SİYASAL İSLAM’IN YÜKSELİŞİ VE SÖNÜŞÜ:İSLAMCILIKVE İSLAMOFOBİ KONUSUNDA BİR DEĞERLENDİRME

Panislamizm Batı değerlerine ve Batı çıkarlarına karşı bir tehdit olarak algılanmıştır. Buna ilaveten İslamcılık ve buna bağlı olarak yeşeren İslami hareketler; seküler Arap, seküler Fars ve seküler Türk rejimlerince tehdit olarak görülmüş ve kontrol edilmesi elzem olan bir sosyal olay olarak değerlendirilmiştir. İslamofobiya algılamasının 11 Eylül olaylarının ile başlamadığı ve bunun tarihsel olarak Haçlı Savaşları, Batı Liberalizmi ve son olarak Medeniyetler çatışması ile, İslam Batı toplumları için bir iç tehdit olarak tanımlanmıştır.11 Eylül olaylarının Batı toplumlarında tutması ve bu politikanın sürekliliğinin olması toplumu tehdit olarak gösterilen İslam'a karşı Batı toplumlarının davranışı "Sistemi Gerçekleştirme Kuramı" cevap vermektedir. Bu çalışmada Müslümanların dini kimliklerinin coğrafyası tanımlanarak politik etki alanları belirlenmeye çalışılmıştır. Bu çalışma, İslami cemaatlerin uluslararası sistemin devamı olan İslam dünyasında ki seküler rejimler tarafından kuşatıldığı ve negatiflendiğini iddia etmektedir. Türkiye özelinde İslami hareketler toplumda militarist bir İslamcı anlayışı ve İran tarzı İslamcı devrimi önlemiştir. İslamofobiya karşı İslamcı tepki iki kısma ayrılmaktadır; militarist İslam ve dinler arası diyalog ve medeniyetler ittifakı alanında oluşturulan uluslararası platform gibi diyaloğa açık olan akımlardır. Bu çalışma her iki akımı da ele almakta ve değerlendirmeye çalışacaktır

THE RISE AND FALL OF POLITICAL ISLAM: AN ASSESSMENT FORISLAMISM AND ISLAMOPHOBIA

[Pan] Islamism is a [transnational] threat for Western values and societies and Islamism is an internal for state establishments, which characterizes legitimacy deficit regime in Muslim countries. Hence, Islamic movement classified as an internal threat, which is more dangerous than external threat that perception is another practice of Islamophopia in Muslim countries. There is a continuity of conflict between crusade [Christian Warfare] and Jihad [Muslim Warfare] understanding that produce anti-Western discourse in Muslim World and Islamophobia in West. Islamophobia is viewed a product of clash of cultural conflict or clash of civilization concept after the end of Cold War.Islamic movement is a product of nation state, and modernism. Hence, Islamism cannot be classified as a social movement demanding the civic society. It has been employed as continuity of patronage in use of state-society relations. Islamic (revolution in Iran) could not produce a civic society but create a political patronage putting regime survives in scope. Therefore, revolutionary movement in the Middle East does not reflect a revolution which rehabilitee state-society relations under the banner of social contract.

