TAYYİB SÂLİH'İN MEVSİMU'L-HİCRE İLA'Ş-ŞİMÂL ADLI ROMANINDA POSTKOLONYAL İZLEKLER

Edward Said'in, 1970'li yılların sonlarına doğru "kolonyal eleştiri"nin temellerini atan Orientalism adlı eserinin yayımlanmasından sonra akademik çevrelerde şekillendirilen postkolonyal söylem genel itibariyle, Üçüncü Dünya Ülkeleri'nde kolonyalizmin etkilerini araştırmaya odaklanır ve söylem analizinin nüvesi mahiyetinde olan aklın evrenselliği, küresel gelişim ve ilerleme, bireylerin ve ulusların kendi kaderlerini tayin edebilme yetisi ve bu tayin yetisinin bir sonucu olarak bütün bir özgürlük prensibine dayanır. Gerçek ile imgesel, dil ile göstergeler arasında dolayım kuran, edebi metinler aracılığıyla kültürlerarası karşılaşmaları ve metinlerarası etkileşimleri inceleyen edebiyat ise hem kolonyalist hem de kolonize ulusların edebi metinleri aracılığıyla, kolonyal temasın iki taraf açısından olumlu ya da olumsuz etkilerini irdeler. Koloni İmparatorluklarının doğrudan ya da dolaylı olarak hegemonya kurduğu Doğu, özellikle Afrika uluslarının edebiyatlarında kolonyal temasın, kendileri açısından doğurduğu "yıkıcı" sonuçları ele alan birçok metin bulmak mümkündür. Uzun yıllar İngiliz sömürgesi olan Sudan'da yetişen Tayyib Salih'in, eleştirmenler tarafından yirminci yüzyılın en iyi postkolonyal romanları arasında gösterilen Mevsimu'lHicre İla'ş-Şimâl adlı romanı da ilk kültürel temasların postkolonyal dönemde nasıl algılandığına dair kesitler sunar. 1966 yılında yayımlanan roman, kolonyal söylemin o tarihe kadar genel geçer olarak kabul edilen bütün yargılarını, roman kahramanları aracılığıyla tersine çevirmeye çalışır. Bu yüzden bu çalışmada, kolonyal söylemin yaygın hükümleri ve bu hükümlerin romanda ne şekilde tersine çevrilmeye çalışıldığı üzerinde durulacaktır.

POSTCOLONIAL THEMES IN TAYYİB SALİH'S NOVEL TITLED MEVSİMU'L-HİCRE İLA'Ş-ŞİMÂL

Postcolonial discourse was shaped in academic circles,after publication of Edward Said's work Orientalism that laid the foundations of colonial criticism in the late of 1970s, generally focus on examining the effects of colonialism in the third world and based on principles of universality of reason, global development and advancement, ability of self-determination for individuals and nations and freedom for all as a result of that ability determine that constitutes the core of discourse analysis.As literature established meditation between real and imaginary,language and indicators,examines cultural encounters and literary intertextuality through literary texts, explores the positive and negative effects of colonial contact, in terms of the two sides, through literary texts both colonial and colonized nations. East especially African nations literatures, established hegemony by the Colonial Empires directly or indirectly, are possible to find a lot of texts on devastating consequences of colonial contacts in terms of theirs. Written by Tayyib Salih who grew in sudan under british colony for many years, shown by critics among the best postcolonial novels in the twentieth century Season Of the Migration To The North also submits sections regarding how cultural contacts were perceived in postcolonial era. The novel published in 1969 has tried to reverse through book heroes, by then accepted as mainstream the all judgments of colonial discourse. Therefore, in this study, will focus on the common provisions of colonial discourse and these provisions were reversed in what ways in the novel

___

ABDULCABBAR, Wisam K. (2012). "The Mimetic Discourse in Tayeb Salih’s Season of Migration to the North", Rocky Mountain Review, Special Issue, Alberta University.

AHMAD, Aijaz (2000). In Theory: Classes Nations Literatures, Verso, London/New York.

ALLEN, Roger (1995). The Arabic Novel:An Historical And Critical Introduction, 2nd Edit., Syracuse University Press, Syracuse-New York.

el-BEDEVÎ, Ahmed Mahmûd (2000), et-Tayyib Sâlih: Sîre, Kâtib ve Nass, ed-Daru's- Sekâfiyye, Kahire.

