SANAT FELSEFESİ AÇISINDAN HİLYELER

Hilye, Hz. Peygamberden sonra yaşayıp onu görmeyen insanlara Hz. Peygamberi daha iyi tanıtabilmek amacıyla oluşturulmuş kitap, şiir ve tablolardır. İlk hilye çalışmaları hadis kitaplarının bir bölümü şeklinde olmuştur. Daha sonraları edebi şiir ve düz yazı ile oluşturulan hilyeler vardır. Ancak hilyelerin sanatsal bir nesne haline dönüşmesi 17. yüzyılda yaşayan Hattat Hafız Osman tarafından oluşturulan hilye tablosu ile sahneye çıkmıştır. Temelde hilye, Hz. Peygamberin fotoğrafının ifade ile anlatılmasıdır. Onun hem vücudunun ve hem de davranışlarının üçüncü kişilere anlatılmasıdır. Genelde hat sanatı, soyut sanat olarak adlandırılır. Ancak soyut sanat olarak adlandırmaya hilyeler daha yakındır. Bu açıdan hilyeler, doğada herhangi bir örneği bulunmadan oluşturulması, tablo halinde olması, sanatseverlere ifade şeklinde görsel malzeme olması açısından soyut sanat olarak ele almak gerekir. Sanatçı hilye oluştururken genelde kendi mesajını üçüncü kişilere ulaştırmak, ölümsüz olmak, faydalı bir eser bırakmak ve yazdığı hilye ile toplum estetiği oluşturmak amacındadır. Her sanat eserinde olduğu gibi hilyelerde açısından da her hilye önce sanatçının duyguları ve yaşadığı zaman dilimi açısından sonra sanatseverin duyguları ve yaşadığı zaman dilimi açısından tektir. Bu açıdan hem sanat eserinin aynısının tekrar yapılması hem de sanatseverin tekrar aynı duygu ile seyretmesi ve haz alması söz konusu değildir

THE HILYES IN TERMS OF PHILOSOPHY OF ART

Hılye is the compiled books, poetries and tables in order to describe the Prophet to people who live dafter and were unable to meet him. The first hilye Works have been formed as a part of hadith books. Afterwards, there are hilyes formed as poetry and prose. However, transforming of hilyes into an artistic phenomenon has appeared through a hilye table created by calligrapher Hafiz Osman lived in 17th century. Basically, hilye is a statement as a photo of the body and the life of the Prophet through expression to the third parties. Although calligraphy is called as an abstract art, hilyes are more close to be called as an abstract art than it. In this respect, hilyes should deal with as an abstract art in terms of to be created with out any sample in nature, being on the table and having a visual material for art lovers as an expression. In addition, the artist as a creating hilye has a goal to convey his message to the third parties, in order to bean immortal and to leave behind a useful trace, and to purpose to create the sociala esthetics through written hilye. As in every work of art, from view point of hilye, each hilye is the unique one in terms of feelings and time period of the artist first and feelings and time period of the art lover afterward. From this perspective, both being replicated the work of art by the artist again and watched and enjoyed it by the art lover with the same feeling again are not the point in matter.

