Kavramsal Sanatta Nesneden Arındırma ve Yeniden Bağlamsallaştırma SürecindeHarita Kullanımı

Tarihi süreçte sanat eserlerinin nesnesinin özel bir öneme sahip olduğu bilinmektedir. Biçimsel olarakestetik değere diğer ifadeyle güzelliğe sahip olan sanat eserleri tüm zamanlarda izleyenleri duygusal yöndenetkilemeyi başarmıştır. 1930’lardan sonra ise sanatta, sanat nesnesinin biçimi ve varoluşuyla ilgili yenidüşüncelerin ortaya çıkmaya başladığı görülür. Bu düşüncelerin belli bir aşamadan sonra kavramsal sanatolarak tanımlanan yeni bir akıma yol açtığı görülmektedir. Kavramsal sanat akımı içerisinde pek çoksanatçının farklı farklı nesneleri, yazıyı, performanslar vb. kullanarak sanatta duygu yerine düşünceyi ikameetmeye çalıştıkları görülür. Kavramsal sanatta temel bakış açısı sanatın nesnesinden arındırılması veya sanatnesnesi olarak izleyicinin karşısına çıkarılan nesnelerin bağlamından kopartılarak yenidenbağlamlaştırılmasıdır. Sanatın tarihsel sürecinde sanatçıların zaman zaman haritalara yöneldikleri ve haritalarürettikleri görülmektedir. Kavramsal sanat akımında ise sanatçıların diğer örneklerin dışında haritaları;projelerinde veya tek başlarına bir düşünsel araç olarak kullanmaya başladıkları görülür. Bu çalışmanınamacı kavramsal sanatta 1960 ve 1970’li yıllar kapsamında harita kullanan sanatçıları ve bu haritaların hangiamaçlarla nasıl düşünsel araçlara dönüştürüldüğünün incelenmesidir. Bu kapsamda çalışmada literatürtaraması yapılmıştır. Sanatçıların belirlenmesinde amaca yönelik örneklem metodu uygulanmıştır.Sanatçıların belirlenmes sürecinde farklı tarihlerden farklı özellikler gösteren eserlere yer verilmiştir. Çalışmanın bütününde elde edilen sonuç karmaşık birer gösterge olan haritaların kavramsal sanattabaşlangıçta benzer amaçlarla sonrasındaysa farklı amaç ve farklı düşünceleri ifade etmek için kullanıldığıdır.

The Use of Map in the Process of Dematerialization and Re-contextualization in Conceptual Art

It is known that the object of artworks has a special importance in the historical process. Works ofart that have aesthetic value in terms of form and, beauty in other words, have managed to affect the audienceemotionally throughout the historical process. After 1930’s, it is seen that new thoughts related to the formand existence of the object of art start to emerge in art. Following a specific degree, these thoughts are seen tolead to a new movement called conceptual art. Within the conceptual art movement, it may be observed thatmany artists try to substitute thoughts instead of emotion in art by employing different objects, writing,performances, etc. In conceptual art, the main perspective is the de-objectification of art or to re contextualize objects that are presented to the audience as art objects by removing them from context.Throughout the historical process of art, it is seen that artists turn towards maps from time to time andproduce maps. In the conceptual art movement, artists are seen to employ maps in their projects or as a solelyintellectual tool in addition to the other examples. The aim of this study is to examine the artists who usedmaps in conceptual art in the 1960s and 1970s and the reasons and purposes of transforming these maps intointellectual tools. In this context, literature review was conducted in the study. Goal-oriented samplingmethod was applied in determining the artists. In the process of determining the artists, works with differentcharacteristics from different dates are included. The result obtained from the whole study is that maps,which are complicated indicators, are used in conceptual art for similar purposes at the beginning and toexpress different purposes and different ideas later.

