Levni imzalı insan resimlerinde figür anlayışı

18. yüzyılın başından itibaren, Osmanlı İmparatorluğu Batı dünyasına açılmaya başlamış ve kendini yenileme çabaları içine girmiştir. Yeni oluşan bu ortam içerisinde hükümdar III. Ahmet ve Sadrazam Nevşehirli Damat İbrahim Paşa himayesinde, sanata geniş olanaklar sağlanmıştır. Dönemin önemli sanatçısı Levni de bu kültürel ortam içerisinde önemli sanatsal yaratılara imza atmıştır. Bu çalışmada Levni imzalı figür resimlerinden yola çıkılarak sanatçının resim anlayışı ve içinde yaşanılan dönemin bu eserlere etkisi araştırılmıştır.

The understanding of human figure paintings signed Levni

Since the beginning of the 18 th century, the Ottoman Empire had been began to open up the Western world and has entered into self-renewal efforts. In this the newly formed environment, under the auspices of Sultan Ahmet and the Grand Vizier Nevşehirli Damat Ibrahim Pasha, has been provided ample opportunities for art. Levni that is important artist of the period in this cultural environment, had created some important artistic works. In this paper, through the figure paintings which are made by Levni, understanding of the artist's painting and effects of period in which he lived to his artistic works are researched.

___

  • AND Metin (2007), Minyatürlerle Osmanlı-İslam Mitologyası, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul
  • ATIL Esin (1999), Levni ve Sürname (Bir Osmanlı Şenliğinin Öyküsü), Koç Bank Yayınları, İstanbul
  • BAĞCI Serpil, ÇAĞMAN Filiz ve RENDA Günsel.- TANINDI Zeren (2006), Osmanlı Resim Sanatı, Mas Matbaacılık AŞ, İstanbul
  • ERSOY Ayla (1991), “18. Yüzyılın Minyatürleri ve 19. Yüzyılda Batı Tarzı Resme Geçiş”, İlgi, Yıl:25, S: 64, Kış, s.12–17
  • İREPOĞLU Gül (2003), “Vanmour ve Levni: Aynanın İki Yüzü, Lale Devri‟nin Bir Görgü Tanığı”, NİKOLAS E. S., BULL D., RENDA, G. ve İREPOĞLU G. (2003), Jean-Baptiste Vanmour, Mas Mtb. A.Ş. Koç Bank Yayınları, İstanbul, s.73–101
  • İREPOĞLU Gül (1999a), “Lale Devri‟nin „Çelebi‟ Nakkaşı: Levni”, Sanat Dünyamız, (Yaratıcı Osmanlılar), S:73, s. 235–243
  • İREPOĞLU Gül (1999b), Levni, Nakış, Şiir, Renk, Mas Matbaacılık A.Ş., İstanbul-1999
  • RENDA Günsel (1977), Batılılaşma Döneminde Türk Resim Sanatı 1700–1850, T.T.K. Basımevi, Hacettepe Üniversitesi Yayınları C–17, Ankara
  • RENDA Günsel (1996) “Osmanlı Sultanlarının Soy Ağacı”, P Kültür Sanat Antika Dergisi S: 2, Yaz, s. 81-92
  • NİKOLAS E. S. , BULL D., Günsel RENDA, ve Gül İREPOĞLU (2003), Lale Devrinin Görgü Tanığı Jean-Baptiste Vanmour, Mas Mtb. A.Ş., Koç Bank Yayınları, İstanbul
  • ÜNVER Süheyl, (1953), Fatih Sultan Mehmet ve Babası ile Oğlu Resimlerini Yapan Ressam Levni ve Biyoğrafisi, İstanbul Üniversitesi Yayınlarından Sayı:543, İstanbul.