Sevim Burak'ın Küçürek öykücülüğü

Türk edebiyatında yeni bir tür olan küçürek öyküler bireyi varoluş problemleriyle birlikte ele alır. Bu açıdan derin felsefi mesajlar içeren küçürek öyküler günümüz insanının modern anlatım aracıdır. Özgürlük, bireyin kendini tanıması ve varoluşunu gerçekleştirmesi için temel bir olgudur. Özgürlüğün kısıtlanması veya yok edilmesi bireyde kendini tanıyamama, iletişimsizlik, yalnızlık ve yabancılaşma gibi varoluşsal problemlere yol açar. Yaşamını sanatına yansıtan Burak, gündelik olayları öykülerine konu edinir. Küçürek öykülerini farklı şekillerde oluşturan Burak için önemli olan neyi değil nasıl anlattığıdır. Zaman-mekân, birey-toplum gibi kavramlar üzerinde yoğunlaşan yazar, bu kavramları sorgular niteliktedir.

The shorty storytelling of Sevim Burak

The short short story, which is a new kind in the Turkish literature, deals with the individual taking him/her along with his/her problems of existence. From this point of view, the short short stories that contain deep philosophical messages are the means of today’s people for a modern expression. The freedom is a basic phenomenon for self-recognition of the individual and for the realization of his/her existence. Limiting the freedom or diminishing it, causes existential problems in the individual like not knowing him/herself, ill-communication, loneliness and alienation. Burak, who reflected her life into her art, takes the daily events as a topic for her stories. Plotting her short short stories in different ways, it is not important for Burak what does she tells about, but in a what way she tells them. The author, having concentrated on the concepts like time-space, individual-society, is inquiring these concepts.

___

  • ASİMOV Isaac,100 Great Science Fiction Short Short Stories, New York: New American Libraray 1992.
  • AYTAÇ Gürsel, Genel Edebiyat Bilimi, Papirüs Yay., İstanbul 1999.
  • BAXTER Charles, “Anlık Kurmaca” (Çev.: Taner Karakoç), Adam Öykü –Kısa Öykü Özel Sayısı, S:12 (1997), s.85-90.
  • BURAK Sevim, Palyaço Ruşen, Nisan Yay., İstanbul 1993.
  • BURAK Sevim, Afrika Dansı,Yapı Kredi Yay., İstanbul 2006.
  • DEVECİ Mutlu, “Ferit Edgü’nün Küçürek Öykücülüğü”, Hece Öykü, S:19 (2007), 73-84.
  • DEVECİ Mutlu, “Ferit Edgü’nün Küçürek Öykülerinde Anlatım Biçimi ve Teknikleri”, Türk Dili, S:686 (2009),123-138.
  • EDGÜ Ferit, “10 Minimal Öykü”, Milliyet Sanat, S:245, s,5-6.(1990). s. 38-39.
  • EMRE Gültekin, “Do Sesiyle Uyanmak”, Cumhuriyet Kitap Eki, s.13, (2002).
  • GARİPER Cafer,” Küçürek Öyküde Şiirsel Söylem ve Türler Arası Geçişkenlik”, 38, Icanas, Bildiriler, Anakara Atatürk Kültür Dil ve Tarih Yüksek Kurumu Yay., Ankara 2008.
  • GASTON Bachelard, Ateşin Tin Çözümlemesi, (Çev. Nail Bezel),Öteki Yay.,İstanbul 2007.
  • JEAN PAUL Sartre, Varoluşçuluk, (Çev, Asım Bezirci), Say Yay., İstanbul 2007.
  • KARAKAYA Zeki, Edebi Bir Söylem Olarak Sözsüz Aktarım, Etüt Yay. Samsun 1999.
  • KORKMAZ Ramazan, “Küçürek Öykü” (Short Short Story) Türü ve Örnek Bir Öykü Çözümlemesi Ferit Edgü’nün Öç’ü”, Adam Öykü S:49 2003, s.25-30.
  • KORKMAZ Ramazan,”Küçürek Öykü (Short Short Story) Türü ya da Bir Çığlığın Metinleşmesi”, 38. Icanas, Bildiriler, Ankara Atatürk Kültür Dil ve Tarih Yüksek Kurumu Yay., Ankara 2008.
  • KORKMAZ Ramazan, Aytmatov Anlatılarında Ötekileşme Sorunu ve Dönüş İzlekeleri,Grafiker Yay., Ankara 2008.
  • KÜLAHLIOĞLU İSLAM Ayşenur,”Kısa Öykü ve Küçürek Öykü İlişkisi”,38. Icanas, Bildiriler, Ankara Atatürk Kültür Dil ve Tarih Yüksek Kurumu Yay. Ankara 2008.
  • TOSUN Necip, “Sevim Burak Öykücülüğü”,http://tosunnecip. blogcu.com/sevim-burak-oykuculugu-necip-tosun/3118517, (05.03.2005)