KONSTANTİN MONOMAKHOS TACI VE MACAR KRALİYET TACI

Makalede her ikisi de Bizans orijinli olan iki taç üzerinde durulacaktır. Ancak üzerinde asıl durulacak tema, tamamen Bizans orijinli olan Konstantin Monomakhos Tacı olacaktır. Bildiride Tacın tarihçesi, özellikleri, süslemelerin tanımlanması yapılacaktır. Bizans orijini kadar Katolikliğin merkezi Vatikan'ın etkilerini de gösteren Macar Kraliyet Tacı ile bir karşılaştırma yapılarak Monomakhos Tacının neden ikinci planda kalmış olabileceğinin neden-ler-i üzerinde durulacaktır. 11. yy ın ürünleri olan Konstantin Monomakhos Tacı ve Macar Kraliyet Tacı (Holy Crown; Szent Korona; Stephen Korona; Sacra Corona) Bizans orjinli eserler olmakla beraber bu eserlerin meydana getirildikten sonraki ömürleri, Macaristan tarihi ile bağlantılıdır. Her iki eser 2000 yılına kadar Macar Ulusal Müzesi'nde (Magyar Nemzeti Museum) korunurken Macar Kraliyet Tacı, 2. Milenyumda törenle yerinden alınıp, Macaristan Parlamento binasında özel bir bölmede koruma altına alınarak ziyarete açılmıştır. Macar Kraliyet Tacının, Macaristan tarihinde görülen pek çok iktidar mücadelesinin önemli bir objesi olduğu için Monomakhos tacını gölgede bıraktığı söylenebilir ki Macar Kraliyet Tacından önce meydana getirilmiş olmasına rağmen Monomakhos Tacının hala olduğu yerde sessiz-sakin durması bu farklılığın bir yansımasıdır. Konstantin Monomakhos Tacı ele alınırken, tarihçesi, Konstantin Monomakhos'un imparatorluğu ve kişiliği, Tacın bezemesinde esas olan altın mine işçiliği ve motifleri, tacın biçimlendirme önerileri gibi bölümler oluşturulacak ve son olarak da iki tacın karşılaştırması yapılacaktır

KONSTANTIN MONOMAKHOS’ CROWN AND HUNGARIAN ROYAL CROWN

Two crowns, both of which have a Byzantine-origin, will be examined in this Article. However, the main theme will be the Konstantin Monomakhos’ Crown, which has a Byzantine-origin. The paper will include the history and the characteristics of and the definition of the ornamentations on this crown. Besides its Byzantineorigin, the Konstantin Monomakhos’ Crown will be compared with the Hungarian Royal Crown, which was affected by the Vatican city, which is the center of Catolicism. Also, the reason(s) why the Monomakhos’ Crown was of secondary importance will be discussed. Products of 11th century, Konstantin Monomakhos Ctrown and the Hungarian Royal Crown (Holy Crown; Szent Korona; Stephen Corona; Sacra Corona) inspite of originating in the Byzantine artifacts, these works lifetime after they were created, linked with the history of Hungary. Both works had been preserved at the Hungarian National Museum (Magyar Nemzeti Museum) until 2000, the Hungarian Royal Crown was taken with a ceremony in 2. Millennium and started to present at Hungary's parliamentary building in a special protective custody. Hungarian Royal Crown, Hungary is an object that is part of power struggle in Hungarian history. About the Crown of the Hungarian Royal, it can be said that it left in the shade although it was made before Monomakhos’ Crown. The Konstantin Monomakhos’ Crown will be handled under the chapters as follows: Its history, the Emperorship and personality of Konstantin Monomakhos, the golden enameling and ornaments which is the essence of the ornamentation process of the crown, the recommendations for the design of the crown, and finally the crowns will be compared

___

  • AVCI, İsmail. Mitoloji ve Arkeolojinin Kesiştiği Noktada Osmanlı Edebiyatı: Tac-ı İskender’in Peşinde, Uluslararası Türk Dili ve Edebiyatı Kongresi (2013 Saraybosna), Sarajevo 2013, 2 cilt s. 465-473
  • BARANY-OBERSCHALL, Magda. Localization of the Enamels of the Upper Hemisphere of the Holy Crown of Hungary, The Art Bulletin, Vol. 31, No. 2 (June 1949), s. 121-126
  • BURY, John. B. Roman Emperors from Basil II to Isaac Komnenos (Continued) The English Historical Review, Vol. 4. No 14(April 1889) s. 251-285
  • CEDRENUS, G.Corpus Scriptorum Historiae Byzantinae- Excerpta ex Breviario Historico Ioannis Scylitzae, Bonnae 1839
  • DAWSON, Timothy. The Monomachos Crown: Towards a Resolution, Byzantine Symmeikta Vol. 19 (2009), s. 183-193
  • DEAK, Istvan. Hungary, The American Historical Review, Vol 97, No. 4 (October 1992), s. 1041- 1063
  • DEMİRKENT, Işın Mikhael Psellos’un Khroographiası, Ankara 1992
  • GONOSOVA, Anna A Study of an Enamel Fragment in the Dumbarton Oaks Collection, Dumbarton Oaks Papers, Vol. 32 (1978), s. 327-333
  • KARATAY, Osman. Arpadlılar Çağında Macarlar arasında İslam (895-1301), Balkanlar ve İslam: Karşılaşma, Dönüşüm, Kırılma, Devamlılık, 3-5 Kasım 2010 Çanakkale
  • KISS, Etele. The State of Researches on the Monomachos Crown and Some Further Thoughts, Perceptions of Byzantium and Its Neighbors (843 – 1261), Editör: Olenka Z. Pevny, New York 2000, s. 60-83
  • MAGUIRE, Henry The Mosaic of Nea Moni: An Imperial Reading, Dumbarton Oaks Papers Vol. 46, Homo Byzantinus: Papers in Honor of Alexander Kazhdan (1992), s. 204-214
  • MAGUIRE, Henry Enamel Plaques and Medallions: “The Crown of Constantine IX Monomachos”, The Glory of Byzantium Art and Culture of the Middle Byzantine Era A.D. 843 – 1261, Editörler: Helen C. Evans – William D. Wixom, New York 1997, s. 210-212
  • MITCHELL, H.P. A dancing Girl in Byzantine Enamel The Burlington Magazine for Connoisseurs, Vol. 40, No. 227 (February 1922), s. 64-69
  • MORAVCSIK, Gyula. The Role of the Byzantine Church in Medieval Hungary, American Slavic and East European Review, Vol 6, No. ¾ (December 1947), s. 134-151
  • OSTROGORSKY, Georg. (Çeviri: Fikret Işıltan) Bizans Devleti Tarihi, Ankara 1991
  • PETER, Laszlo. The Holy Crown of Hungary, Visible and Invisible, The Slavonic and East European Review, Vol. 81, No. 3 (July 2003), s. 421-510