NEHCÜ’L-FERÂDİS’TEKİ YÛSUF KISSASI VE ŞEYYAD HAMZA’NIN YÛSUF U ZELÎHA’SINDAKİ BAZI DİL ÖZELLİKLERİ ÜZERİNE

Kaynağını Tevrat ve Kur’an’dan alan Yusuf kıssasının Türk edebiyatında ilk örneği 13. yüzyılda Ali tarafından ortaya konulmuştur. Bu tarihten 19. yüzyıla kadar pek çok Yûsuf u Zelîha mesnevisi yazılmıştır. 13. yüzyılın sonu ve 14. yüzyılın başlarında yaşadığı tahmin edilen Şeyyad Hamza’nın Eski Anadolu Türkçesiyle yazmış olduğu Yûsuf u Zelîha mesnevisi kuruluş devri Türkçesini yansıtan ilk eserlerden biridir. Saf Oğuzca ile yazılmış olup bazı karakteristik özellikleri ve arkaik unsurları barındırmaktadır. Oğuz Türkçesi Karahanlı Türkçesinden bağımsız olarak Anadolu’da yazı dili hâline gelmiştir. Oğuz Türkçesinin yazılı metinlerinin olmadığı 11. yüzyıldaki durumu hakkında Kaşgarlı Mahmud Divânu Lügâti’t-Türk adlı eserinde bilgiler vermektedir. Şeyyad Hamza’nın Yûsuf u Zelîhası Doğu Türkçesinin etkisi altında olmadan saf Oğuz Türkçesiyle yazılmıştır. Araştırmacıların çoğu bu fikri kabul etmektedir. Harezm sahasında 1358’den önce yazıldığı tahmin edilen mensur kırk hadis kitabı Nefcü’l-Ferâdis’te ikinci fasılda Zina Kılmak Afatının Beyanı başlığı altında on sayfalık Yusuf kıssası bölümü bulunmaktadır. Doğu Türkçesinin ağırlıklı izlerini taşıyan Harezm Türkçesi Harezm bölgesinde yaşayan Oğuz boyları tarafından da kullanılmış ve Oğuzca etkilere maruz kalmıştır. Oğuz ve Harezm lehçeleriyle yazılmış olan Yusuf kıssaları normal olarak yazıldıkları lehçenin ve dönemin dil özelliklerini yansıtır. Ancak bu lehçelerin birbirini etkilediği ve Harezm Türkçesi eserlerinin bazılarının Oğuz müellifler tarafından yazıldığı bilinmektedir. Bu sebeple ses-şekil özellikleri, söz varlığı ve eskicillik açısından yapılacak mukayese çalışmaları bu kıssaların ilişkisini ortaya koymak için önemlidir. Bu çalışmada her iki metin karşılaştırılmış, aynı konuda ve birbirine yakın zamanlarda ve farklı iki lehçede yazılmış Yusuf kıssaları metninin ses-şekil özellikleri ve söz varlığı ve eskicillik bakımından değerlendirme yapılmıştır.

ON SOME LANGUAGE CHARACTERISTICS OF YÛSUF U ZELÎHA IN NEHCÜ’L-FERÂDIS AND ŞEYYAD HAMZA'S YÛSUF U ZELÎHA

The first example of the story of Yusuf in Turkish literature whose source is the Torah and the Qur'an was introduced by Ali in the 13th century. From the 13th century to the 19th century, many Yusuf u Zelîha stories were written. Yûsuf u Zelîha mesnevi which Şeyyad Hamza, estimated to have lived at the end of the 13th century and the beginning of the 14th century, wrote with Old Anatolian Turkish is one of the first works to reflect the Turkish language of the foundation age. It was written in Pure Oguz Turkish and contains some characteristic features and archaic elements. Oguz Turkish became a writing language in Anatolia independently from Karahanid Turkish. Kaşgarlı Mahmud gives information in Divânu Lügâti’t-Türk about the situation of Oguz Turkish in the 11th century when there were no written texts. Şeyhad Hamza's Yûsuf u Zelâha was written in pure Oguz Turkish without the influence of Eastern Turkish. Most researchers agree with this idea. There is a ten-page section of Yusuf Parable under the title of Declaration of The Evil of Adultery in the second chapter in the 42 th Hadei Hadith book, Nehcü'l-Ferâdis, which was estimated to have been written before 1358 at Khwarezm area. The Khwarezm Turkish bearing the predominant traces of Eastern Turkish was also used by the Oguz tribes living in the Khwarezm region and was exposed to the effects of Oguz Turkish. The Yusuf parables, written in the Oguz and Khwarezm dialects, normally reflect the dialectic and linguistic features of the period in which they were written. However, it is known that these dialects affect each other, and some of the works of Khwarezm Turkish were written by Oguz authors. For this reason, comparison of sound-shape characteristics, vocabulary and obsolescence is important for revealing the relationship of these parables. In this study, both texts were compared, and sound-shape characteristics and vocabulary of Yusuf Parables written at a very close time and in a different dialect were evaluated in terms of veracity and obsolescence.

