Güncel Sanat Argümanları Ekseninde Bir Anlamlandırma Süreci Olarak Yazı

Yer aldıkları tarihsel dönemin yapısı ve kültür politikasının belirlediği günümüz sanatında sanatçılar yeni arayışlar, yorumlar ve üretim yöntemlerini destekleyen yeni değerleri karşımıza çıkarır. Bu bağlamda, yazının sanatsal bir anlatım dili olarak kullanılmasına yol açan pratikler görülmüştür. Yazının güncel sanatta konumunun çeşitlilik göstermesi ile plastik, estetik ve kavramsallığı yanında yazının tek başına bile izleyenle buluştuğu yapıtlar çözümlenmesi gereken bir söyleme dönüşür. Günümüz sanatının çoksesli/çokkatmanlı yapılanması çoğu zaman algıyı zorlaştırdığından yapıtlar anlamsal dönüşümlere uğrayarak yoruma açık duruma gelmektedirler. Ancak yapıt ve izleyen arasındaki ilişki, algılanmadıkça gerçekleşmez. İzleyicinin algısına gereksinim duyan böyle bir çözümleme modelinde yazıdan, anlam oluşturma sürecinde, yapıtın değişik öznelerce alımlanması amacıyla yararlanılmıştır. Bu çalışmanın amacı, yazının anlamlandırma süreci üzerinden yola çıkarak, örnekleme alınan güncel eserlerin özel bir çözümlemesi yanında alıntılama, aktarma ve etkileşim süreci göz önünde bulundurup bu görüngüdeki işleyişlerine ve bileşenlerine ilişkin bir dizi saptama yapmak olacaktır. Bu çerçevede, sanat yapıtında verilmek istenen fikre yönelik ipucunu yazıyı kullanarak, eserler üreten James Webb, Sean Landers, Fiona Banner, Joseph Kosuth, On Kawara ve Erdem Taşdelen’e ait birer eserin çözümlemesi yapılmaktadır. Makale kapsamında görsel analizler, okumalar ve literatür taraması yapılarak veriler toplanmış ve derlenen veriler ışığında anlamlandırma sürecinde yazının kullanımı incelenerek söz konusu yapıtlar ve güncel sanat pratiklerindeki konumu ortaya konmaya çalışılmıştır. Bu çalışma güncel sanatta yazının kullanımını belirli dinamiklerle okuma ve ifade etme pratiğinin yerine, yeni bir öneri niteliği taşımaktadır

On the Axis of Contemporary Art Arguments Writing as a Process of Interpretation

In today's art, which is determined by the structure and cultural policy of the historical period in which they take place, the artists present new values that support new searches, interpretations and production methods. Within this context, practices that led to the use of writing as an artistic expression language were discussed. With the diversity of the position of the writing in contemporary art, the works in which the writing meets the audience, aesthetic and conceptuality turn into a discourse that needs to be analyzed. Since the polyphonic/multilayered structuring of today's art often makes perception difficult, the works become open to interpretation by undergoing semantic transformations. However, the relationship between the work and the audience does not occur unless perceived. In such an analysis model that requires the perception of the viewer, in the process of creating meaning from the text, it was used for the reception of the work by different subjects The purpose of this study is to make a series of determinations regarding their functioning and components in this phenomenon by considering the process of quotation, transfer, interaction, etc. based on the interpretation process of the article. Within this framwork, using the clue about the idea to be given in the work of art, the works of James Webb, Sean Landers, Fiona Banner, Joseph Kosuth, On Kawara and Erdem Taşdelen one work for each were analyzed. Within the scope of the article, the data were collected through visual analysis, readings and literature reviews, and the use of the text in the interpretation process was examined in the light of the collected data, and it was tried to reveal the aforementioned works and its position in contemporary art practices. This work is considered a new proposal instead of reading and expressing the use of writing in contemporary art with certain dynamics

___

  • Aktulum, K. (2016). Resimsel Alıntı, Resimlerarası Etkileşimler ve Aktarımlar. Çizgi Kitapevi.
  • Alberro, A. (2009). Düşünce Olarak Sanat. Sanat Dünyamız. (110) 7. Yapı Kredi Yayınları.
  • Antmen, A. (2010). Sanatçılardan Yazılar ve Açıklamalarla 20. Yüzyıl Batı Sanatı. Sel Yayınları.
  • Aristoteles. (1987). Poetika. Tunalı, İ. (Çev.). Remzi Kitabevi.
  • Arnold, M. (1997). Henri de Toulouse – Lautrec. A. Antmen (Çev.). ABC Kitabevi Yayınları.
  • Barthes, R. (1987). Yapısalcı Etkinlik. Enis Batur (Ed.), Roland Barthes Yazı Nedir?. Hil Yayınları.
  • Courtes, J. (1995). Okunandan Görünene. De Boeck-Universite.
  • Eco, U. (1988). Gösterge. Labor, Livre de Poche, Biblio Essais Kolleksiyonu.
  • Eco, U. (1995). Anlatı Ormanlarında Altı Gezinti. Atakay, K. (Çev.). Can Yayınları.
  • Gombrich, E. H. (2015). Sanat ve Yanılsama, Resim Yoluyla Betimlemenin Psikolojisi. Cemal, A. (Çev.). Remzi Kitapevi.
  • Hicks, A. (2015). Küresel Sanat Pusulası: 21. Yüzyıl Sanatında Yeni Yönelimler. Yapı Kredi Yayınları.
  • Kahraman, H. B. (2002). Sanatsal Gerçeklikler, Olgular ve Öteleri. Everest Yayınları.
  • Kosuth, J. (22 Kasım 2012 – 23 Şubat 2013). Uyanma. Ekici, A. (Çev.). Sergi Metni. Kuad Galeri.
  • Küçükerdoğan, R. (2012). Görsel İletişim, Göstergeler ve Anlam Aktarımı: Görsel İletide “Pencere” İmgesi. Görsel Göstergebilim İmgenin Adlandırılması. (Ed.), Günay, V., & Parsa, A., 55-56. Es Yayınları.
  • Ong, W. J. (2013). Sözlü ve Yazılı Kültür. Postacıoğlu, S. (Çev.). Metis Yayınları.
  • Sonesson, G (1996). “Iconicite de I’image, Imaginaire de I’iconicite- De la Ressemblance a la Vraisemblance-et de Retour” Visio. La Revue de I’association Internationale de Semiotique Visuelle. (1) 1. Printemps, Quebec, 23-33.
  • Uzunoğlu, M. (2019). Yapıbozumcu Çağdaş Sanat Pratikleri. Yedi: Sanat, Tasarım ve Bilim Dergisi, Kış (21), 21-31. https://doi.org/10.17484/yedi.418434
  • Yücel, T. (1999). Yazının Sınırları, Yapı Kredi Yayınları.