EVRENSELCİLİKTEN VAZGEÇİŞ: JOHN RAWLS’UN İNSAN HAKLARI KAVRAYIŞININ DÖNÜŞÜMÜ

Evrensel insan hakları kavramı tarihsel olarak liberal kuram ile ilişkilendirilmiş ve yine bu geleneğin temsilcileri tarafından savunula gelmiştir. Evrenselci hak anlayışı insanların sadece insan olmaktan dolayı sahip oldukları ahlaki bir statü fikrinden yola çıkar ve böylelikle de kişilerin yaşamlarını çevreleyen hak ve özgürlükler manzumesini ırk, din, dil, kültürel ya da siyasal aidiyetlerin yarattığı olumsallıktan ayırmayı hedefler. Liberal evrenselciliğin güncel ahlak felsefesi tartışmalarındaki hegemonik konumu, özellikle de 1990’lardan itibaren artan biçimde sorgulanmıştır. Evrensel hak anlayışına yönelik önemli itirazlardan bir tanesi de kültürel çeşitlilik ve farkı vurgulayan ve öncülüğü Sandel, Walzer ve MacIntyre gibi kuramcılarca yapılan cemaatçi eleştiridir. Cemaatçilik, evrensel ahlak fikrini reddetmekte ve bu alandaki değer ve kavramların evrensel erimli soyutlamalar değil, somut toplumsal ve kültürel bağlam içinde şekillenmiş ilke ve idealler olduğu fikrinde ısrar etmektedir. Bu anlayışa göre insan hakları da benzer biçimde şekillenmiş Siyaset felsefesinin 20. yüzyıldaki en önemli isimlerinden John Rawls’un ahlak kuramı liberalizm ve cemaatçilik ilişkisinin incelenmesi açısından ayrıcalıklı bir örnek teşkil eder. Rawls’un 1971’de yayımlanan Bir Adalet Teorisi isimli eseri, liberal evrenselciliğin özgün ve güçlü bir örneği olarak kabul edilmektedir. 1990’lı yıllara gelindiğinde ise Rawls’un, erken dönem eserlerinde savunduğu evrensel erimli adalet kuramından uzaklaştığını ve kültüralizmin analitik araçlarını devralmak yoluyla cemaatçi tezlere yaklaştığını görürüz. Bu makalenin amacı Rawls’un hak kavrayışının evrenselcilik-kültüralizm ekseninde incelemesi ve1970’ler ve 1990’lar arasında izi sürülen bu dönüşümün, hak kavrayışında ortaya çıkardığı sonuçların tartışılmasıdır.

ABANDONING UNIVERSALISM: THE TRANSFORMATION OF JOHN RAWLS’S CONCEPTION OF HUMAN RIGHTS

The idea of universal human rights has historically been associated with liberalism, and advocated by its representatives. Universalism, when applied to human rights, postulates that every individual is entitled to moral status by virtue of being human. Liberal theorists, with this respect, have endeavored to designate a set of rights and liberties that is to be enjoyed by each and every human being, regardless of the contingencies based on race, religion, and cultural or political membership. The hegemonic position of the liberal stance in rights theory has been increasingly questioned and challenged, especially from the 1990s onwards. A noteworthy opposition to liberal universalism has been articulated by thinkers such as Sandel, Walzer and MacIntyre, who are broadly considered within the communitarian strain. Communitarian thinkers have underlined cultural plurality and specificity, and have rejected the notion of moral universals on this basis. Accordingly, moral values and ideas cannot be abstracted from concrete societal circumstances they emerge within. Rights, on this understanding, are not universally valid abstractions, but socially embedded principles unique to specific contexts. John Rawls’s work posits a case worthy of examination with this respect. Rawls is regarded as the foremost representative of liberal thought of the last century, and his theory of justice is accepted as a signpost marking the revitalization of the liberal tradition in the 1970s. Rawls’s theory of justice in this earlier stage entails the principle of universally valid human rights. From this point on, Rawls has modified his theory, partially in response to communitarian critique, and incorporated certain communitarian concepts and modes of analysis. This article analyses Rawls’s conception of human rights, in its changing content and significance, throughout this trajectory.