___

  • ARSLAN Ahmet (1996), Felsefeye Giriş, Vadi yayınları, Ġstanbul.
  • ASTER Ernest V. (1999), İlkçağ ve Ortaçağ Felsefe Tarihi, Ġm Yayınları, Ġstanbul.
  • BOZKURT Nejat (2000), Sanat ve Estetik Kuramları, Asa Yayınları, Bursa.
  • BUHARĠ (1981), Sahih (I-VIII), Çağrı Yayınları, Ġstanbul.
  • CANAN Ġbrahim (1988), Kütüb-i Sitte Muhtasarı Tercüme ve Şerhi (1-18), Akçağ Yayınları, Ankara
  • DERMAN Uğur (1990), Türk Hat Sanatının Şaheserleri, KB Yayınları, Ankara.
  • DERMAN Uğur (1998), Hilye Maddesi, DĠA, c.18, Ġstanbul.
  • DERMAN Uğur (2000), Hat Sanatında Hilye-i Şerifler, Diyanet Ġlmi Dergisi (Peygamberimiz Hz.
  • Muhammed Özel Sayısı Ġçinde), Ankara.
  • DOĞAN Mehmet H. (1998), Estetik, Dokuz Eylül Yayınları, Ġzmir.GÖZ Kemal,
  • MUTLUEL Osman (2012), Felsefeye Giriş, GümüĢev Yayıncılık, Ġstanbul.
  • GÜNDÜZ Hüseyin (2006), Türk Hat Sanatında Hilye-i Şerifler, ĠSMEK El Sanatları Dergisi, s:2, Ġstanbul.
  • ĠBN SAD (1990), Tabakatü’l-Kübra (I-VIII), (Tahkik: M. Abdulkadir At), Daru’l-Kütübi’lĠlmiyye, Beyrut.
  • SCHĠLLER Feiedrıch V. (1999), Estetik Üzerine, (Terc: Melahat Özgü), Kaknüs Yayınları, Ġstanbul.
  • SERĠN Muhittin (2010), Hat Sanatı (Ġslam Sanatları Tarihi Ġçinde), AÜ Yayınları, EskiĢehir.
  • TĠRMĠZĠ (1997), Şemail-i Şerif, (Trc;, M. Raif Efendi, SadeleĢtiren; A. Parlıyan), Konya Yayıncılık, Konya.
  • TĠRMĠZĠ (Tarihsiz), Şemail-i Şerif, (SadeleĢtiren; M. Sadık Aydın), Hilal Yayınları, Ġstanbul.
  • TURGUT Ġhsan (1993), Sanat Felsefesi, Üniversite Kitapevi, Ġzmir.
  • TUNALI Ġsmail (1996), Estetik, Ġnkilap Kitapevi, Ġstanbul.
  • UZUN Mustafa (1998), Hilye Maddesi, Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi (DİA) (Ankara:
  • Türkiye Diyanet Vakfı, 1998), c. XXVIII.
  • ÜSTÜN AyĢe (1990), Hilye-i Saadet Levhalarının Geleneksel Türk El Sanatları (Tezhib) Açısından İncelenmesi, DEÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Ġzmir.
  • YETKĠN Suud Kemal (1952), İslam Sanatının Mahiyeti, AÜĠF Dergisi, Ankara
Turkish Studies (Elektronik)-Cover
  • ISSN: 1308-2140
  • Yayın Aralığı: Yılda 4 Sayı
  • Başlangıç: 2006
  • Yayıncı: Mehmet Dursun Erdem
Sayıdaki Diğer Makaleler

MISTAKES CAUSED BY THE MOTHER TONGUE: TURKISH LEARNERS' HELPLESSNESS IN THE FACE OF FRENCH

Kerime YILMAZ

LİSE ÖĞRENCİLERİNİN SINIF İÇİ İSTENMEYEN DAVRANIŞLARI

AYŞE ELİTOK KESİCİ, PINAR YENGİN SARPKAYA

TÜRKİYE’DE BATI MÜZİĞİ EĞİTİMİ VEREN DEVLET KONSERVATUVARLARI VE VAKIF ÜNİVERSİTELERİ MÜZİK BÖLÜMLERİNİN BELİRLENMESİ VE BU KURUMLARDA EĞİTİM VEREN AKADEMİSYENLERİN ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ

ONUR TOPOĞLU, Ümit İŞGÖRÜR

EĞİTİM FAKÜLTESİ GÜZEL SANATLAR EĞİTİMİ BÖLÜMÜ RESİM –İŞ EĞİTİMİ VE MÜZİK EĞİTİMİ ANABİLİM DALLARINDA OKUMAKTA OLAN ÖĞRETMEN ADAYLARININ AKADEMİK ERTELEME EĞİLİMLERİNİN ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ

SADULLAH SERKAN ŞEKER, CEREN SAYGI GERÇEKER

BEETHOVEN’İN HAYATI VE ESERLERİNİ İNCELEMEDE YARATICI DRAMA YÖNTEMİNİN KULLANIMINA İLİŞKİN ÖĞRENCİ GÖRÜŞLERİ

Raziye SINIKSARAN, MURTAZA AYKAÇ

ÖĞRETMEN ADAYLARININ GENEL KİMYA DERSİNDEKİ ERİŞİLERİNE VE KALICILIK DÜZEYLERİNE ANİMASYON UYGULAMALARININ ETKİSİ

KADRİYE BAYRAM, Nuriye KOCAK

İKİ DİLLİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ GÖRSEL OKUMA VE YAZILI İFADE BECERİLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ

Hayrettin TUNÇEL, Necmi AYTAN

TÜRKİYE’DE ÖĞRETMEN YETİŞTİRME PROGRAMLARININ TARİHÇESİ VE SORUNLARI

AHMET SELÇUK AKDEMİR

COMPREHENSION OF COMPOUND NOUNS BY TURKISH SPEAKING PRE-SCHOOL CHILDREN

FATMA ŞEYMA DOĞAN

IM FOKUS DER ÖFFENTLICHEN DISKUSSION: MARTIN WALSERS ROMAN „EIN SPRINGENDER BRUNNEN”

İsmail BOYACI