FEYZULLAH ÇINAR TÜRKÜLERİNİN ÇOK BOYUTLU İÇERİK ÇÖZÜMLEMESİ

Bu çalışma, Çamşıhı yöresinde ozanlık geleneğinin yeri, önemi ve Çamşıhı yöresinin en önemli ozanlarından biri olan Feyzullah Çınar'ın hayatını konu alarak, Feyzullah Çınar'ın 18 eserinin sözel yapısının çok boyutlu incelenmesine dayanmaktadır. Araştırmada yöntem olarak içerik çözümlemesi yönteminden yararlanılmıştır. Araştırmanın amacı Feyzullah Çınar'ın kelime dağarcığını tespit etmek, kelimelerin kullanım sıklığına dayanarak şiirlerinde en çok değindiği konuları tespit etmektir. Araştırmanın kıyaslanabilecek olması ve yapılacak yeni çalışmalara örnek teşkil etmesi açısından önemli olduğu düşünülmektedir. Sonuç olarak, Feyzullah Çınar isimli halk ozanımızın, nitelikli ve geniş bir kelime dağarcığına sahip olduğu ve oldukça çeşitli konulara değindiği saptanmıştır 1937 yılında Sivas'ın Divriği ilçesine bağlı Çamağa köyünde doğan Feyzullah Çınar, ozanlık geleneğinin yoğun biçimde yaşandığı bir çevrede yetişmiş, 14-15 yaşlarında bağlama çalmaya başlamış ve 1966 yılında ilk plağını doldurmuştur. Türkülerini seslendirirken kendi bağlaması dışında hiçbir müzik aleti kullanmamaya özen göstermiştir. Irene Melikoff'un talebi üzerine yurtdışında birçok konser vermiştir. Kalp krizi sonucu 23.10.1983 tarihinde Ankara'da vefat etmiştir. Kendisi 80'e yakın plak doldurduğunu söylemiştir. Ulaşabildiğimiz 52 plağı, 26 kaseti ve 2 tane de uzunçaları bulunmaktadır. Türkülerinin konuları çoğunlukla Kerbelâ olayı, din sömürüsüne isyân, nasîhât ve sol görüşün siyâsî önemi üzerinedir. Yakın arkadaşlarından olan Âşık Mahzûnî Şerîf kadar tanınmamasının sebebini, özel televizyon ve radyo dönemine erişemeden vefat etmiş olmasına dayandırmaktayız

MULTI-DIMENSIONAL CONTENT ANALYSIS OF FEYZULLAH ÇINAR SONGS

This study takes in hand Feyzullah Çınar, who is one of the most important Folk Poet in Çamşıhı district, and the role and importance of Folk Poet tradition in Çamşıhı district, also predicated on the multidimensional observation of the verbal structure of 18 works of Feyzullah Çınar. In the research content analysis method was used. Aim of the research is detecting the vocabulary and most referred topics of Feyzullah Çınar, according to the frequency of word usage of him. The research is believed to be important as it has an option of comparing with the similar previous works, also it may set an example for the new studies. As a result Folk Poet named Feyzullah Çınar was qualified, and have an extensive vocabulary, and it was determined that he referred to quite a variety of topics. Born in 1937, in Camaga village of the Divrigi district of Sivas Turkey, Feyzullah Cinar grew up in an environment where the tradition of poetry was practiced intensely, started to play the baglama around the ages of 14–15 and made his first record in 1966. He deliberately used nothing but his baglama in while performing his songs. With the request of Irene Melikoff, he gave many concerts abroad.23.10.1983, he passed away in Ankara, due to the heart attack. He stated that he had made nearly 80 records. He has 52 records, 26 cassettes and 2 long plays we could find. His songs mostly focus on the Karbala incident, uprise against the exploitation of religion, advices and the political significance of the left view. We consider the reason why he was not known as much as his close friend Ashik Mahzuni Serif to be the fact that Feyzullah Cinar passed away before the period of private television and radio channels

