BİTMEYEN KÂBUS: GAMBA

Cemil Kavukçu, son dönem Türk edebiyatının öykü ve romanlarıyla dikkat çeken yazarlarından biridir. Daha çok öyküleriyle tanınan Kavukçu, yaşadıklarını eserlerine yansıtan akıcı ve samimi bir üsluba sahiptir. Onun öyküleri, Türk öykücülüğünün bir sentezi gibidir. Küçük yaştan itibaren resme ve edebiyata ilgi duyan yazar, ancak olgunluk döneminde eserlerini yayımlamaya başlar. O, öykü ve romanlarında, çevresiyle uyum sağlamakta zorlanan, hayata tutunamayan taşralı bireyin sorunlarını ele alır. Kavukçu, ilk romanı Dönüş'ü 1998 yılında yayımlar. Romanda bir kasaba çocuğu olan Vedat'ın geçirdiği sarsıntı ve sorunlar ele alınır. İkinci romanı Suda Bulanık Oyunlar (2004) ilk romanından altı yıl sonra okurla buluşur. O, ilk romanında olduğu gibi bu romanında da taşralı bir gencin üniversitesi öğrencisi olarak büyük kent macerasını anlatır. Kavukçu'nun değerlendirmeye çalıştığımız Gamba (2006) romanı da, iş ve özel hayatları çalkantılı ve gelecekleri belirsiz olan bireylerin hayal kırıklıklarından söz eder. Romanda Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığında çalışan üç mühendis arkadaş "Güney" sahillerine bisiklet turuna çıkar. Tur fikri, yeni emekli olan Asım Eray'dan gelir. Onun ifadesiyle bu tur, bir "arınma ve özgürlük" turudur. Bisiklet turunda Asım Eray'ın çocukluğundan beri gördüğü kâbus peşini bırakmaz. O, bu kâbusa "Gamba" adını verir. Ona göre Gamba topuklarına kadar siyah paltosu olan, ince uzun biridir. Gözleri kocaman, bakışları delicidir. Burnu yoktur. Kartalınkini andıran kocaman bir gagası vardır. Bisiklet turunda başlangıçta işler planlandığı gibi gider. Fakat bir süre sonra Ankara'dan gelen telefonlar turun seyrini değiştirir. Tura katılan Asım Eray ve Turgay Ankara'ya dönme kararı alırlar. Cevat ise tura arkadaşı Nurbay'la devam eder. Cemil Kavukçu, roman kişilerini doğal yönleriyle anlatır. Onların davranışlarına yansımış düşüncelerini olayların akışı içinde dile getirir. Roman kişilerinin hemen hepsi, olumsuz çevre ve şartların etkisinde kalan, çıkış yolu bulmakta zorlanan, kendilerini olayların akışına bırakanlardır. Onlar, mücadeleci olamadıkları için kendilerine sığınacak liman olarak arkadaş çevresini seçerler. Bu kişiler, sorunlardan kaçış için alkolden medet umarlar. İçlerinde, model olabilecek, fikir ve davranışlarıyla arkadaşlarını yönlendirebilecek bir birey yoktur. Kendileri, olaylara müdahale etmek yerine seyirci kalırlar. Roman kişileri, olayların gelişim sürecine göre zaman zaman kaçış eğilimine de girerler. Onların ortak özelliklerinden biri de taşralı oluşlarıdır. Gamba romanında, sosyokültürel hayatımızla ilgili pek çok sorun gündeme gelir. Türk toplumunun bin dokuz yüz seksen sonrası büyük dönüşüm geçirmesi, bireyin hayatında önemli değişimlere yol açar. Bu dönemde, siyaset insanları daha az meşgul etmeye başlar, bunun yerine ekonomik anlayış ön plana çıkar. Seksenli yıllarda şehre göç artarak devam eder. Romanda bu dönemle ilgili eğitim, iş yaşamı ve ikili ilişkilerle ilgili pek çok ipucu görülür. Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığının Anadolu'nun pek çok yerinde yapmakta olduğu etüt ve saha çalışmaları eleştirilir. Bu çalışmalarda devletin kaynakları israf edilir. Plan ve programın olmayışı, kalifiye eleman eksiliği dikkat çeker. Ayrıca politize olmuş yöneticiler de kurumun gelişiminin önündeki engeldir. Ayrıca sorumluluk duygusunda yoksun pek çok mühendis de gençlere kötü örnek olur. Kendisi de bir jeoloji mühendisi olan Kavukçu, romanında bir grup mühendisin hayatını ve meslek yaşamını irdeler. Gamba romanı kurgusal da olsa bu yönüyle içinde biyografik unsurları da barındıran bir romandır. Roman kişileri, benzer anlayışın ve ortak dünya görüşünün temsilcileri niteliğindedir. Kavukçu'nun sinemaya meraklı oluşu ve sinema tekniğini iyi bilmesi, romanı senaryo tarzında yazmasına zemin hazırlar. Yazar, romanda flashback tekniği sayesinde olay örgüsünü geriye dönüşler ve ileriye sıçrayışlar biçiminde düzenler

