ARTIRILMIŞ GERÇEKLİK UYGULAMALARI VE GRAFİK TASARIM ALANINA YANSIMALARI

Artırılmış gerçeklik oldukça yeni bir kavram olmasına rağmen sahip olduğu pek çok üstün özellik nedeniyle, etki alanı her geçen gün genişlemektedir. Artırılmış gerçekliği yalnız yeni bir teknoloji olarak düşünmemeli, onun aslında bir çok alanı etkileyen yeni bir ortam olduğu üzerinde durulmalıdır. Gerçek dünyadaki nesne ve mekanların bilgisayarda oluşturulan sanal unsurlarla zenginleştirilmesi olarak tanımlanabilen artırılmış gerçeklik, sanal dünya ile gerçek dünyanın birleşimi olarak da ifade edilebilir. Artırılmış gerçeklik eğitim, sağlık, reklam, ulaşım, sinema, eğlence ve savunma gibi pek çok alanda kullanılmaktadır. Önümüzdeki yıllarda insan yaşamının dahil olduğu her alanda artırılmış gerçeklik uygulamalarıyla karşılaşmak mümkün olabilecektir. Artırılmış gerçeklik konusunda etkili sonuçlar alabilmek, onun içeriğinin zengin olmasıyla da ilişkilidir. Bir artırılmış gerçeklik uygulaması grafik, ses, video gibi öğelerden oluşmakta, etkileşime olanak sağlamakta, hatta koklama, tatma ve dokunma duyularını da kapsayabilmektedir. Artırılmış gerçeklik uygulamaları için yaygın olarak cep telefonu kullanılmakta, kullanım alanına göre bilgisayar ve project glass adıyla çıkan gözlükler de tercih edilebilmektedir. Örneğin inşaat ve mimari gibi alanlarda genel olarak barkot okuyucular ya da video kameralar tercih edilirken; tıp alanında sanal gerçeklik gözlükleri kullanılabilir. Basılı reklamlarda da tıpkı inşaat ve mimarlıkta olduğu gibi barkot okuyucu ve video kameraların kullanımı daha uygun olabilir. Gelecekte her an her yerde kullanılan bir ortam haline geleceği düşünülen artırılmış gerçeklik uygulamaları, görselliği yoğun olarak kullanması nedeniyle grafik tasarım alanı ile ilişkilidir. Dergi, gazete gibi basılı yayın reklamlarında, afişlerde, sergileme grafiklerinde ve dijital oyunlarda mümkündür. "Artırılmış Gerçeklik Uygulamaları ve Grafik Tasarım Alanına Yansımaları" başlıklı bu çalışmada, artırılmış gerçeklik tüm artırılmış gerçeklik uygulamalarıyla karşılaşmak yönleriyle ayrıntılı bir biçimde ele alınacak, grafik tasarım öğelerinin kullanımı incelenecek, karşılaşılan sorunlar saptanacak, geleceğe yönelik önerilerde bulunulacaktır

AUGMENTED REALITY APPLICATIONS AND ITS REFLECTIONS ON GRAPHIC DESIGN

Augmented reality is a fairly new concept. But because of the many outstanding features it provides, the domain is expanding every day. Augmented reality should not just be considered a new technology, it should be emphasized that it is a new environment that affects many areas. Augmented reality can be defined as the enrichment of real-world objects and places through virtual items created in computer systems. Augmented reality can also be defined as the combination of the real world and the virtual world. Augmented reality is used in many areas such as education, health care, advertising, transportation, cinema, entertainment, and defense. In the coming years, it will be possible to experience augmented reality applications in all fields. To get effective results in augmented reality, a rich content is also necessary. An augmented reality application is composed of elements such as graphics, sound, video. It allows for interaction, even senses of smell, taste, and touch. Mobile phones are widely used for augmented reality applications. Depending on the application, computers and special glasses called project glass are also used. Virtual reality glasses are used in medicine. Barcode readers or video cameras are used in fields like construction, architecture. In printed advertising, barcode readers and video cameras can be used. It is possible to find augmented reality applications in magazine and newspaper advertisements, posters, catalogs and even in exhibitions. It is believed that augmented reality will become a medium that is used everywhere. the environment used applications, It is associated with graphic design because it uses visuality extensively. This study entitled “Augmented Reality Applications and Its Reflections on Graphic Design” will discuss all aspects of augmented reality in detail, analyze the use of graphical design elements, will determine the problems faced and it will make recommendations for the future.

___

  • Azuma, Ronald T. (1997). A survey of augmented reality. in presence. Teleoperators and Virtual Environments, 6(4), s. 355-385.
  • Craig, Alan B., (2013). Understanding augmented reality: Concept and applications. USA: Elsevier Science.
  • Erbaş, Ç., Demirer, V. (2014). Eğitimde artırılmış gerçeklik uygulamaları: Google glass örneği. Journal of Instructional Technologies & Teacher Education, 3(2), s. 8-16.
  • Karatay, Ayşe. (2015). Artırılmış gerçeklik teknolojisi ve müze içi eser bilgilendirme ve tanıtımlarının artırılmış gerçeklik teknolojisi yordamıyla yapılması (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Dumlupınar Üniversitesi, Kütahya.
  • Kipper, G. ve Rampolla, J., (2013). Augmented reality: An emerging technologies guide to AR. Waltham: Syngress.
  • Layar AR (2011). Layar - LINDA Magazine Showcase. Erişim Adresi: https://www.youtube.com/watch?v=ldU9OvCgi8I
  • Lingley, A., Parviz, B. (2008). Multipurpose ıntegrated active contact lenses. The Neuromorphic Engineer.
  • Mitk Pille (2012). Surgery Pad - mobile medical augmented reality App for the Apple iPad. Erişim Adresi: https://www.youtube.com/watch?v=T4mboj-GbEA
  • Milgram, P., Kishino, F., (1994). A taxonomy of mixed reality visual displays, IEICE Transactions on Information and Systems. Özel Sayı, Networked Reality, E77-D (12), s. 1321–1329.
  • Sıfy (2011). Augmented reality for contextual learning in schools & higher education. Erişim Adresi: https://www.youtube.com/watch?v=gTU73_i8AOg,
  • Uğur İ., Apaydın, C. Ş. (2014) Artırılmış gerçeklik uygulamalarının reklam beğeni düzeyindeki rolü. E-Journal of New World Sciences Academy, 9 (4), s. 145-156.
  • Ünal, Faruk Can. (2013). Artırılmış gerçeklik teknolojisinin kullanımıyla mimarlık rehberi; eindhoven kenti üzerinden değerlendirilmesi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Teknik Üniversitesi, İstanbul.
  • 3drainbow (2014). Augmented reality for architectural visualization. Erişim Adresi: https://www.youtube.com/watch?v=whUg6ozdGlY
  • Zhou, F., Duh, H. B. L., ve Billinghurst, M. (2008). Trends in augmented reality tracking, interaction and display: a review of ten years of ısmar, IEEE International Symposium on Mixed and Augmented Reality. s.15-18. Cambridge: UK.
  • Pepsi Max (2014). Unbelievable Bus Shelter | Pepsi Max. Unbelievable #LiveForNow. Erişim Adresi:https://www.youtube.com/watch?v=Go9rf9GmYpM
  • TT ArGe (2014). Argela - Anadolu Medeniyetleri Müzesi Mobil Uygulaması. Erişim Adresi: https://www.youtube.com/watch?v=P3EmG_xOnZ8