JEAN ECHENOZ ROMANLARINDA TEKNİK VE İÇERİK OLARAK MÜZİK

Toplumun geniş kitlelerine hitap eden müzik, aynı zamanda birçok disiplinle etkileşim içinde olan bir sanat dalıdır. Müziğin dolaylı ya da dolaysız yollarla etkileşim içinde olduğu disiplinlerden biri de edebiyattır. Nasıl ki düşünceleri tarif etmek, anlatmak ve duyguları hissettirmek için edebiyata ihtiyaç duyuluyorsa, insandaki içsel duyguları harekete geçirmek için de ritme, notalara ve sese ihtiyaç duyulmaktadır. Çağdaş Fransız edebiyatının önemli temsilcilerinden Jean Echenoz’un metinlerarası okuma ve incelemelere açık olan yapıtlarında, müziğe sayısız gönderme ve anıştırmalar olduğu görülür. Kuşkusuz bunun en önemli nedenlerinden biri Echenoz'un müziğe olan tutkusu ve zengin kültürel ve sanatsal birikimini yapıtlarına yansıtabilme başarısındadır. Yazar birçok yapıtında müzikle ilgili terimlere ve olgulara yer verir. Metnin anlatısını mükemmelleştirmek için dilin çekiciliğini kullanan yazar, hikâyeden çok metnin ritmik yapısını ve dilsel zenginliğini ön plan çıkarmayı amaçlar. Onun yapıtlarında sesler, sözcükler ve müzik, farklılıkların önce ayrışıp, sonra özgürce birleştiği bir bütün oluşturmanın ifadesidir. Her söylem ve eylem kendine özgü bir ses özelliğine sahiptir. Echenoz romanlarında ses, hem metnin kaynağı hem de amacıdır. Jean Echenoz’un müziğe olan tutkusunun ve yapıtlarında içerik ve teknik olarak müzik ve sesin varlığının araştırılacağı çalışmada, kimi zaman metinlerarası yöntemlerden olan gönderme, anıştırma ve alıntılamaya dikkat çekilmiştir. Karşılaştırmalı bir yaklaşımla ele aldığımız bu çalışma, yazarın müzik ve edebiyatı nasıl etkileşime geçirdiğini göstermeyi hedeflemektedir.

MUSIC AS TECHNICAL AND CONTENT IN THE WORKS OF JEAN ECHENOZ

The concept of music that appeals to the masses in our time is an artistic discipline that interacts with many disciplines at the same time. One of the disciplines in which music is interacting indirectly or directly is literature. If literacy is needed to describe, explain, and feel the thoughts, voices and rhythm are needed to mobilize the inner feelings. In the works of Jean Echenoz, one of the prominent representatives of contemporary French literature, which are open to intertextual reading and studying, it is seen that music has been alluded with numerous open and closed references. Of course, one of the most important reasons for this lies in Echenoz's passion for music and his ability to reflect his rich cultural and artistic heritage to his works. In many of his works, the author includes music-related terms and facts. In his works, voices, words and music are the expression of making a whole, in which the differences first break apart and then unite freely. Utilizing the glamor of language to perfect the narrative of the text, the author intends to outline the rhythmic structure and linguistic richness of the text rather than the story. This study will focus on open and closed sentences, interrogation and quotation from intertextual methods. In this work, Echenoz's passion for music and the presence of music and sound in his compositions and techniques will be examined as well. This study, which we have dealt with in a comparative approach, aims at showing how the author has interacted music with literature in general.

___

  • Aktulum, Kubilay, (2002). Kopuk Yazı, Kopuk Yapıt, Öteki Yayınları, Ankara.
  • Aktulum, Kubilay, (2013). Müzik ve Metinlerarasılık (II) : Kuram, Frankofoni, no:25
  • Echenoz, J., (2017). Ecrire, c'est toujours comme commencer franceculture.fr/emissions/par-les-temps-qui-courent/jean-echenoz un premier livre,
  • Echenoz, Jean, (1979). Le Méridien de Greenwich. Paris: Minuit.
  • Echenoz, Jean,(1983). Cherokee. Paris: Minuit.
  • Echenoz, Jean,(1986). L'Équipée malaise. Paris: Minuit.
  • Echenoz, Jean,(1989). Lac. Paris: Minuit.
  • Echenoz, Jean, (1992). Nous trois. Paris: Minuit.
  • Echenoz, Jean, (1995). Les Grandes Blondes. Paris: Minuit.
  • Echenoz, Jean,(1997). Un An. Paris: Minuit.
  • Echenoz, Jean, (1999). Je m'en vais. Paris: Minuit.
  • Echenoz, Jean, (2002). Au piano. Paris: Minuit.
  • Echenoz, Jean, (2006). Ravel. Paris: Minuit.
  • Echenoz, Jean, (2008). Courir. Paris: Minuit.
  • Echenoz, Jean, (2010).Des éclairs. Paris: Minuit.
  • Echenoz, Jean,(2016). Envoyée spéciale. Paris: Minuit.
  • Echenoz, J.,(2002). Sarışın Bombalar, çev.:Bora, A., Doğan Kitap İstanbul.
  • Echenoz, J.,(2000). Ben Gidiyorum, çev.: Bora, A. Doğan Kitap İstanbul.
  • Echenoz, J., (2004). Piyano, çev.: Senemoğlu, O. Doğan Kitap İstanbul
  • Echenoz, J.,(2012). Bir Yıl., çev.: Özcan, M. E., Helikopter Yayınları, İstanbul
  • Echenoz, J., (2014) .Şimşekler, çev.: Özcan,M. E., Helikopter Yayınları, İstanbul.
  • Echenoz, J., (2015). Koşmak. çev.: Özcan, M. E., Helikopter Yayınları, İstanbul.
  • Echenoz, J.,(2016). Göl, çev.: Özcan, M. E. , Helikopter Yayınları, İstanbul.
  • Echenoz, J.,(2016). Ravel, çev.: Özcan,M.E., Helikopter Yayınları, İstanbul.
  • Echenoz, J., (2017) Casus, çev.: Özcan,M.E.,Helikopter Yayınları, İstanbul.
  • Eliuz, Ü., (2016). Oyunda Oyun Postmodern Roman, Kesit Yayınları, İstanbul.
  • Ertem, Tuna, (2004). Müzikal Roman, Frankofoni, Ortak Kitap no. 16, Ankara.
  • Kundera, Milan, (1993). Saptırılmış Vasiyetler, çev.: İnce, Ö., Can Yayınları, İstanbul.
  • Morrison, Toni, and Nellie McKay, (1983). An Interview with Toni Morrison.” Contemporary Literature, vol. 24, no. 4, Boston.
  • Murakami, Haruki, (2017). Cazın Elçisi, Can Koçak 26 Şubat 2017, https://vesaire.org/haruki- murakami-caz-elcisi/
  • Sophie, Rabau, (2002). L’Intertextualité, Flammarion, Paris.