ÇEVRESEL SANAT BAĞLAMINDA CHRİSTO- JEANNE CLAUDE ÇİFTİNİN DİSİPLİNLERARASIÜÇ BOYUTLU TASARIM UYGULAMALARINDA TEKSTİL KULLANIMI

20. yüzyılın sonlarına doğru sanat eğitiminde farklı disiplinlerin işbirliği önem kazanmaya başlamıştır. Bu çalışmada özellikle 1960 sonrası sanatında birçok sanatçının teknik malzeme olarak kullandığı tekstilin yeryüzü sanatındaki üç boyutlu uygulamalarının temsilcilerinden kabul edilen Christo - Jeanne Claude çiftinin disiplinlerarası uygulamaları ele alınmıştır. 20. Yüzyıl arazi sanatının öncüleri olan çiftin uygulamaları incelendiğinde; doğa-tekstil ve mimari-heykel etkileşiminin farklı boyutları gözler önüne serilmektedir. Günümüzde pek çok ülkede, çevresel kalitenin arttırılması, genel estetik beğeninin yükseltilmesi ve insanların bulundukları mekânlardan hoşnutluk duyabilmeleri konularında çalışmalar yapılmaktadır. Çevresel düzenlemelerindeki sanat etkinliği de, mekân imajı ve çevresel kimliğin oluşumunun yanı sıra, çevre içindeki insan davranışlarını motive etmesi ve görsel bütünlükte estetik bir beğeni yaratmasından dolayı, söz konusu kalite arayışlarında ciddi bir öneme sahiptir. Çevresel sanat uygulamaları yapan sanatçılar herkesin sanat izleyicisi olmasını hedeflemektedir. Bütün çevresel ve kamusal sanat örnekleri göstermektedir ki, izleyici istese de istemese de sanat tüketicisi olmak zorunda kalmaktadır. Çalışmanın evrenini Arazi Sanatında tekstil malzemesini kullanan Christo-Jeanne Claude çiftinin uygulamaları oluşturmaktadır. Çalışmada çevresel tasarım uygulamaları bağlamında üç boyutlu tasarımlarında teknik malzeme olarak tekstili kullanan çiftin küçük ve büyük boyutlu yüzlerce tasarım ve uygulamasından dünyaca tanınırlığı olan ve görsel anlamda en etkileyici olduğu düşünülen on uygulama kronolojik bir sıralama ile ele alınmıştır. Çift tarafından üç boyutlu tasarım ve uygulamalarda tekstil ürünlerinin neden ve nasıl kullanıldığı konusu ile birlikte uygulamaların plastik irdelemelerine gidilmiştir.

TEXTILE USAGE IN THE INTERDISCIPLINARY THREEDIMENSIONAL DESIGN APPLICATIONS OF CHRISTO-JEANNE CLAUDE COUPLE IN TERMS OF ENVIRONMENTAL ART

Collaboration of different disciplines in correct art education has become important towards the end of the 20th century. In the present study, the applications of Christo-Jeanne Claude couple, who are regarded as the representatives of three-dimensional applications in the global art of textile which are used as a technical material by many artists in art especially after 1960, have been considered. When the applications of the couple, who are the pioneers of the 20th century land art, are scrutinized; different dimensions of nature-textile and architecture-sculpture interaction have been revealed. Today, studies are conducted in many countries on the improvement of environmental quality, rising general aesthetic acclaim and liking of the sites that they are situated in. Art activity in landscaping, in addition to the formation of site image and environmental identity, has critical importance in the said quality searches due to motivating human behavior within the environment and creating an aesthetic in visual integrity. The artists who are engaged in environmental art applications target that everyone is an art viewer. All environmental and public art samples illustrate that the viewers are obligated to be art consumers whether they want it or not. The applications of Christo-Jeanne Claude couple, who use textile material in land art, make up the universe of the study. Ten applications of the couple's hundreds of designs and applications of small and large dimension that use textile as a technical material in three-dimensional designs that are considered that they are known globally and effective in visual sense in terms of environmental design applications were considered in a chronological ranking. The plastic examination of the applications was carried out along with the matter of why and how textile products are used in three-dimensional designs and applications by the couple.

