Kültüralizm ve Çağdaş Sanatta Kent Olgusu Etrafında Gelişen Temalar

Genel anlamıyla 'insan ilişkilerindeki her şeyin kültür meselesi olduğunu savunan öğreti' olarak bilinenkültüralizm akademik çevrelerce halen tartışılan bir konudur. Modernden postmoderne yeni toplumsal ilgilerle hayatta kültüre öncelik tanıyan teorilerle günümüze dek gelinmiştir. Bu teoriler özellikle kültürel bir üretimalanı olan sanat alanında izlenebilen etkiler meydana getirmeye devam etmektedir. Hatta günümüzde sanatınörgütlenme biçimi olarak inşa edilebilmesi fikri temelinde görülebildiren Zizek, Hardt ve Negri gibi çağdaşdüşünürlere göre, “bugün gayrimaddi emek, Marx’ın 19. yüzyıl kapitalizminde büyük endüstriyel üretiminhegemonik olduğunu açıkladığı anlamda hegemoniktir. Gayri maddi üretimin ürünleri birtakım nesneler değil,yeni toplumsal ve kişiler-arası ilişkilerdir; gayri maddi üretim toplumsal hayatın üretimidir vebiyopolitiktir”(Artun, 2012, s. 70-71). Çağımızda Kültüralizm olgusu etrafına tutunan bu fikirler, evrenseldeğerler ve inançların kaynağı modernizmin endüstriyel kültür politikalarından günümüz sanal güncel iletişimmodelleri yaratan kültür politikalarına kadar uzanır. Görülen o ki, insanın teknoloji ile ilişkisine doğru orantılıolarak kültüralizm potasında eritilen sanatla yaşam arasındaki ilgiler, sözlü kültürden, yazılı kültüre oradangörsel kültüre uzanan süreçte daha da sıkılaşmıştır. Özellikle 1960 sonrasında siyasileşen kültür temellihareketlerle, kamusal alanda yaşamı bireyle sıkıca bağlayan önemli unsurlar arasında yer alır. Artık günümüzdegörsel olana yönelen bilgi iletimi kültür eyleminin iletişimsel gücünü arkasına alarak “görsel kültürü” temelalan bir görsel söyleme” evrilir. Yani bakmanın türleri görmenin teknoloji odaklı olanakları ile harmanlanır,“kültürlenme alanı olarak bakış” güncel olanın evrensel düzenini kavrama yetisine dönüşür. Bu çalışmadaalanyazında kültürel olanın belirlenmesi yapılarak, postmodern süreçte kültüralizm alanın kent olgusuylakesişen kavramları ve temaları güncel sanat yapıtlarına yansımaları tematik analiz yoluyla incelenmiştir. Budoğrultuda, çalışama da sanat yapıtlarında çokkültürlülük, ilişkisellik, gerçek-kurgu karışımı, yüzeysellik,sınıflandırma, şok durumlar, displinlerarasılık, melezlik, kaotiklik, hiyerarşisizlik, farklılık, zamansızlık,uzamsızlık, tarihsel süreçsizlik, anlık durumlar, şimdilik, bireysellik, bölünmüşlük, fragmanlaşma,paradoksluk, metinlerarasılık, iletişimsizlik, etnisite, kimlik, toplumsal cinsiyet, ekonomi ve siyaset gibitemaların kent olgusu üzerinden yansımaları ele alınmıştır. Araştırmanın örneklemini resim sanatı formundaMarx Bradford, On Kawara, Doris Salcedo, Carlos Garaicoa, Christina Kubisch, Paul Chan, Andreas Gursky,Brian Eno, Christo ve Jeanna-Claude ve Gabriel Orozco’nun işleri Postmodern Kültüralizm olgusunuetkilemeleri noktasında oluşturmaktadır. Sonuç olarak çalışmada kültüralizm olgusu içinde ele alınan vepostmodern süreçle anılan siyaset, ekonomi, ulus, kimlik, teknoloji, göç, toplum, enformasyon, kültür, aile,milliyet, küresel, şiddet, savaş, barış, üretim, tüketim, cinsiyet, fark, sermaye, iletişim vb. gibi kavramlarınçağdaş sanatla kesişimlerinde abjection, şizofreni, simülasyon, dağılma (holistik yaklaşım), retorik (iknaetme), antiform (gösterge/nesne/sanat yapıtının üstünün çizilmesi), rastlantı, serendipiti (mutlu tesadüf), fark(sistemsizlik, yöntemsizlik), şiddet, kaotiklik, şok durumlar vb. gibi kavram ve temaların birlikte tümleşikolarak çeşitli çağdaş sanat stratejileriyle birlikte kullanıldığı anlaşılmıştır.

The Themes Developing Around the Urban Phenomenon in Culturalism and Contemporary Art