___

  • ARİES, E. (1973), “Interaction Patterns and Themes of Male, Female and Mixed Groups”, Beyond Sex Roles (Ed. Alice G. Sargent), St Paul.
  • BERELSON, B. (1952), Content Analysis in Communications Research, New York: Free Pres.
  • BERGER, A. Arthur. (1998), Media Research Techniques, California: Sage Publications.
  • BORCAKLI, A. (1977), “Türk Müziği Tasnif Sistemi Denemesi”, I. Uluslararası Türk Folklor Kongresi Bildirileri, III. Cilt, Ankara: Ankara Üniversitesi Yayınevi.
  • BULUT, M, H; (2007), “Neşet Ertaş’ın Türkülerinin Çok Boyutlu İçerik Çözümlemesi“, Folklor Edebitat Dergisi, Ankara.
  • BULUT, M, H; (2013). “Âşık Veysel’in Müziksel Yeteneği”, TURKISH STUDIES -International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic-, ISSN: 1308- 2140, Volume 8/9, Summer 2013, www.turkishstudies.net, Doi Number: http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.5342, p. 17-25.
  • Cumhuriyet Gazetesi, (25 Mayıs 1996) “Feyzullah Çınar Batı Basınında” ÇINAR, H. Cem (2014), “Hüseyin Cem Çınar ile Mülâkât”, Çankaya Belediyesi Toplantı Salonu, Ankara.
  • DOVRİNG, K. (1954–1955), Quantative Semantics in 18th century, Sweden, Public Opinion Quarterly, 18, 389-394.
  • DUVERGER, Maurice. (1990), Sosyal Bilimlere Giriş, (Çev.: Ünsal Oskay), İstanbul: Bilgi Yayınları.
  • GEDİKLİ, Necati. (1999a), Bilimselliğin Merceğinde Geleneksel Musikilerimiz ve Sorunları, İzmir: Ege Üniversitesi Basımevi.
  • GÖKÇE, Orhan. (1994), İçerik Çözümlemesi, Eskişehir: Turkuaz Yayıncılık.
  • GÜNDÜZ, Mustafa. (1996), Basın ve Terör, İzmir: Saray Kitabevleri.
  • GÜNDÜZ, M, BULUT, M, H; (2005), “Âşık Veysel’in Türkülerinin Çok Boyutlu İçerik Çözümlemesi“, Folklor Edebiyat Dergisi, No 43, Ankara.
  • GÜNŞEN, A. (2009), “Gizli Dil Açısından Alevîlik-Bektâşîlik Erkân ve Deyimlerine Bir Bakış”, TURKISH STUDIES -International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic-, ISSN: 1308-2140, Volume 2/2, Spring 2007, www.turkishstudies.net, Doi Number: http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.74, p. 328-350.
  • HOLSTİ, Ole R. (1969), Content Analysis for the Social Sciences and Humanities Reading, Wesley: Wesley Addison.
  • KARADUMAN, İ. (2014), “Şehir Yaşantısı İçinde Bir Kırsal Müzik Temsilcisi: Feyzullah Çınar”, 5. Uluslararası Hisarlı Ahmet Sempozyumu, Kütahya.
  • KAYA, D. (2009), Şarkışlalı Âgâhî, Sivas.
  • KAYA, D. (2002), Çamşık Ozanları, Ankara.
  • MELİKOFF, I. (2011), Uyur İdik Uyardılar, İstanbul.
  • MELİSCHEK, G; ROSENGREN, D. ve STAPPERS, J. (1984), Cultural Indicators, Vienna: Austrian Academy of Sciences.
  • METİN, H. Gazi. (1997), “Feyzullah Çınar”, Ozanlarımız.
  • NEUENDORF, A. Kimberly. (2002), The Content Analysis Guidebook, California: Sage Publications.
  • ORANSAY, G. (1971), Türk Halk Ezgilerini Çözümleme Yöntemi, Ankara: TRT Merkez Müzik Dairesi Yayınları.
  • OTYAM, F. (1990), “Hu Dost”, Ozan Kültür ve Sanat Dergisi, Sayı: 2.
  • ÖGER, A. (2010). “Denizli’de Âşıklık Geleneği ve Sorunları”, TURKISH STUDIES -International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic-, ISSN: 1308- 2140, Volume 5/3, Summer 2010, www.turkishstudies.net, Doi Number :http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.1496, p. 1754-1763.
  • SEVERİN, J. Werner ve TANKARD, W. James. (1994), İletişim Kuramları: Kökenleri, Yöntemleri ve Kitle İletişim Araçlarında Kullanımları (Çev.: Ali Atıf Bif ve N. Serdar Sever), Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • TURAN, M. (2013), “Bellek”, Aydınlık Gazetesi, İstanbul.
  • UYGUR, Nermi. (1996), Kültür Kuramı, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • YALÇIN, M. (1994), “Feyzullah Çınar Dede – Koca Çınar”, Kervan, Sayı: 35.
  • YAVUZ, Hilmi. (1987), Kültür Üzerine, İstanbul: Bağlam Yayınları.
  • YILDIRIM, Vural. (1999), “Halk Edebiyatında Kahramanlık Öğelerinin Müziğe Yansıması, Köroğlu-Kozanoğlu-Dadaloğlu”, Toplumbilim, Mart, Sayı:9, İstanbul: Bağlam Yayıncılık.
  • YUVACI, G; KURTÇU, E; BULUT, M. H. (2014), Âşık Murat Çobanoğlu Türkülerinin Çok Boyutlu İçerik Çözümlemesi, Doğu Dünyası’nda Geleneksel Türk Müzik Kültürü Uluslararası Sempozyumu, Kars.
  • WEBER, Robert Philip. (1988), Basic Content Analysis, London: Sage Publications.