An Ecofeminist Reading of Charlotte Perkins Gilman’s “The Yellow Wallpaper” (1892)

Ecological problems have always existed in the world so far, and they seem to exist for a long time in the future. Various approaches emerged in literature to raise awareness against ecological problems. Ecofeminism integrates ecology and feminism into one and seeks to draw parallels between the exploitation of the environment and the exploitation of women. Ecofeminism, which emerged as a new literary-critical approach trying to put the women and the ecological problems in the centre of the universe, occupies an important place together with other ecocentric approaches. Recently, most studies have focused on Charlotte Perkins Gilman’s contribution to feminism. In literature, the relative importance of feminism has been subject to considerable discussions, and few studies have investigated the works related to women’s issues from an ecofeminist perspective. The specific objective of this study to analyse Gilman’s short study, “The Yellow Wallpaper” (1892) from an ecofeminist perspective. This study uses a descriptive qualitative and library research method in data collection. Data were collected from primary and secondary sources. While primary data was obtained from Gilman’s short story, “The Yellow Wallpaper”, the secondary data was collected from various books, journals and research articles. The study consists of two main parts. In the first part of the study, some brief information about feminism and ecofeminism and the historical background of these two literarycritical approaches will be given. The second part of the study will focus on Gilman and her short story “The Yellow Wallpaper” and this work will be handled from an ecofeminist perspective.

Charlotte Perkins Gilman’ın “Sarı Duvar Kâğıdı” (1892) Adlı Eserinin Ekofeminist Bir Okuması

Ekolojik sorunlar geçmişten günümüze kadar dünyada her zaman var olmuştur ve gelecekte çok uzun süre varlığını devam ettirecek gibi görünmektedir. Edebiyat alanında ekolojik sorunlara karşı farkındalık yaratmak için çeşitli yaklaşımlar ortaya çıkmıştır. Ekofeminizm, ekoloji ile feminizmi bir araya getirmektedir ve çevrenin sömürülmesi ile kadınların sömürülmesi arasında paralellikler kurmaya çalışmaktadır. Kadını ve ekolojik sorunları evrenin merkezine koymaya çalışan yeni bir edebi-eleştirel yaklaşım olarak ortaya çıkan ekofeminizm, diğer ekomerkezci yaklaşımlarla beraber önemli bir yer tutmaktadır. Pek çok çalışma Gilman’ın feminizme katkısına odaklanmıştır. Edebiyatta, feminizmin göreceli olarak önemi önemli tartışmalara konu olmuştur ve çok az kadın meseleleriyle ilgili çalışmada ekofeminist bir bakış açısıyla incelenmiştir. Bu çalışmanın özel amacı, Gilman’ın “The Yellow Wallpaper” (Sarı Duvar Kâğıdı, 1892) adlı eserini ekofeminist bir perspektiften analiz etmektir. Bu çalışmada, veri toplanılmasında niteliksel ve kütüphane araştırma yöntemi kullanılmaktadır. Veriler birincil ve ikincil kaynaklardan elde edilmiştir. Birincil veriler Gilman’ın “The Yellow Wallpaper” adlı eserinden alınırken, ikincil veriler ekofeminizm ile ilgili çeşitli kaynak kitaplardan, dergilerden ve araştırma makalelerinden elde edilmiştir. Çalışma iki ana bölümden oluşmaktadır. Çalışmanın ilk bölümünde, feminizm ve ekofeminizm hakkında kısa bilgi verildikten sonra, bu iki edebi-eleştirel yaklaşımın tarihsel arka planı ele alınacaktır. Çalışmanın ikinci bölümünde Gilman ve onun kısa öyküsü “The Yellow Wallpaper” (Sarı Duvar Kâğıdı, 1892) üzerinde durulacak ve bu çalışma ekofeminist bakış açısıyla ele alınacaktır.

___

Akalın T. & Baş, R. (2018). Toplumsal cinsiyet eşitsizliğinin kadın sanatçılara yansıması. Marmara University Journal of Women and Gender Studies, 2(2), 112-128. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/615064

Bo, T. (2018). An ecofeminist interpretation of Sons and Lovers. Theory and Practice in Language Studies, 8(11), 1499-1503. http://dx.doi.org/10.17507/tpls.0811.15

Boslaugh, S. E. (2016). “Anthropocentrism”. Encyclopedia Britannica. https://www.britannica.com/topic/anthropocentrism.

