THOMAS MANN‘IN WÄLSUNGENBLUT NOVELİ İLE RICHARD WAGNER‘İN DIE WALKÜRE OPERASININ METİNLERARASI BİR KARŞILAŞTIRMASI

Her ne kadar uygulaması eskilere dayansa da teorik anlamda 1960’lardan sonra özellikle Postmodernizm ve Yapısökümcülük çerçevesinde belirlenen Metinlerarasılık, metinlerin kendinden önceki metinlerle bir ilişki içinde olduğunu ifade etmektedir. Buna göre her metin farklı şekillerde (alıntı, gönderme, parodi, pastiş) diğer metinlerle bir bağ içinde bulunmaktadır. Bu bağlamda metinler hem diğer metinlerle olan ilişkisi, hem de okuyucunun tecrübe ve birikimi çerçevesinde anlam kazanarak yorumlanırlar. Bu makalede Thomas Mann’ın ilk eserlerinden olan ve 1905 yılında kaleme alınan Wälsungenblut eseri Metinlerarasılık bağlamında ele alınacaktır. Thomas Mann’ın eserlerinde Richard Wagner’in müziğini çoğunlukla motif olarak kullandığı bilinmektedir. Thomas Mann’ın ilk eserlerinden olan Wälsungenblut, edebi değeri ve özelliklerinin yanı sıra oluşma ve basım hikâyesi ile de dikkatleri üzerine toplamış olan bir hikayedir. Yazarın kendisi tarafından Tiergarten-Noveli olarak tanımlanan eser, 1905 yılında tamamlanmış olup 1906 yılında basılabilecek iken hikayenin son cümlesi yayıncı tarafından uygun görünmediği için yayınlanamamıştır. Ancak, Thomas Mann hikayenin son cümlesini değiştirse de eser ilk olarak ancak 1921’de sınırlı sayıda basılabilmiştir. Wälsungenblut, Berlin’de Tiergarten semtinde ikamet eden Yahudi Aarenhold ailesinin hikâyesidir. Die Walküre – Valküre, Richard Wagner’in Nibelung Yüzüğü - Der Ring des Nibelungen operasının ikinci bölümüdür. Opera için merkezi öneme sahip olan Valküre bölümü, Wälsungenblut novelinin orta bölümünde sergilenmektedir. Makalede Thomas Mann’ın Wälsungenblut novelinde Wagner’in Valküreler operasından ne şekilde etkilendiği ve bu eser ile nasıl bir bağ kurduğu araştırılacaktır.

Turkish Studies (Elektronik)-Cover
  • ISSN: 1308-2140
  • Yayın Aralığı: Yılda 4 Sayı
  • Başlangıç: 2006
  • Yayıncı: Mehmet Dursun Erdem