ASABIYYAH THEORY OF IBN KHALDUN AND ITS EFFECT ON EDUCATION

Ibn Khaldun is one of the important thinkers of Islamic philosophy because of his original ideas. This importance is not only a critical point of view, but also because it offers solution suggestions and new intellectual approaches. The approaches that he put forward in relation to his education activities also contain determinations that remain valid for today. The purpose of the society is to transfer their culture to the next generation. According to Ibn Khaldun, this is provided with the concept of asabiyyah. But at this point the relationship between civilization and asabiyyah is remarkable. As education increases, increases culture and civilization, however, asabiyyah is reduced. At this point, we will examine the role of asabiyyah in education. In this context, we will investigate the transfer of value to future generations. In the same way, we will also discuss discontinuities in the values area. Cultural transmission is necessary for continuation of presence of community. At this point a civilized life is important. In this context, particularly on the basis of Ibn Khaldun’s philosophy, we will investigate the role of education in values transfer and cultural continuity. In this context, the study will focus on the role and importance of education and training in the formation of individual and social field. Ibn Khaldun's understanding of science and the importance of the classification of sciences will be discussed in the study. From all of these, how a healthy individual will be shaped as a result of education and training activities will be examined. The stages in which the individual will know himself, become a member of the society and contribute to it will be discussed.

İBN HALDUN’UN ASABİYET TEORİSİ VE EĞİTİM ÜZERİNDEKİ ETKİSİ

İbn Haldun, özgün fikirleri sebebiyle İslam felsefe geleneğinin önemli düşünürlerden biridir. Bu önem, onun ortaya koyduğu düşünüş biçiminin sadece eleştirel bir bakış açısı olmayıp, çözüm önerileri ve yeni fikri yaklaşımlar ortaya koyması sebebiyledir. Onun eğitim faaliyetleri konusunda ortaya koyduğu yaklaşımlar bugün için de geçerliliğini koruyan tespitler barındırmaktadır. Toplumların amacı, sahip olduğu kültürel değerleri gelecek nesillere aktarmaktır. İbn Haldun'a göre bu, asabiyye kavramı ile sağlanır. Fakat bu noktada medeniyetle asabiyyet arasındaki ilişki dikkatli incelenmesi gereken bir husustur. İbn Haldun’a göre eğitim arttıkça, kültür ve uygarlık artarken, asabiyye duygusu azalır. Biz de çalışmamızda buradan hareketle eğitimde asabiyenin rolünü inceleyeceğiz. Bu bağlamda, değerlerin gelecek nesillere aktarılmasında asabiyyenin rolünü ve değerler alanındaki kopuklukların sebeplerini tartışacağız. Toplumun varlığının devam etmesi için kültürel aktarım zorunludur. Bu da medeni bir yaşamda gerçekleşir. Tüm bunlardan hareketle çalışmamızda eğitimin değerler aktarımı ve kültürel süreklilik üzerindeki rolünü İbn Haldun merkezli araştıracağız. Bu bağlamda çalışma, bireysel ve toplumsal sahanın şekillenişinde eğitim ve öğretimin rolü ve önemi üzerinde yoğunlaşacaktır. İbn Haldun’un ilim anlayışı ve ilimler tasnifinin eğitim öğretim hayatı açısından önemi de çalışmada müzakere edilecektir. Tüm bunlardan eğitim ve öğretim faaliyetlerinin neticesinde sağlıklı bir bireyin nasıl şekilleneceği incelenecektir. Bireyin kendini bilmesi, toplumun bir ferdi olması ve ona katkı sağlamasının hangi aşamalardan geçtiği müzakere edilecektir.

___

Akyol, A., (2011/II), “İbn Haldun’un İlim Anlayışında Felsefe ve Tarih Tasavvuru”, Journal of Hitit University Faculty of Theology, vol. 10, Issue: 20.

Akyol, A., (2015). Kutadgu Bilig’de Ahlak ve Siyaset, Araştırma Publications, Ankara.

Akyol, A., (2011). Şehrezûrî Metafiziği, Araştırma Publications, Ankara.

Akyol, A, Uyanık, M, Arslan, İ., (2016), İslam Felsefesi Tanımlar Sözlüğü, Elis Publications, Ankara.

Câbirî, M.A., (2000). Felsefi Mirasımız ve Biz, haz.: Burhan Köroğlu, trans.: Said Aykut, Kitabevi Publications, Istanbul.

Corbin, H., (1997). İbn Rüşd’den Günümüze İslam Felsefe Tarihi, trans.: Abdullah Haksöz, Insan Publications, Istanbul.

