KİLİS’İN İNANÇ TURİZMİ POTANSİYELİ VE KUTSAL MEKÂNLARI

İnanç turizmi hem gelir getirici hem de kutsal mekânların farkındalığını ortaya koyması yönünden önemlidir. Eğlenme, dinlenme, spor, sağlık, kültürel etkenlerin yanında inanç da insanların turizme katılma nedenleri arasındadır. Tüm toplumlar, inançları gereği kutsal sayılan yerleri ziyaret etmek ve manevi rahatlık sağlamak için, inanç turizmine katılmaktadır. Son yıllarda inanç turizmi diğer turizm türleri içindeki yerini almış ve küresel bir sektör haline gelmiştir. Farklı medeniyetlere ve büyük semavi dinlere ev sahipliği yapan Kilis, kültür ve inanç turizmi potansiyeli zengin olan bir yerleşmedir. Bu çalışmanın amacı Kilis'te bulunan birer dini miras olan kutsal yerlerin inanç turizmi potansiyelini belirlemektir. Çalışmada nitel ve nicel araştırma yöntemleri kullanılmıştır. Çalışma ile ilgili literatür taraması yapılmış, ikincil veri kaynaklardan elde edilen bulgular, sahada yapılan gözlemler ve ilgili kurumlardan alınan bilgi ve raporlar doğrultusunda mevcut veriler kullanılarak araştırma ile ilgili elde edilen veriler betimsel analiz metoduyla değerlendirilmiştir. Kilis ilinde turizmle ilgili tanıtım ve pazarlama faaliyetlerinin yeterli olmaması, altyapı, ulaşım ve konaklama yetersizliği, güvenlik sorunları, turizm yatırımlarına teşvikin yok denecek kadar az olması, festivallerin kültürel etkinliklerin yetersiz olması, yeterince tanıtıcı reklamların yapılmaması, turizm bilincinin gelişmemiş olması, turistik yerlerin yeterince önemsenmemesi karşılaşılan başlıca sorunlardır. Bu sorunların giderilmesi, alternatif turizm türlerinin geliştirilmesi, özellikle inanç turizminin hayata geçirilmesi yöredeki sosyal ve ekonomik hareketliliği arttıracaktır

FAITH TOURISM POTENTIAL IN KILIS AND SACRED PLACES

Faith tourism is important both in terms of bringing in income and awareness of sacred places. In addition to leisure, recreation, sports, health, cultural factors, belief is among the reasons people participate in tourism. All societies are to visit places sacred to their beliefs, and participates in faith tourism to provide spiritual comfort. In recent years, faith tourism has taken its place in other types of tourism and has become a global sector. Hosting different civilizations and the big monotheistic religions, Kilis is a rich settlement in terms of culture and faith tourism potential.The study aims to determine the faith tourism potential of some of the sacred places of religious heritage in Kilis. Qualitative and quantitative research methods were used in this study. A literature review was done and study’s findings were presented in line with the findings obtained from the secondary data resources, observations made in the field and current data obtained were analyzed with descriptive analysis method. Not having enough promotional and marketing activities related to tourism in Kilis, inadequacy in infrastructure, transportation and accommodation, security issues, little if any incentives for tourism investments, not enough festivals and cultural activities, not enough promotional advertisements, not having tourism awareness and not giving importance to touristic places are among the main problems encountered. Solving these problems, developing alternative tourism types and especially actualizing faith tourism will increase the social and economic mobility in the city