___

  • Ata, Aysu (1998), Nehcü’l-Ferâdis III, Dizin- Sözlük, TDK Yay., Ankara
  • Ayan, Gönül (2009), Anadolu Sahasında Yazılan bazı Yûsuf u Züleyha Mesnevilerinde Sebeb-i
  • Telifler, Turkish Studies International Periodical For the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 4/3, Doi Number: 10. 7827/ TurkishStudies.678.
  • Cin, Ali (2010), Türk Edebiyatında İlk Yûsuf ve Züleyhâ Hikâyesi: Ali’nin Kıssa-yı Yûsuf’u Turkish Studies International Periodical For the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 5/1, Doi Number: 10. 7827/ TurkishStudies.5098.
  • Demirci, Ümit Özgür- Korkmaz, Şenol (2008), Şeyyad Hamza Yûsuf u Zelîha, Kaknüs Yay, 1. Baskı, İstanbul.
  • Seyhan, B. Yaşar (2006), Kitâb-ı Mukaddes ve Kur’an’daki Kıssaları Karşılaştırılması, Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi) Kahramanmaraş.
  • Caferoğlu, Ahmet (1994), Türk Dili Tarihi, Enderun Kitabevi, II. Baskı, İstanbul.
  • Eckmann, Janos (2004), Nehcü’l-Ferâdis (Yayımlayanlar: Semih Tezcan-Hamza Zülfikar), TDK Yayınları, Ankara.
  • Erdem Uçar, Filiz Meltem (2016), Nehcü’l-Ferâdis’te İkili Kullanımları, International Journal of Languages’ Education and Teaching, Year 4, Issue 2, August.
  • Ertaylan, Hikmet (1996), Yûsuf İle Züleyha, İstanbul Ü. Edebiyat Fakültesi Yay., İstanbul.
  • Çağatay, Saadet (1963), Türk Lehçeleri Örnekleri I-II, Türk Dil Kurumu, Ankara.
  • Köktürk, Şahin (2007), Haliloğlu Ali’nin Yûsuf İle Zelîha Hikâyesi, Turkish Studies International Periodical For the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 2/4, Doi Number: 10.7827/TurkishStudies.191.
  • Köprülü, M. Fuad (1920), Türk Yurdu, C.I, Sayı I, İstanbul.
  • Köprülü, M. Fuad (1340), Türk Edebiyatı Tarihi, Matbaa-i Âmire, İstanbul.
Turkish Studies (Elektronik)-Cover
  • ISSN: 1308-2140
  • Yayın Aralığı: Yılda 4 Sayı
  • Başlangıç: 2006
  • Yayıncı: Mehmet Dursun Erdem
Sayıdaki Diğer Makaleler

FARKLI TEKNİKLERLE SUNULAN TÜRKÇE DİL ETKİNLİKLERİNİN 48-60 AYLIK ÇOCUKLARIN DİL GELİŞİMLERİNE ETKİSİNİN İNCELENMESİ

MERAL TANER DERMAN, Arzu ERGİŞİ BİRGÜL, Elvan ŞAHİN ZETEROĞLU

NVESTIGATION OF DESPAIR LEVELS OF FAMILIES WITH DOWN SYNDROME CHILD AND THEIR PARENTAL ATTITUDES ON PERCEPTION AND COPING WITH STRESS (CITY OF ADIYAMAN EXAMPLE)

Aykut DÜNDAR, Ümit YETİŞ

AVRUPA DİLLERİ ORTAK ÇERÇEVE PROGRAMI (CEFR) VE TÜRKİYEDEKİ İNGİLİZCE HAZIRLIK PROGRAMLARI

Davut PEACI, İrfan TOSUNCUOĞLU

TÜRKİYE’DEKİ SURİYELİ MÜLTECİLERİN DİJİTAL GAZETELERDEKİ TEMSİL SORUNU

Sinem ÇAMBAY

ÇEVİRİ İNTİHALİNİ AÇIĞA ÇIKARMAK: TÜRKÇEDE SULTAN II. ABDÜLHAMİD’İN HAYATI ÜZERİNE BİR ÇALIŞMA

Seda TAŞ

YENİ NESİL GAZETECİLİK EĞİTİMİNİN GAZETECİLİK BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN İŞ BULMA AVANTAJI BAĞLAMINDA DEĞERLENDİRİLMESİ

Çiğdem DİRİK, Sinem ÇAMBAY

İSE DİL VE EDEBİYAT DERSLERİNDE OKURYAZARLIK ÇALIŞMALARININ YERİ -BİR KARŞILAŞTIRMA ÇALIŞMASI

Ayşe Derya ESKİMEN

DÜNYADA İŞ VE YATIRIM ORTAMINI İYİLEŞTİRMEK İÇİN YAPILAN REFORMLARIN EKONOMİK BÜYÜME ÜZERİNE ETKİSİ: GELİR GRUPLARINA GÖRE PANEL EŞBÜTÜNLEŞME ANALİZİ

Ercan YAŞAR

TÜRKİYE EKONOMİSİNDE BÜTÇE AÇIĞI VE CARİ AÇIK ARASINDAKİ İLİŞKİ

Adil AKINCI

RAMAZÂN-ZÂDE’NİN TÂRÎH-İ NİŞÂNCI PAŞA İSİMLİ ESERİNİN TEVÂRÎH-İ ÂL-İ OSMÂNLAR ÜZERİNE ETKİLERİ

Rukiye ÖZDEMİR