DİJİTAL OYUN BAĞIMLILIĞININ NARSİSİZM KÜLTÜRÜNE ETKİLERİ
Günümüzde yaşanan teknolojik gelişmeler kitle iletişimaraçlarının işleyişinde ve yapısında önemli değişikler meydanagetirmiştir. Dijital oyunlar da bu süreçte gelişmiş ve özellikle gençlerinen önemli eğlence aracı konumuna gelmiştir. Zaman içerisinde gelişenve değişen dünyada teknolojinin etkisiyle bireyselleşme artmış vetoplum içinde yalnız kalan birey narsisizm belirtiler göstermeyebaşlamıştır. Bu noktada narsisizm eğilimi olan insanlar; kendilerinintanıtımları hususunda tam kontrol sahibi oldukları için, sığ ilişkilerdenoluşan çevrimiçi toplulukları tercih etmeye başlamıştır. Dijital oyunlarda bireylerin narsisizm kişilik özelliklerini yansıtabilecekleri ortamlarısunmaktadır.Bu ortamlar, teknolojideki gelişmelerle hızlı bir şekilde yayılmışve geniş kitleleri etkisi altına almıştır. Özellikle internetin kolayulaşılabilir olması bireyleri dijital oyunlara yönelmesinde etkiliolmaktadır. Türkiye’de ve dünyada dijital oyun oynayanların sayısı vebu tür oyunlarda geçirilen süre her gecen gün artmaktatır. Hatta dijitaloyun oynama birçok kullanıcı için bağımlılık halini almıştır.Dünya Sağlık Örgütü, 2018 yılında güncellediği HastalıklarınUluslararası Sınıflaması (The International Classification of Diseases)kılavuzuna göre dijital oyun bağımlılığına da "akıl hastalığı" başlığıaltında yer vermiştir. Dijital oyun bağımlılığı konusunda artanfarkındalık nedeniyle yapılan araştırmalar da bu yöne eğrilmiştir.Bu araştırmada narsisizm kişilik bozukluğu belirtileri gösterenbireyler ile dijital oyun bağımlılığı arasındaki ilişki incelenmiştir.Araştırma için veriler 401 katılımcıdan yüz yüze görüşme yoluyla eldeedilmiştir. Araştırma sonucuna göre; katılımcıların narsisizm düzeyleriarttıkça, dijital oyun bağımlılığında da bir artış yaşanmaktadır.
THE EFFECTS OF DIJITAL GAME ADDICTION ON THE CULTURE OF NARCISSISM
Today's technological developments have brought about significant changes in the functioning and structure of mass media. Digital games have also developed in this process and have become the most important entertainment tool especially for young people. In the developing and changing world over time; with the effect of technology individualization has increased and the individual who is alone in the society has started to show signs of narcissism. At this point, people with a tendency to narcissism; as they had full control over their selfintroduction, they began to prefer shallow online communities. Digital games also offer environments where individuals can reflect narcissism personality traits. These environments have spread rapidly with the advances in technology and have influenced large masses. Especially the fact that the internet is easily accessible is effective in turning individuals towards digital games. The number of digital games played in Turkey and the world and spent time in such games is increasing day by day. Even playing digital games has become addictive for many users. According to the International Classification of Diseases guide, updated by the World Health Organization in 2018, digital gaming addiction was included under the title of "mental illness". Due to the growing awareness of digital gaming addiction, research has also shifted to this direction. In this study; the relationship between individuals with narcissism personality disorder symptoms and digital game addiction was investigated. Data for the research were obtained through face-toface interviews from 401 participants. As a result of the study, it was seenthat as the narcissism level of the participants increased, there was an increase in digital game addiction.
___
- Alanka, Ö. ve Cezik, A. (2016). Dijital Kibir: Sosyal Medyadaki Narsistik Ritüellere İlişkin Bir İnceleme, TRT Akademi: Dijital Medya Sayısı, 1(2), 548-569.
- Arğın, E. (2019). Z Kuşağının Sosyal Medya Bağımlılığı ve Narsist Eğilimler: Elazığ İli Örneği. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 6 (6), 166-183. Retrieved from http://dergipark.org.tr/asead/issue/47256/595415
- Balcı, Ş, Sarıtaş, H. (2019). Sosyal Medya Kullanımının Bir Belirleyicisi Olarak Narsisizm: Konya’da Yaşayan Kullanıcılar Üzerine Bir İnceleme. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, (31), 689-709 . DOI: 10.31123/akil.530398
- Brian, D.N.G.,& Wiemer-Hastings, P. (2005). Addiction to the Internet and online gaming. CyberPsychology and Behavior8:110–115.
- Brunborg, G. S., Mentzoni, R. A., & Frøyland, L. R. (2014). Is video gaming, or video game addiction, associated with depression, academic achievement, heavy episodic drinking, or conduct problems?. Journal of behavioral addictions, 3(1), 27-32
- Campbell, W. K., Foster, C. A., & Finkel, E. J. (2002). Does self-love lead to love for others? A story of narcissistic game playing. Journal of personality and social psychology, 83 (2), 340.
- Çakır, H . (2013). Bilgisayar Oyunlarına İlişkin Ailelerin Yaklaşımı ve Öğrenci Üzerindeki Etkilerin Belirlenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9 (2), 138-150. Retrieved from http://dergipark.org.tr/mersinefd/issue/17383/1815
- Çavuş, S., Ayhan, B. & Tuncer, M. (2016). Bilgisayar Oyunları ve Bağımlılık: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Alan Araştırması. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 43, 265– 289.
