Ecological Indicators, 17, 4-13. https://doi.org/10.1016/j.ecolind.2011.04.033
  • Nemeth, D. J. (1996). Ideology. In B. Warf (Eds.), Encyclopedia of geography (pp.241-43). SAGE.
  • Ohkita, T., Shimazu, Y., Urabe, T., Harwell, M. A., Jacobsen, J., Katz, A. M., Leaf, A., Liverman, D., Mileti, D., Mitchell, J., Siovic, P. & White, G. F. (1985). Experiences and extrapolations from Hiroshima and Nagasaki. In M. A. Harwell, T. C. Hutchinson, Jr. W. P. Cropper, C. C. Harwell & H. D. Grover (Eds.), Environmental consequences of nuclear war volume II: ecological and agricultural effects (pp. 427-467). John Wiley & Sons Ltd.
  • Okur, S. (2019). Tasavvuftaki “Kemâl” kavramına kıyaslamalı bir analiz: Jung’un “bireyleşme” kavramı [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Hitit Üniversitesi. Oldenziel, R. & Weber, H. (2013). Introduction: reconsidering recycling. Contemporary European History, 22 (03), 347 ­ 370. https://doi.org/10.1017/S0960777313000192
  • Oral, H. V., Carvalho, P., Gajewskac, M., Ursinod, N., Masi, F., Hullebusch, E. D., Kazakg, J. K., Expositoh, A., Cipollettai, G., Andersen, T. R., Fingerk, D. C., Simperler, L., Regelsberger, M., Rousn, V., Radinjao, M., Buttiglieri, G., Krzeminski, P., Rizzoe, A., Dehghanians, K., Nikolovat, M. & Zimmermannu, M. (2020). A review of nature-based solutions for urban water management in European circular cities: a critical assessment based on case studies and literature. Blue-Green Systems, 2 (1), 112-136. https://doi.org/10.2166/bgs.2020.932
  • Oskay, Ü. (1980). Popüler kültür açısından "ideoloji" kavramına ilişkin yeni yaklaşımlar. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 35 (01), 197-253. https://doi.org/10.1501/SBFder_0000001405
  • Öktem, B. (2016). Atık yönetiminde entegre uygulama. Batman Üniversitesi Yaşam Bilimleri Dergisi, 6 (2/1), 135-147
  • Özcan Kara, P. & Günay, E. C. (2013). Çernobil kazası ve etkileri. Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi ve Folklorik Tıp Dergisi, 3 (2), 31-36.
  • Özel, A. P. (2015). Çevresel aktivizm, halkla ilişkiler ve yeşil aklama üzerine kuramsal bir bakış. Selçuk İletişim, 8 (4), 73-89.
  • Özkan, S. (2018). Viking mitolojisinin temelleri ve tarihsel kaynakları. Ortaçağ Araştırmaları Dergisi, 1 (1), 67-84.
  • Özuğurlu, Y. H. & Ergüzeloğlu Kilim, E. (2016). Kapitalist gelişme ve enerji sorunu çerçevesinde nükleerin ekonomi politiği: serbest yazılar. Toplum ve Demokrasi, 10 (22), 71-90.
  • Page, R. I. (2009). İskandinav mitleri (Çev. İsmail Yılmaz). Phoenix.
  • Prior, P. (2009). From speech genres to mediated multimodal genre systems: Bakhtin, Voloshinov, and the question of writing. In C. Bazerman, A. Bonini & D. Figueiredo (Eds.), Genre in a changing world (pp. 17-34). WAC Clearinghouse & Parlor Press.
  • Ramade, F. (1995). Qualitative and quantitative criteria defining a ‘healthy’ ecosystem. In Rapport, D.J., Gaudet, C.L. & P. Calow (Eds.), Evaluating and monitoring the health of large-scale ecosystems (pp. 43-61). Springer.
  • Rasmussen, L. V., Bierbaum, R., Oldekop, J.A. & Agrawal, A. (2017). Bridging the practitionerresearcher divide: indicators to track environmental, economic, and sociocultural sustainability of agricultural commodity production. Global Environmental Change, 42, 33- 46. http://dx.doi.org/10.1016/j.gloenvcha.2016.12.001
  • Rawat, U.S. & Agarwal, N. K. (2015). Biodiversity: concept, threats and conservation. Environment Conservation Journal, 16 (3), 19-28. https://doi.org/10.36953/ECJ.2015.16303
  • Reid, W. V. (1998). Biodiversity hotspots. TREE, 13, 275-280.
  • Reid, J. (2007). Mythological representation in popular culture today. Communicatio, 33 (2), 80-98. https://doi.org/10.1080/02500160701685425
  • Rootes, C. (2003). The transformation of environmental activism: an introduction. In C. Rootes (Eds.), Environmental protest in Western Europe (pp. 1-19). Oxford University Press.
  • Roser-Renouf, C., Maibach, E. W., Leiserowitz, A. & Zhao, X. (2014). The genesis of climate change activism: from key beliefs to political action. Climatic Change, 125, 163–178. https://doi.org/10.1007/s10584-014-1173-5
  • Ruggiero, V. & South, N. (2013). Green criminology and crimes of the economy: theory, research and praxis. Crit Crim, 21, 359-373. https://doi.org/10.1007/s10612-013-9191-6
  • Ruggiero, V. (2020). Killing environmental campaigners: manifest and latent justifications. Criminological Encounters, 3(1), 1-17. https://doi.org/10.26395/CE20030101
  • Ryan, M. & Kellner, D. (2010). Politik kamera (Çev. Elif Özsayar). Ayrıntı.
