SUAT DERVİŞ VE FATMA'NIN GÜNAHI'NA DAİR

Edebî eserlerin incelenmesi, bu ürünlerin karanlıkta kalan yönlerinin aydınlatılmasında önemli bir işleve sahiptir. Bu şekilde yazar; yaşadığı dönem, ideoloji, çeşitli yönlerden etkilendiği kişi ve akımlar ve sanat anlayışı gibi perspektiflerden ele alınır. Bunun neticesinde de ortaya konmuş esere hâkimiyet daha da artar. Edebiyatımızın üretken yazarlarından biri olan, edebi eserleri ve diğer faaliyetleri ile toplumcu gerçekçi yazarlar arasında önemli bir yere sahip Suat Derviş Baraner'in kaleme aldığı edebi ürünler ile ilgili bugüne kadar yeterince çalışma yapılmamıştır. Hazırlanan tez çalışmalarında, kaleme alınmış az sayıdaki makalede ve en son 2013'te Yeni Yüzyıl Üniversite'si tarafından düzenlenen "Kadın Yazarlar Sempozyumu: Suat Derviş"te de yazarın eserleri bir bütünlük içinde ele alınmamıştır. Bunda kuşkusuz Derviş'in yaşadığı dönem itibarı ile Osmanlı alfabesi ile kaleme aldığı eserlerin bir kısmının hâlâ günümüz Türkçe'sine çevirisinin yapılmamış olmasının etkisi vardır. Ayrıca Suat Derviş'in çeşitli sebeplerden dolayı birden fazla müstear isim ile ürünler yayımlamış olması da araştırmacıların bunları tespit etme noktasında işini zorlaştırmıştır. Derviş'in, Fatma adında bir kahramanı merkeze koyup kaleme aldığı ve psikolojik tahlile sıklıkla yer verdiği Fatma'nın Günahı isimli eseri de incelemelere konu edilmemiş romanlarından bir tanesidir. Bu çalışmada, belirtilen eksikliğin giderilmesi için öncelikle Suat Derviş Baraner'in hayatı ve sanat anlayışına kısaca değinilip ardından adı geçen roman; özet, yapı (olay örgüsü, kişiler, zaman, mekân), tema, dil ve anlatım, bakış açısı başlıkları altında incelenmeye çalışılmıştır.

PERTAINING TO SUAT DERVIŞ AND FATMA'NIN GÜNAHI

Examination of literary works has an important function in the elucidation of these products remaining aspects in the dark. İn this way the author is discussed from the perspective of her lifetime, ideology, the peopl ad the styles she was affected in the various ways, understanding the art. As a result the dominance to the demonstrated work increases further. One of the prolific authors of our literature Suat Derviş, who has an important place among the social realist authors with her literary works and other activities, has not been examined sufficiently with her written works, so far. İn the thesis studies, in a few articles and also in the lastest "Women Writers Symposium: Suat Derviş" organized by Yeni Yüzyıl Üniversity in 2013, the author's works have not been addressed in a coherent way. Undoubtedly, as Derviş panned her works with Ottoman alphabet because of period she was living has the effect of some of her works not being translated into modern Turkish, yet. İn addition, for various reasons because Suat Derviş published some products under the pen name made it difficult for hte researchers at the point of detection of these works. Fatma'nın Günahı, İn which the author put a hero, named Fatma, in the centre and psychologicial analysis that appeared frequently is one of the novels which has not been subjected to review. İn this study to remedly the deficiencies primarily the life of Suat Derviş and her understanding of art have been discussed briefly and then the novel has been studies under the headings of abstract, structure (plot, people, time, space), theme, language and expression, perspective.

___

Aydınlık Gazetesi'nin Kitap Eki. (2012). Suat Derviş, Yıl 1, Sayı 21. İstanbul.

BARANER, Suat Derviş. (1924). Fatma'nın Günahı, 1. Baskı Kütüphane-i Suudi, İstanbul.

BAŞBUĞ, Esra Dicle. (2014). Varlık Dergisi, Nisan Sayısı.

ÇETİN, Nurullah. (2008). Roman Çözümleme Yöntemi, 6. Baskı, Öncü Kitap Yayınları, Ankara.

ELİUZ, Ülkü. (2008). Orhan Kemal'in Murtaza Romanında Yapı/ Structure İn Murtaza by Orhan Kemal, Turkish Studies - İnternational Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic- ISSN: 1308-2140. Volume 3/4, Summer 2008, www.turkishstudies.net, DOI Number: http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.395

ERONAT, Kamuran. (2008). Adalet Ağaoğlu'nun 'Fikrimin İnce Gülü' Adlı Romanının İncelenmesi, Türk Dili ve Araştırmaları Yıllığı Belleten, Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara

GÜNAY, Çimen. (2001). Toplumcu Gerçekçi Türk Edebiyatında Suat Derviş'in Yeri, Bilkent Üniversitesi Ekonomi ve Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Ankara. HUYUGÜZEL, Ömer Faruk. (1982). Hüseyin Cahit Yalçın'ın Hayatı, Hikâye ve Romanları Üzerine Bir Araştırma, Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları, Ankara.

KARATAŞ, Evren. (2009) Türkiye'de Kadın Hareketleri ve Edebiyatımızda Kadın Sesleri/ The Woman's Movements İn Turkey and The Woman's Voices İn Our Literary, Turkish Studies - İnternational Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic ISSN: 1308-2140. Volume 4/8, Fall 2009, www.turkishstudies.net, DOI Number: http://dx.doi.org/10.7827/Turkish Studies.1014

KAYABAŞI, Özlem. (2011). Ahmet Midhat Efendinin "Karnaval" Romanını Tahlil Denemesi/ An Analysis of Karnaval Written By Ahmet Midhat Efendi, Turkish Studies - İnternational Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic ISSN: 1308- 2140. Volume 6/4, 2011, www.turkishstudies.net, DOI Number: 10.7827/Turkish Studies.2904 p.659-670

KORKMAZ, Ramazan. (1996). Sabahhattin Ali, YKY, İstanbul

LACOMBE, Olivier. (1943). "Zaman", Fakülte Dergisi, C. I, S. 4

NARLI, Mehmet. (Mayıs 2002). "Romanda Zaman ve Mekân Kavramları", Balıkesir Üniv. Sosyal Bilimler Dergisi (Journal of Social Sciences), C.5,

PAKER, S. ve TOSKA, Z. (1997). "Yazan, Yazılan, Silinen ve Yeniden Yazılan Özne: Suat Derviş'in Kimlikleri". Toplumsal Tarih Dergisi, Sayı: 39, İstanbul.

PARLA, Jale. (2001) Don Kişot'tan Bugüne Roman, İletişim Yayınları, İstanbul.

SAYGILIGİL, Feryal. (2014). Varlık Dergisi, Nisan Sayısı.

TEKİN, Mehmet. (2001). Roman Sanatı, Romanın Unsurları 1, 9. Baskı, Ötüken Yayınları, Ankara.