ŞARKI SÖZLERİNDEN HAREKETLE DİLDE BAĞDAŞIKLIK SORUNLARI

Dil çalışmalarının belirli bir düzeye erişmesinde metin incelemelerinin yeri önemlidir. Cümle üstü birimleri merkezine alan metin dil bilimi, şu ölçütler çerçevesinde çalışmalarını yürütür: bağdaşıklık, tutarlılık, niyetlilik (amaçlılık), metin içi ilişki (metinler arasılık), bilgi vericilik (bilgilendiricilik), benimsenirlik (ikna edicilik, kabul edilebilirlik) ve durumsallık. Bunlardan bağdaşıklık ve tutarlılık diğerlerine göre daha yaygın biçimde uygulanır. Popüler kültür ve günlük yaşamın vazgeçilmez unsurlarından biri haline gelen şarkıların, bir metnin üretilme amacına uyması ve kendi aracılığıyla aktarılmak istenen iletinin doğru kavranabilmesi için oldukça önemli olan bağdaşıklık ve tutarlılık ölçütleriyle değerlendirildiğinde gözle görülür bir dil kirliliği barındırdıkları ortaya çıkar. Sesli ve görüntülü kitle iletişim araçları sayesinde şarkıların inanılması güç bir hızla yayılması; bilinçsiz tüketim nedeniyle üretimin sınırlarının zorlanmasıyla üretim-tüketim dengesinin tüketim lehine bozulması; kendini şarkının ritmine kaptıran dinleyicinin de farkına varmadan dil yanlışlığını benimseyip taklit yoluyla geliştirdiği diline yeni yeni kurallar / kuralsızlıklar katması, pek çok alanda olduğu gibi şarkı sözlerinde de dil kirliliğini artırdığını düşündürmektedir. Doğru iletişim kurulmasında vazgeçilmez bir unsur olan dilin günlük yaşamda sıkça karşılaşılan sorunlarını -örneğin şarkı sözlerindeki dil kirliliği- önemsememek ya da bir şekilde geçiştirmek doğru ve kalıcı bir çözüm değildir. Bu davranış biçimi aksine sorunu derinleştirir. Çözüm, dilin kendi doğasından getirdiği kurallar çerçevesinde belli bir bilgi birikiminin ürünü olan bilimsel verilerde gizlidir

THE COHESION PROBLEMS IN LANGUAGE BASED ON SONGS

In reach to a level of language studies, the role of text analysis is important. Text linguistics which ground on the larger units than sentence carries out its work in the framework of the following criteria: cohesion, coherence, intentionality, intertextuality, informativeness, acceptability, stiuationality. Cohesion and coherence of these are more common than others. Songs has become one of the indispensable elements in popular culture and daily life. Songs contain visible language pollution in point of cohesion and coherence which are important to comply with the aim of producing a text, and can be grasped correctly intended to convey the message through its own. Spreading of songs quickly thanks to audio and video media; corrupting of the production-consumption balance in favor of consumption with of production is a challenge due to unconscious consumption; adding new rules to own language which is developed via imitation to adopt language mistakes give way to in the rhythm of the song without knowing; make think the increase of language pollution in songs as in many fields. Of language which is an indispensable element in the establishment of correct communication, problems frequently encountered in daily life -e.g. language pollution in songs- ignoring or fudging in a way is not solution correct and permanent. This behavior is in contrast to the deepening problem. The solution lies in scientific data which is a production of particular knowledge under brought the rules of the nature of language

___

Turkish Studies (Elektronik)-Cover
  • ISSN: 1308-2140
  • Yayın Aralığı: Yılda 4 Sayı
  • Başlangıç: 2006
  • Yayıncı: Mehmet Dursun Erdem
Sayıdaki Diğer Makaleler

OĞUZ ATAY’IN KORKUYU BEKLERKEN HİKÂYE KİTABINDA RONİNİN KULLANIMI

Sümeyye DİNLER KÖKSAL

ÇETİN CUMAGULOV, KIRGIZİSTANDAKİ NESTURİ-TÜRK YAZITLARI (XIII-XIV. YÜZYILLAR), (KIRGIZSTANDAGI NESTORİAN-TÜRK CAZUU ESTELİKTERİ (XIII-XIV- KILIMDAR)), CENGİZ AYTMATOV DİL VE EDEBİYAT ENSTİTÜSÜ YAY., BİŞKEK, 2013, 544 S., ISBN 978-9967-25-575-3*

MEHMET ALİ ÇELİK

YABANCI DİL OLARAK TÜRKÇE ÖĞRENEN İRANLILARIN YAZILI ANLATIMLARININ HATA ANALİZİ BAĞLAMINDA DEĞERLENDİRİLMESİ

KAYHAN İNAN

TÜRKÇE LİTERATÜRDE ÇEVİRİBİLİM ALANINI BELİRTEN TERİM(LER) VE BU TERİM(LER)İN KAPSAMLARI ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME

ŞABAN KÖKTÜRK, Cem ODACIOĞLU, Nazan Müge UYSAL

ANLAMBİLİMDEN HAREKETLE ÖYKÜ ÇÖZÜMLEMESİ SABAHATTİN ALİ’NİN “DUVAR” ADLI ÖYKÜSÜNÜN ÇÖZÜMLENMESİ

AHMET AKPINAR

TÜRK TİYATROSUNDA KADIN TEMSİLİ ÜZERİNE FEMİNİST ELEŞTİRİ DENEMESİ: BEŞ FARKLI OYUN HEP AYNI KADIN

Pelin ASLAN AYAR

TÜRKÇE DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMLARINDA YARATICI DÜŞÜNME

Belgi̇n BAL İNCEBACAK

FERİDÜDDİN-İ ATTÂR’IN MANTIKU’T-TAYR İSİMLİ ESERİNİN TÜRK EDEBİYATINDAKİ İLK VE TEK ŞERHİ: ŞEM’Î ŞEM’ULLAH’IN ŞERH-İ MANTIKU’T-TAYR’I

MUHİTTİN TURAN

TÜRKİYE TÜRKÇESİNDEKİ ARAPÇA SÖZCÜKLER VE BU SÖZCÜKLERDEKİ SES OLAYLARI

HALİT DURSUNOĞLU

ESKİ TÜRK EDEBİYATI ARAŞTIRMALARINDA BİLGİSAYAR TEKNOLOJİSİNİN KULLANIMINA DAİR BAZI DÜŞÜNCELER

MEHMET KORKUT ÇEÇEN