Culturalism is a subject that is still debated by academic circles which is generally known as 'thedoctrine that maintains that everything in human relations is a matter of culture'. With new social interests frommodern to postmodern, theories that prioritize culture in life have come to this day. These theories continue tocreate effects that can be observed especially in the field of art, which is a cultural production field. Even today,the ideas of contemporary philosophers such as Zizek, Hardt, and Negri, who are seen on the basis of the ideathat art can be built as a form of organization, are widely accepted. This coincides with the meaning of "Marx'sexplanation that in capitalism in the 19th century large industrial production was hegemonic.". The productsof immaterial production are not objects but new social and interpersonal relations; Intangible production isthe production of social life and is biopolitical ”(Artun 2012:70-71). These ideas, which hold on to thephenomenon of culturalism in our age, range from the industrial culture policies of modernism to the culturalpolicies that create virtual contemporary communication models. It can be seen that the relations between artand life, which were melted in the pot of culturalism in direct proportion to the relationship between humanand technology, became more tightened in the process from oral culture to written culture to visual culture. Itis among the important elements that tightly bind life in the public sphere with the individual. Especially withthe culture-based movements politicized after 1960. Nowadays, transmission of information, which tends tothe visual, evolves into a visual discourse based on "visual culture" by taking the communicative power of thecultural act behind it. In other words, the types of looking are blended with the technology-oriented possibilitiesof seeing, the "view as an acculturation area" turns into the ability to comprehend the universal order of thecurrent. In this study, by determining the cultural in the literature, the reflections of the concepts and themesof the field of culturalism that intersect with the urban phenomenon in the postmodern process are examinedthrough thematic analysis. Reflections of themes such as interdisciplinarity, hybridity, chaosity, non-hierarchy,difference, timelessness, non-space, historical processlessness, instantaneous situations, individualism,fragmentation, fragmentation, paradox, intertextuality, non-communication, ethnicity, identity, gender,economy and politics on the urban phenomenon It is discussed. The works of Marx Bradford, On Kawara,Doris Salcedo, Carlos Garaicoa, Christina Kubisch, Paul Chan, Andreas Gursky, Brian Eno, Christo andJeanna-Claude and Gabriel Orozco constitute the sample of the study in the form of painting art, at the point of influencing the phenomenon of Postmodern Culturalism. As a result, politics, economy, nation, identity,technology, immigration, society, information, culture, family, nationality, globalism, violence, war, peace,production, consumption, gender, difference, which are handled within the concept of culturalism in the studyand referred to with the postmodern process, capital, communications, etc. In the intersection of concepts suchas contemporary art, abjection, schizophrenia, simulation, dispersion (holistic approach), rhetoric (persuasion),antiform (sign / object / art work), coincidence, serendipite (happy coincidence), difference (systemlessness,methodlessness), violence, chaosity, shock situations, etc. It has been understood that such concepts and themesare used in an integrated manner with various contemporary art strategies.

___

  • Artun, A. (2012). Çağdaş sanatın örgütlenmesi. İletişim Yayınları.
  • Barret, T. (2019). Neden bu sanat? Çağdaş sanatta estetik ve eleştiri (E.Ermert, Çev.). Hayalperest Yayınları.
  • Braun, V. & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology, Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77–101.
  • Butler-Krisber, L. (2010). Qualitative ınquiry: Thematic, narrative and arts-ınformed perspectives. Sage.
  • Boyatzis, R. E. (1998). Transforming qualitative ınformation. Thousand oaks. Sage.
  • Fineberg, J. (2014). 1940’tan günümüze varlık stratejileri (S.Atay Eskier & G.E. Yılmaz, Çev.). Karakalem Kitabevi Yayınları.
  • Hicks, A. (2015). Küresel sanat pusulası 21. yüzyıl sanatında yeni yönelimler (D. Şenil, M. Haydaroğlu & S. Evren, Çev.). Yapı Kredi Yayınları.
  • Ling F. & Lin Y. (2019). Using thematic analysis to facilitate meaning-making in practice-led art and design research, IJADE 38(1), 157-158, https://doi.org/10.1111/jade.12177
  • Orhan, S. (2016). Çağdaş megakent ve periferisinin fotoğrafik imgesi, Yedi: Sanat, Tasarım ve Bilim Dergisi, Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Yayını, 15, 11-24, https://doi.org/10.17484/yedi.82306
  • Weber, R. P. (1989). Basic content analysis. Sage.
  • Wilson, M. (2015). Çağdaş sanat nasıl okunur 21. yüzyıl sanatını yaşamak (F. Candil Erdoğan, Çev.). Hayalperest Yayınları.
  • Weintraub, L. (2009). On Kawara 23,056 gün (Şubat 8, 1996), Sanat Dünyamız Dergisi, (M. Haydaroğlu, Çev.), 110, 128-137.
  • Zizek, S. (2016). Yamuk bakmak popüler kültürden Jacques Lacan’a giriş (T. Birkan, Çev.). Metis Yayınları.
  • Görsel 39. https://www.christies.com/lot/lot-mark-bradford-ghost-money-5896062/ .(Erişim tarihi 26.01.2012)
  • Görsel 40.https://www.christies.com/en/lot/lot-6101393. (Erişim tarihi 27.01.2012).
  • Görsel 41. https://bienal.iksv.org/tr?gclid=Cj0KCQiAmL. (Erişim tarihi 27.01.2012).
  • Görsel 42. http://1995-2015.undo.net/it/mostra/46847. (Erişim tarihi 27.01.2012).
  • Görsel 43. https://alchetron.com/Christina-Kubisch. (Erişim tarihi 27.01.2012).
  • Görsel 44. https://www.theartsection.com/waiting-for-godot. (Erişim tarihi 27.01.2012).
  • Görsel 45. Andreas Gursky, 2002, ‘Copan-Brezilya’ (Copan-Brazil), 214,5x301,5 cm. (Erişim tarihi 27.01.2012).
  • Görsel 46. http://www.johncoulthart.com/feuilleton/2013/07/05/mistaken-memories-of-mediaevalmanhattan/. (Erişim tarihi 27.01.2012).
  • Görsel 47. https://www.artsy.net/artwork/christo-and-jeanne-claude-pont-neuf-wrapped-1. (Erişim tarihi 27.01.2012).
  • Görsel 48. https://walkerart.org/collections/artworks/isla-en-la-isla-island-within-an-island. (Erişim tarihi 27.01.2012).