___

  • ABRAHAMİAN Ervand, (1993).Khomeinism: Essays on The Islamic Republic, Berkeley: University of California Press.
  • AJEMİ, Fouad,(1992). The Arab Predicament: Arab Political Thought and Practice since 1967 (Cantooriginal series) Cambridge University Press; 2 edition.
  • BARBER Benjamin R,(1996).Jihad vs. McWorld, New York: Ballantine Books.
  • BAŞER Alev Erkilet, (2004). Orta DoğU 'daModernleşMe Ve İSlami Hareketler, Ankara: Hece Yayınları.
  • COBDEN, Richard,(1969).The political writings of Richard Cobden, London: T.F. Unwin.
  • CRENSHAW Martha,(1995).Terrorism in Context, University Park, Pennsylvania State University Press.
  • CROSFOGUE Ramon, (2012).―The Multiple Faces of Islamophobia‖ Islamophobia Studies Journal, Volume, Issues 1, Fall:9-34.
  • CROSOGUE Ramon, (2013). ―Islamophobia, European Modernity and Contemporary Illiberalism‖ of the journal Politics, Religion&Ideology, vol. 14/2.
  • DAVİD Steven R, (1991). Choosingsides: alignmentandrealignment in the Third World, Baltimore: Johns Hopkins UniversityPress.
  • DEMİRCİ Sevtap and Mehmet Moralı,(2011). Belgelerle Lozan: Taktik-Stratejik-Diplomatik Mücadele: 1922-1923, Istanbul Cağaloğlu: Alfa Yayınları
  • DOĞRUL Ömer Rıza,(1959). Āzad Abūlkalām: ÖlümsüzMüdafaa, İstanbul: Yöneliş Yayıncılık.
  • FAİSAL al-Afai,(2012). ―The Death of Arab Secularism‖ The National, 3 November, available from http://www.thenational.ae/authors/faisal-al-yafai, internet; accessedNovember 13, 2013.
  • FUKUYAMA, Francis,(1992).TheEnd Of HistoryAndTheLastMan (New York: FreePress.
  • FULLER Graham E andIan O. Lesser, (1995). A Sense Of Siege: The Geopolitics Of Islam And The West, Boulder: Westview Press.
  • FULLER, Graham E, (2003).The Future of Political Islam, New York: Palgrave. GELLNER Ernest,(1985).Islamic dilemmas: reformers, nationalists, industrialization: The southern shore of the Mediterranean, Berlin: Mouton Publishers,1985.
  • HABERMAS Jürgen, (1989). The Structural Transformation of the Public Sphere: An InquiryInto a Category Of Bourgeois Society, Cambridge: Mass MIT Press.
  • HALLİDAYFRED, (1979). After the Shah, Washington: Institute of Policy Studies.
  • HOLDİCH Thomas Hungerford,(1910).The Gates Of India, Being And Historical Narrative, London: Macmillan. Hurriyet, 22 May 2007:3
  • International Conference on Islomophobia, (2007). Organized by the Union of NGOs of Islamic World at theIstanbul Center of Grand Cevahir Congress, 8-9
  • JOST John T and ORSOLYA Hunyady,(2002).The Psychology of System Justification and the Palliative Function of Ideology. (Stanford, CA: Graduate School of Business, Stanford University.
  • KEDDİE Nikki R.,(1968). An IslamicResponsetoImperialism : PoliticalandReligiousWritings of SayyidJamāL Ad-Din Al-Afghāni (Berkeley: University of California Press.
  • LEWİS Bernard,(1995).Cultures in Conflict: Christians, Muslims, AndJews in the Age of Discovery, New York: Oxford UniversityPress.
  • MENASHRİ David, (2001).Post-Revolutionary Politics in Iran: Religion, Society, And Power, London: Frank Cass.
  • , Judith, (1996). God Has Ninety-Nine Names: ReportingFrom A MilitantMiddle East, (New York: Simon&Schuster.
  • NEWMAN Andrew J. (1992). "The Nature of theAkhbārı̄/Uṣūlī Dispute in LateṢafawid Iran , Part 2: TheConflictReassessed", Bulletin of the School of OrientalandAfricanStudies (University of London) 55/2 250-261.
  • NEWMAN Andrew J. (1992). ―The Nature of theAkhbārī/Uṣūlī Dispute in LateṢafawid Iran. Part 1: 'Abdallāhal-Samāhijī's "Munyatal-Mumārisīn‖. Bulletin of the School of OrientalandAfricanStudies, (University of London) 55/122-51.
  • RAMAZANİ Rouhollah K,(2005). "Iran's Hostage Crisis: International LegitimacyMatters", Comparative Studies of South Asia, Africa and the Middle East. 25 /2 (2005): 273-278.
  • ROY Olivier,(1994).The Failure of Political Islam (Cambridge (Massachusetts): Harvard UniversityPress.
  • SAİD Edward W,(1979).Orientalism, (New York: VintageBooks.
  • SİDAHMED Abdel Salam and Anoushiravan Ehteshami, (1996). Islamic fundamentalism (Boulder, Colo: WestviewPress.
  • SİMMS Rupe, (2002).―Islam Is OurPolitics? A Gramscian Analysis of theMuslimBrotherhood (1928--1953)", SocialCompass, 49/4(2002): 563-582.
  • SİVAN Emmanuel,(1985).Interpretations Of Islam: PastAndPresent, (Princeton, N.J.: Darwin Press.
  • TİLLY, Charles,(2004).SocialMovements, 1768-2004 (Boulder: Paradigm Publishers,306.
  • TÜRKÖNE Mümtazer, (1994). CemaleddinAfgani, Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı.
  • YAVUZ M. Hakan,(2000). " CleansingIslamfromthePublic Sphere". Journal of International Affairs. 54/1, 21.
  • ZENGİN Bahri,(1988). İslam Yolunda Savaş (Ankara, Iran Islam Cumhuriyeti, Kültür Merkezi Yayınları.