DENİZLİ İLİ ÇARDAK İLÇESİ SÖĞÜT KÖYÜ GELİN DONLARI

Zengin çeşitliliğe sahip yöresel giysilerimiz kültür varlığımızın en değerli belgeleridir. Kişilerin giyim anlayışı, giyim şeçimindeki bilgisine bağlı olup her yörenin giysileri, o yörenin kültürel, ekonomik ve sosyal durumuna göre şekillenerek değişiklik göstermektedir. Zamanla insanlar yaşam biçimine uygun örf ve adetlerine göre giyinerek kendilerine has giysiler ortaya çıkarmıştır. Tarihin birikimini üzerinde taşıyan yöresel giysilerimizi saklayarak korumak yeterli değildir. Bu giysiler her açıdan incelenmelidir. Türk toplumunda düğün törenlerinde giyilen gelin kıyafetleri geçmişte olduğu gibi günümüzdede giyilmeye devam etmektedir. Beyaz gelinlik öncesi giyilen geleneksel gelin kıyafetlerinin model, kesim, kumaş, dikiş, astarlama ve süsleme özelliklerinin tanıtılıp belgeleyerek bu mutlu günün giysilerini yaşatmak amaçlanmalıdır. Teknolojinin getirdiği yeniliklerle geri plana atılan ve unutulmaya mahkûm kültürel mirasımızın ürünü olan bu giysilerin bölge özelliklerini yansıtması açısından incelenip gelecek nesillere aktarılması önem taşımaktadır. Çalışma kapsamında yöresel gelin donlarının incelenmesinde gözlem ve ropörtaj yöntemi, donlarla ilgili bilgilerin yorumlanması ve çözümlenmesin de ise betimsel yöntem kullanılmıştır. Denizli'nin Çardak İlçesi Söğüt Köyüne gidilerek alan araştırması yapılmıştır. Köyde kıyafeti kullanan ve elinde kıyafet bulunan kişilerle görüşülmüştür. Gelin kıyafetlerinden don örnekleri araştırılmıştır. Giysiler oluşturulan gözlem fişleri doğrultusunda; kullanılan malzeme, renk, model, kesim, dikim, astar, süsleme ve boyut özellikleri açısından incelenmiştir. Araştırma sonucunda donlarda en çok karagöz (Kutnu) kumaşın tercih edildiği, dikdörtgen kesim, ön, arka, ağ ve yanların dikişli, ağına parça ekli, bel ve paçaların farklı kumaştan çalışıldığı ortaya konulmuştur

DENİZLİ CITY ÇARDAK PROVIDENCE SÖGÜT VILLAGE BRIDE UNDER PONTS

Our traditional clothings which have a rich variety are the most procious documents of our culture. Understanding of people's clothing is dependent on the knowledge of the clothing selection and each region's clothes have variety form according to that region's cultural, economic and social situation. In course of time, people revealed their own clothes according to the life style, customs and traditions. By storing protect our local clothes which are carrying on of the history of accumulation is not sufficient. These clothes should be examined from every angle. In Turkish society bride's attire worn during wedding ceremonies as in the past continues to be worn today. Bridal dress pattern which worn before the traditional white wedding dress, cut, fabric, stitching, lining and decorative features descibed by documenting the happiest day of their clothes must be to perpetuate. With the innovations of technology and doomed to being thrown into the background of our cultural heritage which is the product of these garments reflect the region in terms of features it is important to review and transmission to future generations. In this study, observation and interview methods are used In the examination of local bridal dresses and descriptive methods are used interpretation and analysis of data. Field research was conducted by going to Sogut Village of Çardak Town of Denizli Province. In the village people were interviewed who uses clothes or have in the hands. Bridal outfits “don” samples were investigated. Clothes were examined in terms of materials, color, pattern, cutting, sewing, lining, adornment and size characteristics. At the end of the study, it seen that the most preferred cloth is karagöz and rectangular cutting. Front, back and crotch are generally sewed. Also there is a cloth is added to crotch and it is preferred to study with different parts at waistband and lowest part of the trouser leg(trotter)

___

  • ADEM, Hacer., 1960 Söğüt Köyü Doğumlu, Ev Hanımı, Denizli-Çardak- Söğüt Köyü, Görüşme Tarihi: 16.10.2009
  • ANONİM, 1., 1993. Gelinlik Maddesi. Anabiritannica Genel Kültür Ansiklopedisi, (13). İstanbul, s.198-199.
  • ANONİM, 2., 1993. Çağlar Boyu Anadolu'da Kadın-anadolu Kadının 9000 Yılı. Sergi Katologu; Giyim-Kuşam, T.C. Kültür Bakanlığı Anıtlar Genel Müdürlüğü Yayını, İstanbul, s.25.
  • CUNNUS, Havana., 1962 Söğüt Köyü Doğumlu, Ev Hanımı, Denizli-Çardak- Söğüt Köyü, 16.10.2009
  • GÜMÜŞ, B. (1996). Gelinlik Hakkında Bilgi. Konfeksiyon Teknik Dergisi, (29), İstanbul, s.82. KOÇU, R., 1969. Türk Giyim Kuşam ve Süsleme Sözlüğü. Ankara, s.215.
  • ORAL, M. Z., 1963. Şelçukilerde Giyim Eşyası. Türk Etnografya Dergisi, (5), Ankara, s.15.
  • ÖNDER, M., 1962. Milli Giysilerimiz Konya Kadın Giyimleri. Türk Etnografya Dergisi, 15 (4), İstanbul, s.29-31.
  • ÖNGE, E., 1995. Türk Giyim Tarihi Ders Notları, Konya.
  • ÖZBEL, K., 1946. Anadolu Kadın Kılıkları. El Sanatları V, Ankara, s.7-10.
  • ÖZEL, M., ve NAİL, T., 1992. Foklorik Türk Kıyafetleri. Türkiye Güzel Sanatları Geliştirme Vakfı Yayınları:1, Ankara, s.12.
  • SARI, Suna., 1963 Söğüt Köyü Doğumlu, Ev Hanımı, Denizli-Çardak-Söğüt Köyü, 16.10.2009
  • SEVİN, N., 1990. On Üç Asırlık Türk Kıyafet Tarihine Bir Bakış. Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara s.64-65.
  • TİZER, G., 1974. Giyim- Kuşam ve Türk Kadın Kıyafetleri. Türk Foklor Araştırmaları Dergisi, 15, İstanbul, s.169.
  • TOPUZ, Melahat., 1963 Söğüt Köyü Doğumlu, Ev Hanımı, Denizli-Çardak- Söğüt Köyü, 5.2.2013