___

  • Akcan, Esra, (2005)"Christo ve Jeanne-Claude'ın New York Kapıları" Arkitera E-Bültenleri, Köşe yazısı.
  • Atakan, Nancy, (1998), "Arayışlar, Resim ve Heykelde Alternatif Akımlar", İstanbul: Yapı Kredi Kültür ve Sanat Yayıncılık.
  • Bush, Julia M, (1974) "A Decade Of Sculture the 60's", . London: Associated University Presses.
  • Danabaş, Tuncer, Nalân, (1998), "Geçmişten Günümüze Land Art Sanat Akımı Ve Diğer Disiplinlerle İle İlişkisi", Yayınlanmamış Sanatta Yeterlik Tezi, İstanbul: Marmara Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü.
  • Edward, Smith Lucie, (1987) "Sculpture Since 1945", New York.
  • Eye level, (2010) "Christo and Jeanne - Claude: On The Making of Running Fence". Simithsonian American Art Museum.
  • Gezer, Hale (2008), "Üretim Alanında Tekstil ve Mimari Arasındaki Etkileşim" İstanbul Ticaret Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, (13):21-49
  • Gültekin, Emre, (1995), "Christo ve Jeanne-Claude Reichstag'ı da paketledi" Millet Sanat Dergisi, (363): 22-23.
  • Oyman, Rengin, (2012), "Üç Boyutlu Heykelsi Tekstiller" I. Uluslararası İstanbul Tekstil Sanatı- Tasarımı Sempozyumu, Marmara Üniversitesi, Sultanahmet Rektörlük Binası, İstanbul.
  • ÖGEL, Semra, (1977), "çevresel Sanat", İstanbul: İ.T.Ü Mühendislik- Mimarlık Fakültesi Yayınları, (12): 1-12
  • Hasol, Doğan, (1995), "Christo ve Paketlenen parlamento Binası" Yapı Dergisi, (163):104-111.
  • Heptunalı, Özlem, (2007). "Günümüzde Plastik Sanatlarda Yeni Sanat Yaklaşımları ve bu Yaklaşımların Sanat Eğitimindeki Yeri" Yayınlanmamış Sanatta Yeterlik Tezi İstanbul: Marmara Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü.
  • Kimmelman, Michael,( 1995) "Büyük ve Eğlenceliydi, daha ne olsun?" Çev. Melek Mjaanes, Asır Yay. İst. Türkiye'de Sanat Dergisi, (20),
  • Scott Jac. (2003), "Textile Perspectives in Mixed-Media Sculpture", England: The Crowood Press LTD. Smıth, Edward Lucie, (2005) "Artoday", London: Phaidon Press.
  • Smithson, Robert, (1979), " A Sedimentation of Mind: Earth Projects", Art in Theory. Harrison.
  • Üstüner, Hümerşah Şeyma, (1996), "Ekoloji ve İnsan İlişkisi", Yayınlanmamış Sanatta Yeterlik Tezi, İstanbul: Marmara Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü.
  • http://www.msxlabs.org/forum/sanat/17384-sanat-ve-bilgi.html#ixzz3KizU0Hum (02.10.2014)
  • http://www.mugemengu.com/christo.html (02.10.2014)
  • http://www.nga.gov/exhibitions/2002/christo/curtain.shtm (02.11.2014)
  • http://www.christojeanneclaude.net/projects/surroundedislands?view=info#.VGnzvYF_vU8 (02.12.2014)
  • http://www.christojeanneclaude.net/projects/the-umbrellas?view=info#.VGnVaIF_vU8 (09.11.2014)
  • http://blog.kavrakoglu.com/cagdas-sanata-varis-96neo-realizm-new-realizm-nouveau-realisme-3/ (03.11.2014)
  • http://www.msxlabs.org/forum/sanat-ww/388231-christo-ve-jeanne-claude.html#ixzz3GOoqV4vh (08.11.2014)
  • http://www.christojeanneclaude.net/ (02.12.2014)
  • http://nesrinaltunkaya.blogspot.com.tr/2012/01/land-art-sanati-uzerine.html?view=magazine. (03.11.2014)