___

  • Aldemir, A. Öztürk, M. B. Kilis Valiliği İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü, Kilis Gezi Rehberi, Kilis.
  • Alpar, Ö. Erdem, B. I. Burdur Sempozyumu. (2005) Turizmin Bölgesel Kalkınmaya Etkisi Çerçevesinde Burdur Yöresinde Alternatif Turizmi Geliştirme Stratejileri. (16-19 Kasım). Burdur.
  • Aslan, D. (2009). Clusterıng Vısıtors to A Relıgıous Island: The Case of Tınos. Ministry of Economy and Finance, Nikis Street 5-7, 105 57 Athens, 1-7.
  • Bader M. Hopfinger H. (2012). Religious Tourism in Jordan: Mutual understanding and dialogue or separation and segregation in the country’s holy places? [in:] H. Hopfinger, et al., (ed.): Kulturfaktor Spiritualität und Tourismus, Erich Schmidt V., Berlin, p. 143–156.
  • Başer, F. Başçı, A. (2012). İnanç Turizmi Kapsamında Aziz Pavlus Evinin Önemi ve Tanıtım Faaliyetlerine İlişkin Ziyaretçi Görüşlerinin Değerlendirilmesi, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt/Volume: 9 (19), 423-443.
  • Bayraktar, F. (2003). Türkiye Kalkınma Bankası A.Ş. Kilis İli Uygun Tarım Alanları Araştırması, Araştırma müdürlüğü, Ankara.
  • Bebekoğlu, S. Tektuna, M. (2008). Kilis Kültür Envanteri, Kilis Valiliği Yayınları, Kilis.
  • Birinci, S. – Zaman, M. (2016). Çımağıl Mağarası (Bayburt) ve Çevresinin Ekoturizm Potansiyeli Turkish Studies -International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic-, (Prof. Dr. Hayati Akyol Armağanı), Volume 11/2 Winter 2016, p. 241- 258. ISSN: 1308-2140, www.turkishstudies.net, DOI Number: http://dx.doi.org/10.7827/ TurkishStudies.9171, Ankara/Turkey.
  • Clarke, A. Jancsik, A. Labodi, I. Raffay, A. (2012). Sustaining The Religious Tourism Experience: Reflections from the RECULTIVATUR Project, Sustainable Religious Tourism Commandments, Obstacles & Challenges 26th-28th October 2012, Lecce, Italy. pp.1-15.
  • Collins-Kreiner, N. (2010). Researching Pilgrimage. Continuity and transformations. Annals of Tourism Research 37. (2): 440–456. doi:10.1016/j.annals.2009.10.016.
  • Doğanay, H. (2001), Türkiye Turizm Coğrafyası, 3. Basım, Konya: Çizgi Kitabevi Yayınları.
  • Doğanay, H. Zaman, S. (2016). Türkiye Turizm Coğrafyası, Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Dündar, A. (1999). Kilis’teki Osmanlı Devri Mimari Eserleri, Yayımlar Dairesi Başkanlığı Osmanlı Eserleri Dizisi/7. Ankara: T. C. Kültür Bakanlığı Yayınları/2255.
  • Emekli, G. Soykan, F. (2007). Turizm Coğrafyası Yaklaşımıyla Türkiye Turizm Stratejisinin Değerlendirilmesi, Çeşme Ulusal Turizm Sempozyumu, 21-23 Kasım 2007, Çeşme/İzmir. Bildiriler Kitabı, sy.692-700.
  • Erkal, M. E. (1990). Bölge Açısından Az Gelişmişlik. İstanbul: Der Yayınları.
  • Evliya Çelebi Seyahatnamesi Anadolu, Suriye, Hicaz (1671-1672), (1935). Devlet Matbaası, İstanbul. Cilt 9.
  • Geybels, H. (2014). Religious Common Culture and Religion Tourism, Jaarboek voor liturgieonderzoek 30, 39-50
  • Güneydoğu Anadolu Rehberi, (2007), Kilis.
  • Güngördü, E. (1997). Doğal ve Tarihi Coğrafya Açısından Türkiye’nin Turizm Coğrafyası, Copy Star Yayıncılık, Ankara.
  • Hacıoğlu, N. Avcıkurt, C. (2008). Turistik Ürün Çeşitlendirilmesi. Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • Harunoğulları, M. (2016). Suriyeli sığınmacı çocuk işçiler ve sorunları: Kilis örneği, Göç Dergisi, 3 (1), 29-63, www.gocdergisi.com.
  • Hazar, A. T. (2002). Ulema ve Camileriyle Kilis Medreseleri, İslam Ansiklopedisi, Türkiye Diyanet Vakfı, İslam Araştırmaları Merkezi, 26, 285-289.
  • Irimas, A. Michalko, G. (2013). Religious tourism in Hungary – an integrative framework, Hungarian Geographical Bulletin 62 (2), 175–196.
  • Irimas, A. Mitev, A. Michalko, G. (2016). Demographic Characteristics Influencing Religious Tourism Behaviour: evidence from a Central-Eastern-European country. International Journal of Religious Tourism and Pilgrimage, ISSN: 2009-7379, 4 (4), 19-32. Available at: http://arrow.dit.ie/ijrtp/
  • İhsan, K. Atilla, A. İnal, M.E. (2015). A Qualitative Study on Situation Analysis of Faith Tourism: The Case of Tarsus, Tourism Academic Journal, 2 (1), 61-76.
  • İpekyolu Kalkınma Ajansı. www.ika.org.tr. Erişim Tarihi 02.01.2015.
  • Jackowski, A. and Smith, V. (1992). Polish Pilgrim –Tourists. Annals of Tourism Research, 19: 92- 106.