___

  • Börklüoğlu, L. (2016). “Ulus Devlet-Yurttaşlık İlişkileri Karşısında Küresel Bir Tavır Alış: Kozmopolitanizm”, Turkish Studies, 11(13), 117-130.
  • Çetindaş, B. (2016). “Kültür Kavramının Kapsamı, Anlam ve Tanımları”, Turkish Studies, 11(18), 227-248.
  • Daniels, N. (1989). Introduction, Reading Rawls, Stanford: Stanford University
  • Freeman, S. (2003). John Rawls: An Overview, The Cambridge Companion to Rawls, (ed.) Samuel Freeman, Cambridge: Cambridge University
  • Huntington, S. P. (1996). The Clash of Civilizations and the Remaking of World Order, New York: Simon and Schuster
  • Kuçuradi, İ. (2001). Adalet Kavramı, Adalet Kavramı Bildirileri, (der.) İonna Kuçuradi, Ankara: Türkiye Felsefe Kurumu
  • Özbank, M. (2009). Rawls-Habermas Tartışması: Neden Demokrasi? Nasıl İstikrar?, (der.) Murat Özbank, İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi
  • Özdek, Y. (2000). Uluslararası Politika ve İnsan Hakları: Eleştirel Bakışlar, Ankara: Öteki
  • Öztürk, A. (2008). II. Rawls Dönemi: Biçimsel Aklın Çözülüsü mü?, Toplumsal Üzerine Yeni Perspektifler, (der.) Armağan Öztürk, Ankara: Dipnot
  • Pogge, T. (2006). Küresel Yoksulluk ve İnsan Hakları, İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi
  • Rawls, J. (2003). Halkların Yasası ve ‘Kamusal Akıl Düşüncesinin Yeniden Ele Alınması’, İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi
  • Rawls, J. (2007). Siyasal Liberalizm, İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi
  • Rawls, J. (2017). Bir Adalet Teorisi, Ankara: Phoenix.
  • Sandel, J. M. (2014). Liberalizm ve Adaletin Sınırları, Ankara: Dost
  • Scanlon, T.M. (1982). Contractualism and Utilitarianism, Utilitarianism and Beyond, (ed.) Amaratya Sen, Bernard Williams, Cambridge: Cambridge University
  • Teson, F. (1995). The Rawlsian Theory of International Law, Ethics and International Affairs, no: 9
  • Uslu, C. (2014). “Liberal Tarafsızlık ve Modus Vivendi”, Turkish Studies, 9 (2), 1539-1556.
Turkish Studies (Elektronik)-Cover
  • ISSN: 1308-2140
  • Yayın Aralığı: Yılda 4 Sayı
  • Başlangıç: 2006
  • Yayıncı: Mehmet Dursun Erdem
Sayıdaki Diğer Makaleler

İL ÖZEL İDARELERİNDE ALTERNATİF FİNANSMAN KAYNAKLARI: KARBON SERTİFİKALARI VE KULLANIMI

TOLGA ULUSOY, Hakkı ATAY

EXAMINATION OF FACTORS AFFECTING ONLINE CONSUMER BEHAVIOR FROM THE PERSPECTIVE OF THE UNIFIED THEORY OF ACCEPTANCE AND USE OF TECHNOLOGY

HATİCE ELANUR KAPLAN

MİLLİ KİMLİK İNŞAASINDA RESMİ TARİH YAZIMININ ROLÜ

ABDULVAHAP AKINCI, OĞUZ YAVUZYILMAZ

EVALUATING FINANCIAL PERFORMANCE WITH MINIMUM SPANNING TREE APPROACH: AN APPLICATION IN AIRLINES COMPANIES

FARUK DAYI, TOLGA ULUSOY

EVRENSELCİLİKTEN VAZGEÇİŞ: JOHN RAWLS’UN İNSAN HAKLARI KAVRAYIŞININ DÖNÜŞÜMÜ

ÖZLEM DENLİ

AVRUPA BİRLİĞİNE ÜYE VE ADAY ÜLKELERDE YENİLENEMEYEN ENERJİ, YENİLENEBİLİR ENERJİ VE NÜKLEER ENERJİ TÜKETİMİNİN EKONOMİK BÜYÜME ÜZERİNDEKİ ETKİSİ

SAFFET AKDAĞ, ÖMER İSKENDEROĞLU

KAMU POLİTİKALARINDA YENİ AKTÖRLER: CUMHURBAŞKANLIĞI POLİTİKA KURULLARI VE OFİSLERİ

ERHAN ÖRSELLİ, VEYSEL BABAHANOĞLU, ZEKERİYA BİLİCİ

KURUMSAL SOSYAL SORUMLULUK VE KURUMSAL İTİBAR İLİŞKİSİ

Fetullah BATTAL, Ertuğrul ÇINAR, Sinan YAZICI, Şenol KILIÇASLAN

TÜKETİCİLERİN DUYGUSAL ZEKÂSININ İÇGÜDÜSEL VE KOMPÜLSİF SATIN ALMA DAVRANIŞLARI ÜZERİNDEKİ ETKİSİ: AKSARAY İLİ ÖRNEĞİ

SEVİLAY USLU DİVANOĞLU, Leyla İÇERLİ, TALİP ARSU

DEVLET ÜNİVERSİTELERİ LİSANS PROGRAMLARINDA KAYITLI ÖĞRENCİLERİN PARA HARCAMA DAVRANIŞLARI: İZMİR KATİP ÇELEBİ ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ

MEHMET EMİN BAKAY