Enan, M.A., (1997). Ibn Khâldûn His Life and Works, Kitab Bhavan, New Delhi.

Fahri, M., (1998), İslam Felsefesi Tarihi, Ayışığı Kitapları Publications, Istanbul.

Fârâbî, (2017). İlimlerin Sayımı, trans.: Mevlüt Uyanık – Aygün Akyol, ed.: İclal Arslan, Elis Publications, Ankara.

Fazlurrahman, (2012). İslam, trans.: Mehmet Dağ, Mehmet Aydın, Ankara Okulu Publications, Ankara.

Gazali, (tp). İhyâu Ulumid’d-Dîn, trans.: Ahmed Serdaroğlu, Bedir Publications, vol. 3. Istanbul.

Goodman, L. E., (1972). “Ibn Khaldun and Thucydides”, Journal of American Oriental Society, Vol. 92, no: 2.

Ibn Bâcce, (2017). Tedbiru’l-Mütevahhid, trans.: Mevlüt Uyanık – Aygün Akyol, ed.: İclal Arslan, Elis Publications, Ankara.

Ibn Khaldun, (1996). Lübâbü’l-Muhassal fî Usûli’d-Dîn, tahk.: Abbas Muhammed Hasan Süleyman, neşr: Daru’l-Marifeti’l-Camiîyye, Iskenderiye.

Ibn Khaldun, (1996/II). Şifâ’us-Sâil and Tehzîbü’l-Mesâil, tahk.: Muhammed Muti’ el-Hafız, neşr.: Dâru’l-Fikr, Dimeşk.

Ibn Khaldun, (1977). Şifâ’u-Sâil, trans.: P. Uludağ, Dergah Publications, Istanbul.

Ibn Khaldun, (tp). Muqaddimah, vol. I, II, III, tahk.: A. A. Vafî, Dâru Nahdati Mısır.

Ibn Khaldun, (1990). Mukaddime, vol. I, II, III, trans.: Z. K. Ugan, Publications of Ministry of National Education, Istanbul.

Ibn Khaldun, (2011). Bilim ile Siyaset Arasında Hatıralar, trans.: V. Akyüz, Dergah Publications, Istanbul.

Ibn Rushd, (2018). Faslu’l-Makâl, trans.: Mevlüt Uyanık – Aygün Akyol, ed.: İclal Arslan, Elis Publications, Ankara.

Jansen, K., (1991). “Amerikalı Yerlilerin Eğitim Yoluyla Asimilasyonu”, In Sömürgecilik ve Eğitim, trans.: Ibrahim Kalın, Insan Publications, Istanbul.

Lakhassi, A., (2001), “İbn Haldun”, In the İslam Felsefesi Tarihi, edit.: S. H. Nasr-O. Leaman, trans.: Ş. Oçal, H. Tuncay Başoğlu, Açılım Kitap Publications, Istanbul.

Hassan, Ü, (2010). İbn Haldun Metodu ve Siyaset Teorisi, Doğubatı Publications, Ankara.

Özlem, D., (2010). Tarih Felsefesi, Say Publications, Istanbul.

Tezcan, M., (1981). “İbn Haldun’un Eğitime İlişkin Görüşleri”,, Journal of Ankara University Faculty of Theology, vol. 14, Issue: 1.

Uludağ, S., (1993). İbn Haldun, Publications of Turkish Religious Foundation, Ankara.

Uludağ, S., (1977). “İbn Haldun’un Görüşleri”, In Şifâu’s-Sail/Tasavvufun Mahiyeti, Dergah Publications, Istanbul.

Uludağ, S., (1999). “İbn Haldun”, IA, Istanbul, vol. 19.

Uyanık, M., (2011). Felsefi Düşünceye Çağrı, Elis Publications, Ankara.

Uyanık, M., (2012/I). “Bilim Ahlakı Mümkün mü?”, In Çağdaş İslam Bilimine Giriş, ed: Mevlüt Uyanık, Fecr Publications., Ankara.

Uyanık, M., (2012/II). “İslami İlim Kavramsallaştırması”, Çağdaş İslam Bilimine Giriş, ed: Mevlüt Uyanık, Fecr Publications., Ankara.

Uyanık, M., (2005). İslam Bilgi Felsefesinde Kalbin Anlaması –Gazali Örneği-, Araştırma Publications, Ankara.

Uyanık M. - Akyol, A., (2012). “İbn Haldun’un Felsefe ve Tasavvuf Eleştirisi”, In İslam Felsefesi Tarihi, ed.: Bayram Ali Çetinkaya, Grafiker Publications, Ankara.