  • Karaman, S. Usta, K. (2006). İnanç Turizmi Açısından İznik ve Bir Uygulama Çalışması. II. Balıkesir Ulusal Turizm Kongresi, Balıkesir.
  • Kervankıran, İ. (2015). Contribution Of The Five-Year Development Plans To Tourism In Turkey, Turkish Studies - International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 10/2 Winter 2015, p. 587-610, ISSN: 1308-2140, www.turkishstudies.net, DOI Number: http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.7819, ANKARA-TURKEY.
  • Kılde, J. H. (2008). Sacred Power Sacred Space, An Introduction to Christian Architecture and Worship, Oxford University Press.
  • Kilis Belediyesi Stratejik Planı (2015-2019) Eylül-2014. www.kilis.bel.tr. Erişim Tarihi 09.10.2015.
  • Kilis İl Turizm Müdürlüğü.
  • Kilis Kültür ve Turizm Envanteri, (2009). Gaziantep: İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü, Yayını No:3.
  • Konyalı, İ. H. (1968). Abideleri ve Kitabeleri İle Kilis Tarihi, Fatih Matbaası, İstanbul.
  • Naresh Nayak P. Narayan B. Prabhu M. (2015). Socio-Economic Impacts on Pilgrimage Tourism with Reference to Udupi Sri Krishna Temple, Karnataka, The International Journal Of Business & Management (ISSN 2321 –8916), 3 (1), 41-50.
  • Nolan, M.L. Nolan, S. (1992). Religious sites as tourism attractions in Europe. Annals of Tourism Research, 19: 68–78.
  • Özgen, E. Hel Wıng, B. Engin, A. (2003). Kilis İli 2002 Yılı Yüzey Araştırması (s.87-94) 21. Araştırma Sonuçları Toplantısı, (2. Cilt, 26-31) Mayıs, Ankara.
  • Özgüç, N. (2015). Turizm Coğrafyası Özellikler ve Bölgeler. Çantay Kitabevi, İstanbul.
  • Özgüç, N. (1998), Turizm Coğrafyası Özellikler Bölgeler, Çantay Kitabevi, İstanbul.
  • Park, C. (2004). Religion and Geography, Chapter 17 in Hinnells, J. (ed) Routledge Companion to the Study of Religion. London: Routledge. 1-29.
  • Poria, Y., Butler, R. and Airey, D. (2003) Tourism, Religion and Religiosity: A Holy Mess. Current Issues in Tourism, 6(4): 340–363.
  • Rinschede, G. (1992). Forms of Religious Tourism, Annals of Tourism Research, Vol. 19, pp. 51- 67.
  • Sargın, S. (2006). Yalvaçta İnanç Turizmi, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Elazığ. 16 (2), 1-18.
  • Sevinç, H. Azgün, S. (2012). Bölgesel Kalkınma ve İnanç Turizmi Bağlamında Akdamar Kilisesi Örneği, IJSES, Uluslararası Sosyal ve Ekonomik Bilimler Dergisi, 2 (2): 17-21.
  • Shih, M. G. (2015). Modern Religious Tourism in Taiwan: A Case Study of Fo Guang Shan Buddha Memorial Center, FGS Institute of Humanistic Buddhism, 11 (14), 1-18. www.fgsbmc.org.tw
  • Şaman, E. (2009). Mersin İli İnanç Turizm Potansiyelinin Değerlendirilmesi, Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, Mersin Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Mersin.
  • T.C. Kalkınma Bakanlığı GAP Bölge Kalkınma İdaresi Başkanlığı, (2015). Kilis İl Profili.
  • T.C. Kilis Valiliği İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü. (2008). Tarihin Gölgesinde Kilis, Fersa Matbaacılık, Kilis.
  • T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları. Yayın No: 2995/2. Kültür Varlıkları ve Müzeler Genel Müdürlüğü, Yayın No: 98
  • T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı, Yatırım ve İşletmeler Genel Müdürlüğü, www.ktbyatirimisletmeler.gov.tr/tr,9952/inanc-turizmi.html. Erişim Tarihi 09.10.2015.
  • Tanrıkorur, Ş. B. ( 2002). Kilis Mevlevîhânesi. Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi, İslam Araştırmaları Merkezi (Cilt: 26, S. 8-10), http://www.tdvia.org/hakkinda.php. Erişim Tarihi 5.11.2015.
  • Tuncel, M. (2002). Türkiye Diyanet Vakfı, İslam Araştırmaları Merkezi İslam Ansiklopedisi. 26, 5- 8.
  • TÜİK, Bölgesel İstatistikler, Seçilmiş Göstergelerle Kilis, 2015.
  • TÜRSAB İnanç Turizmi Raporu. (2014). http://turizmreport.com/?link=haber-detay&haber id=332. Erişim Tarihi 12.09.2015
  • Wiltshier, P. and Clarke, A. (2012) Tourism to religious sites, case studies from Hungary and England: exploring paradoxical views on tourism, commodification and cost benefits. International Journal of Tourism Policy, 4(2): 132-145.
  • World Tourism Organization (UNWTO), 2015 http://www2.unwto.org/ Erişim Tarihi 10.12.2016
  • Yıldız, Z. (2011). Turizm Sektörünün Gelişimi ve İstihdam Üzerindeki Etkisi. Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, 3 (5), 54-71.