  • Sætre, P. J. (2016). Education for sustainable development in Norwegian Geography curricula. Nordidactica – Journal of Humanities and Social Science Education, 1, 63-78.
  • Samimi, A.J., Ghaderi, S. & Ahmadpour, M. (2011). Environmental sustainability and economic growth: evidence from some developing countries. Advances in Environmental Biology, 5(5): 961-966.
  • Sanchez, L. E. & Croal, P. (2012). Environmental impact assessment, from Rio-92 to Rio+20 and beyond. Ambiente & Sociedade, 15(3), 41-54. https://doi.org/10.1590/S1414- 753X2012000300004
  • Sargın, G. A. (1997). Myth, ideology, and hegemony: the political syntax of american environmental design tradition. METU JFA, 17 (1-2), 25-42.
  • Schjødt, J. P. (2014). New perspectives on the Vanir gods in pre-christian Scandinavian mythology and religion. In T. R. Tangherlini (Eds.), Nordic mythologies interpretations, intersections, and institutions (pp.19-34). North Pinehurst Press.
  • Schwarzenbach, R.P., Egli, T., Hofstetter, T.B., Gunten, U.V. & Wehrli, B. (2010). Global water pollution and humanhealth. Social Sci. Electronic Publish, 35 (1), 109–136. https://doi.org/10.1146/annurev-environ-100809-1253424
  • Serttaş, A. (2018). Sinemada yabancılaşma ve teknoloji temalı distopya: siberpunk anlatı. TRT Akademi, 3 (5), 344-360.
  • Sigurdsson, G. (2014). Snorri’s Edda: the sky described in mythological terms. In T. R. Tangherlini (Eds.), Nordic mythologies interpretations, intersections, and institutions (pp.184-198). North Pinehurst Press.
  • Sohn, L. B. (1973). The Stockholm declaration on the human environment. The Harvard International Law Journal, 14 (3), 422-515.
  • Sphera Editorial Team. (2020, May). What ıs environmental sustainability?. Sphera. https://sphera.com/glossary/what-is-environmental-sustainability/.
  • Subaşı, M. & Okumuş, K. (2017). Bir araştırma yöntemi olarak durum çalışması. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21(2), 419-426.
  • Şahin, G. & Onurbaş Avcıoğlu, A. (2016). Tarımsal üretimde sera gazları ve karbon ayak izi. Tarım Makinaları Bilimi Dergisi, 12 (3), 157-162.
  • Şen, H., Kaya, A. & Alpaslan, B. (2018). Sürdürülebilirlik üzerine tarihsel ve güncel bir perspektif. Ekonomik Yaklaşım, 29 (107), 1-47. https://doi.org/10.5455/ey.39101
  • Şener, B. (2017). Soğuk savaş sonrası dönemde uluslararası göç olgusu ve ulusal güvenlik üzerindeki etkileri üzerine bir değerlendirme. Güvenlik Bilimleri Dergisi, 6(1), 1-30. https://doi.org/10.28956/gbd.319977
  • Talu, N. (1996). Rio’dan İstanbul’a. Yeni Türkiye, 8 (Habitat II Özel Sayısı), 236-250.
  • T.C. Çevre ve Şehircilik Bakanlığı (2021). Sıfır Atık. https://sifiratik.gov.tr/sifir-atik/sifir-atik-nedir.
  • Tecimer, Ö. (2006). Sinema: modern mitoloji. Plan b.
  • Temur, N. (2018). Sözlü tarih ve destan bağlamında macmuatu’t – tavorih. Türkbilig, 35, 223-231.
  • Toprak, D. (2006). Sürdürülebilir kalkınma çerçevesinde çevre politikaları ve mali araçlar. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2 (4), 146-169.
  • Tudor, H. (1973). Political myth. Pall Mall.
  • Uluğ Yurttaş, Ö. & Şişman, B. (2012). Sivil toplum örgütleri ve kitle iletişim araçlarının çevre okuryazarlığı bilinci oluşturmadaki rolü. Tarih Kültür ve Sanat Araştırmaları Dergisi, 1 (4), 445- 457.
  • Viman, O.V., Oroian, I. & Fleșeriu, A. (2010). Types of water pollution: point source and nonpoint source. AACL Bioflux, 3 (5), 393-397.
  • Vogler, C. (1998). The writer’s journey: mythic structure for writers. Michael Wise Productions.
  • Wanner, K. J. (2008). Snorri Sturluson and the Edda: the conversion of cultural capital in medieval Scandinavia. University of Toronto Press.
  • Witze, A. (2008). Climate change: losing Greenland. Nature, 452, 798–802. https://doi.org/10.1038/452798a
  • World Commission on Economic Development (1987). From one earth to one world: an overview in our common future: report of the world commission on environment and development. Oxford University Press.
  • Yeni, O. (2014). Sürdürülebilirlik ve sürdürülebilir kalkınma: Bir yazın taraması. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 16(3), 181-208.
  • Yeşildal, Ü. Y. (2018). Bir arketip olarak yılan. Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi, 6(13), 420 – 431.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin.
  • Yılmaz, A., Bozkurt, Y. & Taşkın, E. (2005). Doğal kaynakların korunmasında çevre yönetiminin etkinliği. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13, 1-16.
  • Yılmaz, F. B. (2018). Carl Gustav Jung’un arketipleri bağlamında “Persil, Magnum ve Eti Canga” reklam filmlerinin çözümlemeleri. Hire, 1(1), 98- 114.
  • Yurdakul Erol, S. (2012). Çevre politikası aracı olarak eğitim ve bilinçlendirme çalışmaları ve Akdeniz Bölgesi için işlevsel önemi. KSÜ Doğa Bil. Dergisi, Özel Sayı, 185-192.