- Ertürk, Y, Eray, T. (2016). Fenomenolojik Bir Kavram Olarak Kendilik ve Sosyal Ağlarda Kendilik Sunumu İle Narsistik Eğilimler İlişkisi: İletişim Fakültesi (İ.Ü.İ.F.) Öğrencileri Üzerine Bir Ön Çalışma. Intermedia International Peer-Reviewed E-Journal Of Communication Sciences, 3 (4), 12-29. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/intermedia/issue/33912/375354
- Fajardo, L.,Alarcón, M., Alcas, N., &Alarcón H. (2019). Facebook Y Comunicación virtual. Un Estudio Experimental En Docentes De Educación Superior. Propósitos Y Representaciones, 7(2), 45-74. doi:http://dx.doi.org/10.20511/pyr2019.v7n2.268
- Horzum, M. B. (2011). İlköğretim Öğrencilerinin Bilgisayar Oyunu Bağımlılık Düzeylerinin Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi. Eğitim ve Bilim, 36 (159).
- Horzum, M. B., Ayas, T. ve Balta, Ö. Ç. (2008). Çocuklar İçin Bilgisayar Oyun Bağımlılığı Ölçeği. Türk PDR (Psikolojik Danışma ve Rehberlik) Dergisi, III (30), 76-88.
- Karademir Coşkun, T. ve Filiz, O. (2019). Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Dijital Oyun Bağımlılığına Yönelik Farkındalıkları. Addicta: The Turkish Journal on Addictions, 6, 239−267. http://dx.doi.org/10.15805/addicta.2019.6.2.0036
- Kernberg, O. F. (2006). Sınır Durumlar ve Patolojik Narsisizm (Çev: Mustafa Atakay) Metis Yayınları, İstanbul.
- Koç, H.İ. (2017). Sosyal Medya ve Narsisizm Kültürü. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.
- Köse, H.,& Karabulut, A. (2018). IV. Uluslararası Sosyal Beşeri ve İdari Bilimler Sempozyumu. Gilles Deleuze’ü Nietzsche İle Birlikte Okumak ya da Postmodern Ahlakın Psikoanalizi, 29-38. Elazığ: Asos Yayınevi
- Lemmens, J. S., Valkenburg, P. M., & Peter, J. (2009). Development and validation of a game addiction scale for adolescents. Media psychology, 12(1), 77-95.
- Leung, L. (2013). Generational differences in content generation in social media: The roles of the gratifications sought and of narcissism. Computers in Human Behavior, 29(3), 997-1006.
- Lo, S. K., Wang, C. C., & Fang, W. (2005). Physical İnterpersonal Relationships and Social Anxiety Among Online Game Players. Cyberpsychology & Behavior, 8(1), 15-20
- Mathews, C. L., Morrell, H. E., & Molle, J. E. (2019). Video game addiction, ADHD symptomatology, and video game reinforcement. The American journal of drug and alcohol abuse, 45(1), 67-76.
- Raskin, R. ve Terry, H. (1988). A Principal-Components Analysis Of The Narcissistic Personality İnventory And Further Evidence Of Its Construct Validity. Journal Personality and Social Psychology, 54, 19-38.
- Rumpf, H. J., Achab, S., Billieux, J., Bowden-Jones, H., Carragher, N., Demetrovics, Z., ... & Saunders, J. B. (2018). Including gaming disorder in the ICD-11: The need to do so from a clinical and public health perspective: Commentary on: A weak scientific basis for gaming disorder: Let us err on the side of caution (van Rooij et al., 2018). Journal of behavioral addictions, 7(3), 556-561.
- Savcı, M. ve Aysan, F. (2017). Teknolojik Bağımlılıklar ve Sosyal Bağlılık: İnternet Bağımlılığı, Sosyal Medya Bağımlılığı, Dijital Oyun Bağımlılığı ve Akıllı Telefon Bağımlılığının Sosyal Bağlılığı Yordayıcı Etkisi. Düşünen Adam (30), 202-216.
- Şahin, C.,& Tuğrul, V. M. (2012). İlköğretim Öğrencilerinin Bilgisayar Oyunu Bağımlılık Düzeylerinin İncelenmesi. Zeitschrift für die Welt der Türken/Journal of World of Turks, 4(3), 115-130.
- Tosun, A., Tangülü, Z. (2019). Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Öğretme Stillerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi (Muğla İli Örneği). Kastamonu Eğitim Dergisi, 27 (2), 621-631. DOI: 10.24106/kefdergi.2618
- Türk Dil Kurumu (2019) Büyük Türkçe Sözlük, www.tdk.gov.tr (15 Mart 2019).
- Weinstein, A. M. (2010). Computer and video game addiction—a comparison between game users and non-game users. The American journal of drug and alcohol abuse, 36(5), 268-276.
- Weng, C. B., Qian, R. B., Fu, X. M., Lin, B., Han, X. P., Niu, C. S., & Wang, Y. H. (2013). Gray matter and white matter abnormalities in online game addiction. European journal of radiology, 82(8), 1308-1312.
- Yağbasan, M. (2009). Kültürlerarası İletişim ve Diyaloğun Almanya Özelinde Analizi. Humanities Sciences; Volume: 4 Number: 1; 113-136.
- Yağbasan, M. & Şener, Y. (2019). İhtiyaçlar Hiyerarşisi Ekseninde Çevrimiçi Sanal Oyunların demografik Değişkenler Açısından Karşılaştırmalı Analizi (Elazığ İli Özelinde Bir Alan Araştırması). Karadeniz Teknik Üniversitesi İletişim Araştırmaları Dergisi, 9 (2) , 136-161. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/e-kiad/issue/51167/656612
- Zhou, Z., Yuan, G., & Yao, J. (2012). Cognitive Biases Toward İnternet Game-Related Pictures And Executivedeficits İn İndividuals With An İnternet Game Addiction. PloS ONE, 7(11), e48961. http://dx.doi.org/10.1371/journal.pone.0048961.