CESAIRE, Aime (1972), Discourse On Colonialism, Monthly Review Press, New York.

DİRLİK, Arif (2010). Postkolonyal Aura: Küresel Kapitalizm Çağında Üçüncü Dünya Eleştirirsi, Çev: Galip Doğduaslan, Boğaziçi Üniv. Yay., İstanbul.

FANON, Frantz (1963). The Wretched Of The Earth, Trans: C. Farrington, Grove Press, New York.

.......................... (1967). Black Skin White Masks, Trans: C. L. Markmann, Grove Press, New York.

FERRO, Marc (2002). Sömürgecilik Tarihi (Fetihlerden Bağımsızlık Hareketlerine 13. Yüzyıl- 20.

Yüzyıl), Çev: Muna Cedden, İmge Kitabevi, Ankara. GEESEY, Patricia (1997) “Cultural Hybridity and Contamination in Tayeb Salih‟s Mawsim alhijra ila al-Shamal (Season of Migration to the North).” Research in African Literatures, Vol. 28, No. 3,s.128-140.

GILMAN, Sander (1985). Diffirence And Pathology: Stereotypes Of Sexuality, Race And Madness, Cornell University Press, London.

HASSAN, Wail S. (2003), Tayeb Salih: İdeology And The Craft Of Fiction, Syracuse University Press, Syracuse-New York.

HOGAN, Patrick C. (2000). Colonialism and Cultural Identity. State University of York Press, Albany.

HORSMAN, Reginald (1981). Race And Manifest Destiny:The Origins Of American Racial AngloSaxonism, Harward University Press, Cambridge. 792 Yusuf KÖŞELİ Turkish Studies International Periodical For the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 8/12 Fall 2013

LOOMBA, Ania (2000). Kolonyalizm Postkolonyalism, Çev: Mehmet Küçük, Ayrıntı Yay., İstanbul.

LURAGHI, Raymondo (2000). Sömürgecilik Tarihi, Çev: Halim İnal, E Yayınları, İstanbul.

LYOTARD, Jean F. (1994), Postmodern Durum, Çev: Ahmet Çiğdem, Vadi Yay., Ankara.

MAKDISI, Sare (1994). Colonial Discourse and Post-Colonial Theory: A Reader, Edit: Patrick Williams, Laura Chrisman (vd.), "Empire Re-narrated", s. 535-551, Columbia University Press.

MUTMAN, Mahmut (2010). "Postkolonyalizm: Ölü Bir Disiplinin Hatıra Defteri" Toplumbilim Postkolonyal Düşünce Özel Sayısı, Sayı: 25, İstanbul.

NEIMNEH, Shadi (2012). "Cultures, Identities, and Sexualities in Leslie Silko’s Ceremony and Tayeb Salih’s Season of Migration to the North", Teaching American Literature: A Journal of Theory and Practice Winter 2012 (5:2).

SAİD, Edward, (2003). Şarkiyatçılık: Batı'nın Şark Anlayışları, Çev: Berna Ülner, Metis Yayınları, İstanbul.

........................, (1998). Kültür Ve Emperyalizm, Çev: Necmiye Alpay, Hil Yayıncılık, İstanbul.

SALİH, Tayyib, (1981). Mevsimu'l-Hicre İla'ş-Şimâl, Dâru'l-'Avde, Beyrut.

........................., (2011). Kuzeye Göç Mevsimi, Çev: Adnan Cihangir, Ayrıntı Yayınları, İstanbul.

STEPHANSON, Anders (1995). Manifest Destiny: American Expansion and the Empire of Right, Hill and Wang, New York.

SPIVAK, Gayatri C. (1999). A Critique Of Postcolonial Reason, Harward University Press, Cambridge.

THIONG'O, Ngugi Wa, (1987). Decolonizing The Mind: The Politics Of Language In African Literature, Zimbabwe Publishing House, Harare, Zimbabwe.

TRAN, Danielle (2010). "An Exploration Of The Use Of Colonial Discourse Within Mustafa Sa’eed’s İnterracial Relationships İn Season Of Migration To The North." eSharp 16.

YOUNG, Robert (1995). Colonial Desire, Rotledge, London.
Turkish Studies (Elektronik)-Cover
  • ISSN: 1308-2140
  • Yayın Aralığı: Yılda 4 Sayı
  • Başlangıç: 2006
  • Yayıncı: Mehmet Dursun Erdem