___

  • Alberro, A. (2001). “At The Threshold Of Art As Informatıon”. Recording Conceptual Art. Edit. Alexander Alberro, Patrıcıa Norvell. University of California Press.
  • Alberro, A. (2003). Conceptual art and the politics of publicity. MIT Press.
  • Antmen, A. (2008). 20. Yüzyıl Batı sanatında akımlar. Sel Yayınları.
  • Arnason, H. H., & Mansfield, E. C. (2012). History Of Modern Art. Pearson Education.
  • Bourriaud, N. (2005). İlişkisel estetik, çev. Saadet Özen. Bağlam Yayınları.
  • Cosgrove, D. (2005). Maps, Mapping, Modernity: Art and Cartography In The Twentieth Century. Imago Mundi, 57(1), 35-54. https://doi.org/10.1080/0308569042000289824
  • Cumming, R. (2008). Sanat (Görsel Rehberler), çev: Ayşe Işın Önal ve Aslı Çetinkaya. İnkılap Kitabevi.
  • Davies, S., Higgins, K. M., Hopkins, R., Stecker, R., & Cooper, D. E.. (2009). A Companion To Aesthetics . John Wiley & Sons.
  • Fleming, J., & Honour, H. (2016). Dünya Sanat Tarihi, çev. Hakan Abacı. Alfa Yayınları.
  • Hiller, S. (1998). Dream Maps. British Journal of Psychotherapy, 14(4), 445-452.
  • Hopkins, D. (2000). After Modern Art 1945-2000. Oxford University Press.
  • Kalyva, E. (2017). Image And Text İn Conceptual Art: Critical Operations İn Context. Springer.
  • Kolektif (1997). Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi. Yem Yayınları
  • Lamarque, P. (2007). “On Perceiving Conceptual Art.” Philosophy and Conceptual Art. Edit. Peter Goldie & Elisabeth Schellekens. Claredon Press, 3−17.
  • Lippard, L., & Chandler, J. (1968). The Dematerialization Of Art. Art İnternational, 12(2), 31-36.
  • Matravers, D. (2007). “The Dematerialization Of The Object”. Philosophy and Conceptual Art, Edit. Peter Goldie & Elisabeth Schellekens. Claredon Press, 18-32.
  • Rawes, P. (2019). Aesthetic Geometries Of Life. Textual Practice, 33(5), 787-802. https://doi.org/10.1080/0950236X.2019.1581685
  • Schellekens, E. (2007). “The Aesthetic Value Of İdeas”. Philosophy and Conceptual Art, Edit. Peter Goldie & Elisabeth Schellekens. Claredon Press, 77-92.
  • Wood, D. (2006). Catalogue Of Map Artists. Cartographic Perspectives, (53), 61-68.
  • Wood, D. (2010). Rethinking The Power Of Maps. Guilford Press.
  • Wollen, P. (1999). “Mappings: Situationists and/or Conceptualists”. Rewriting Conceptual Art, Edit. Michael Newman ve Jon Bird. London: Reaktion Book. 27-46.
  • Art Wiki French (2020, Aralık). Douglas Huebler. http://www.artwiki.fr/cours/technoromantisme/conceptuels.html
  • Brooklyn Rail, (2020, Aralık). Robert Barry Art Works https://brooklynrail.org/2015/03/artseen/robert-barry-all-the-things-i-know-1962-to-present
  • Guggenheim Museum (2021, Ocak). On Kawara https://www.guggenheim.org/audio/track/on-kawara-i-went-1968-79
  • İCA Map Design (2021, Şubat). Aalighiero Boetti https://mapdesign.icaci.org/2014/11/mapcarte-310365-mappa-by-alighiero-boetti-1971- 1994/
  • Moma, (2021, Ocak). Joseph Kosuth https://www.moma.org/collection/works/81435
  • Tate Museum (2020, Aralık). Douglas Huebler https://www.tate.org.uk/art/artists/douglas-huebler-1320
  • Tate Museum (2020, Aralık). Long https://www.tate.org.uk/art/artworks/long-untitled-t02065
  • Public Art UHS. (2021, Şubat). Nancy Graves. http://publicartuhs.org/artwork/x-riphaeus-mountains-region-of-the-moon-from-the-seriesgeologic-maps-of-lunar-orbiter-and-apollo-landing-sites/
  • Yves Klein, (2021, Şubat) Blue Globe. http://www.yvesklein.com/en/oeuvres/view/697/blue-globe/