Buell, L. (2005). The future of environmental criticism: environmental crisis and literary imagination. Blackwell Publishing.

Cova, A. (2012). Feminism. 559-563. https://repositorio.ul.pt/bitstream/10451/23703/1/ICS_ACova_Feminism_EDI.pdf

Çetin, O. (2005). Ekofeminizm: Kadın doğa ilişkisi ve ataerkillik. Sosyoekonomi, 1(1), 61-76. https://dergipark.org.tr/tr/pub/sosyoekonomi/issue/21061/226778

Gilman, C. P. (1892). “The Yellow Wallpaper”. https://www.nlm.nih.gov/exhibition/theliteratureofprescription/exhibitionAssets/digitalDoc s/The-Yellow-Wall-Paper.pdf

Glotfelty, C. & Fromm, H. (1996). The ecocriticism reader. The University of Georgia Press.

Güngör, T. Ö. & Erkan, M. (2020). Ekoeleştirel bakışla Robinson Cruose, Zor Zamanlar ve Su Diyarı eserlerinin incelenmesi. Kriter Yayınevi.

Güngör, T. Ö. (2020a). Maggie Tulliver as a new woman in George Eliot’s The Mill on the Floss, Kafkas University Journal of the Institute of Social Sciences, Spring (25), 71-80. doi.org/10.9775/kausbed.2020.005

Güngör, T. Ö. (2020b). Vengeance of nonhuman beings: An ecocritical reading of Samuel Taylor Coleridge’s work, “The Rime of The Ancient Mariner”, International Journal of Social, Political and Economic Research, 7(2), 359-371. doi.org/10.46291/IJOSPERvol7iss2pp359- 371

Kolay, H. (2015). Kadın harketlerinin süreçleri, hedefleri ve kazanımları. EMO Kadın Bülteni, (3), 5-11. https://www.emo.org.tr/ekler/1bb5fa7cf6b4360_ek.pdf?dergi=990

LeGuin, U. K. (1989). “Women/Wilderness.” (Ed. Judith Plant), Healing the Wounds: The Promise of Ecofeminism. New Society.

Merchant, C. (1993). The death of nature: women, ecology and scientific revolution. Harper & Row.

Notaro, A. (1999). Space and domesticity in The Yellow Wallpaper by Charlotte Perkins Gilman. Journal of American Studies of Turkey. 10(1999), 59-68. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/996000

Özyön, A. (2020). A journey of feminist rebellion through Charlotte Perkins Gilman’s short story The Yellow Wallpaper and her novel Herland. International Journal of Language Academy. 8(5), 115-124. http://dx.doi.org/10.29228/ijla.47013

Plumwood, V. (1993). Feminism and the mastery of nature. Routledge.

Rady, K. S. A. (2018). Ecofeminism and the deconstruction of dualisms: Theorising contemporary American women's writing [Unpublished PhD Dissertation]. Durham University.

Roach, C. (1996). “Loving your mother: On the woman-nature relation.” In Ecological Feminist Philosophies. Indiana UP. 52–65.

Şentürk, S. (2020). Kinship reimagined: family in Doris Lessing’s fiction. Peter Lang.

Tan, C. (2020a). An ecofeminist interpretation of J.G. Ballard’s The Drowned World. Turkish Academic Research Review, 6 (1), 12-26. https://doi.org/10.30622/tarr.849939

Tan, C. (2020b). An ecofeminist reading of Joseph Conrad’s Heart of Darkness and Chinua Achebe’s Things Fall Apart. International Journal of Language Academy, 8(5), 344-351. http://acikerisim.pau.edu.tr:8080/xmlui/bitstream/handle/11499/35373/IJLA-CenkTan.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Tasneem A. (2020). Ecofeminism: Exploitation of women and nature. International Journal of English Literature and Social Sciences, 5(4), 846-848. https://dx.doi.org/10.22161/ijels.54.2

Taş, G. (2016). Feminizm üzerine genel bir değerlendirme: Kavramsal analizi, tarihsel süreçleri ve dönüşümleri. The Academic Elegance, 3(5), 163-175. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/269956

Wright, M. (2018). “Feminism.” Keywords for African American Studies. NYU Press. 86-89. http://www.jstor.org/stable/j.ctvwrm5v9.21

Zhang, X. (2020). Ecofeminism in Thea Astley’s Drylands. Advances in Language and Literary Studies. 11(3), 42-45. http://dx.doi.org/10.7575/aiac.alls.v.11n.3p.42