ENDLESS NIGHTMARE: GAMBA

Cemil Kavukçu is one of the authors who attract interests with his narratives and novels, recently. Kavukçu resembles what he experienced to his Works with a sincere and fluent style. His narratives are like the synthesis of narratives of Turkey. The author has been interesting in painting and literature since his early childhood and he started to publish his Works during his maturity. He considers the problems of rural individuals who hardly try to adopt the environment and to attach to the life in his narratives and novels. Kavukçu published his firstnovel, Dönüş (Return) in 1998. The novel considers the trauma and problems of Vedat who is a boy in a town. His second novel, Suda Bulanık Oyunlar (Foggy Games in the Water2004) was published after six years from his first novel. He again tells the story of a town boy who has the adventure in a large city as a university student. The work of Kavukçu, named Gamba (2006) that we try to assess, tells the disappointments and adventures of the individuals having uncertain future with problematic work and private lives and it has some biographical features. Three friends working in the Ministry of Energy and Natural Resources have a bicycle tour in “Southern” coast. The idea of tour comes from Asım Eray who was recently retired. He defines this tour as “purification and freedom”. During the tour, the nightmare of Asım Eray who has been dreaming since his childhood does not leave him. He calls that nightmare as Gamba. For him, Gamba is someone with a black coat till his foot as a thin and tall person. There big and impressing sights. There is no nose. There is a large beak like an eagle. Everything is okay at the tour at first. But then, the callings from Ankara change the course of the tour. Asım Eray and Turgay decide to turn back to Ankara. Cevat continues to the tour with his friend Nurbay. Cemil Kavukçu tells his characters with their natural sides. Their thoughts which are resembled to their behaviours are told in the course of the events. Almost all the characters in the novel are people who are exposed to negative environment and conditions, with difficulties to find a way out, so they just live according to what is going on. Since they are not fighters, they choose their friends as the port to be sheltered. They have the alcohol to save them from their problems. There is not any individual who can be role model for others with his ideas or behaviours. They just watch the events instead of intervening. The characters in the novel sometimes tend to escape, as well. They have a common feature to be from rural areas. There are many problems to be considered in Gamba novel on our socio-cultural life. The great transformation of Turkish society after nineteen eighty resulted with importan tchanges in the life of the individual. In that period, the politics have less weight in the lives of people, the economic approaches become more prevalent. The migration to cities in eighties has accelerated more. There are many clues in the novel related with education, work life and bilateral relations in this period. The field and exploration works of the Ministry of Energy and Natural Resources across Anatolia are criticised. The public sources are wasted for these works. Non-existence of plans and programs is seen together with the shortage of qualified personnel. Also, the politically biased managers in the organisation are problematic, as well. The engineers having no feeling of responsibility are also negativ eexample for younger colleagues. Kavukçu, who is also a geologist, examine the lives of personal and work lives of a group of engineers in his novel. Therefore, Gamba includes some biographical features despite it is a fictional. The characters in the novel are the representatives of a similar understanding and world view. As Kavukçu likes cinema and knows the cinema technic well, he could write the novel by using scenario type. The author uses flashbacks and forward leaps to design the patterns of theevents in the past and the present

___

  • Çetin, Nurullah (2015). Roman ÇözümlemeYöntemi, Akçağ Yay, Ankara, s.193.
  • Çıraklı, Mustafa Zeki (2015). Anlatıbilim Kuramsal Okumalar, Hece Yay., Ankara, s.38-39.
  • Demir, Hivren (2001) Cemil Kavukçu Öykücülüğünde, Kent, Taşra ve Modernlik, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Bilkent Üniversitesi Ekonomi ve Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara, s.88.
  • Erol, Kemal (Güz 2013).“1980 Sonrası Türk Öykücülüğünde Cemil Kavukçu ve Temmuz Suçlu Öykü Kitabının Tutunamayan Karakterlerinde Kimlik Bunalımı”, Turkish Studies, S. 8/13, s.873.
  • Erol, Kemal; Tutak, Mehmet (2015). Kişisel Alana Açılan Pencere Olarak Cemil Kavukçu Öyküsü- Cezam Bitiyor Ceza, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, C. 8, S.36, s.38-39.
  • Kavukçu, Cemil (2006). Gamba, Can Yay., İstanbul.
  • Karakoçan, Meltem (2007). Cemil Kavukçu’nun Hikâyelerinde Yapı ve Tema İncelemesi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Türk Dili ve Edebiyatı Ana Bilim Dalı, Elazığ, s.144.
  • Korkmaz, Ramazan (2015). Yazınsal Okumalar, Kesit Yay., İstanbul, s.238.