ANTALYALI GENÇ KIZA MEKTUP ETRAFINDA BİR TREN YOLCULUĞU İSİMLİ HİKÂYEDE TANPINAR'IN SANAT VE

Bir sanatçının eserleriyle sanat görüşleri arasındaki ilişkiyi anlayabilmek için; yazarın sanat görüşlerini ifade ettiği yazı, mektup, makale, röportaj veya deneme yazılarına müracaat etmek gerekir. Elbet de bu yazılar nitelik bakımdan retorik yahut poetik önemi haiz olmalıdır. Bu hususta bize rehberlik edecek iki önemli kaynaktan söz edebiliriz. Bunlardan birincisi "XIX. Asır Türk Edebiyatı" diğeri ise "Antalyalı Genç Kıza Mektup"tur. Biri konuyla alakalı retorik diğeri ise poetik önem e sahip iki kaynaktır.1Bilindiği gibi Tanpınar'ın şiir ve romanlarını besleyen belli başlı temler: zaman, rüya, bilinç akışı, gece, ay ışığı, deniz, bulut, akşam veya gece ve rüya etrafında metafizik kaygı içeren unsurlardır. Her ne kadar Tanpınar bu temlerden şiir etrafında bahsetse de onun şiirlerinin bir tefsiri olarak görebileceğimiz romanları ve hikayeleri de bu temlerden ayrı değerlendirilemez. Bunu Tanpınar'ın "Antalyalı Genç Kıza Mektup" isimli poetik mektubundaki ifadelerinden anlıyoruz. Bu mektupta kendi şiir dünyasının oluşmasında önemli rolü olan üstatlar olarak bahsettiği Yahya Kemal ve Ahmet Haşim'den etkilendiğini belirten Ahmet Hamdi Tanpınar, bize "Öz Şiir Anlayışını Sürdüren Şiir" telakkisine bağlı bir şair olduğu izlenimini vermektedir. Aynı mektupta sembolist ve parnas şiirin öncülerinin kendi şiir anlayışına tesirinden de bahsetmiştir. Biz de bu çalışmamızda Tanpınar'ın "Antalyalı Genç Kıza Mektup"undan yola çıkarak "Bir Tren Yolculuğu" isimli hikayesinde onun sanat görüşünün ve temlerinin izini süreceğiz.

Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic

If you want to understand relevant which is between his view of art and his works you should apply to his letters, arts, essays. Of course this works should be important according to their feature. We can mention about two source which is going to lead us about this subject. Because Ahmet Hamdi Tanpınar's novels and stories a kind of commentary which explains his view of poet. One of these "On Dokuzuncu Asır Türk Edebiyatı" and the other one is "Antalyalı Genç Kıza Mektup" You know there is some symbols which is on Ahmet Hamdi Tanpınar's view of poetry called: time, sea, night, water, stream of consciousness, light of moon etc... When we take a look to "Antalyalı Genç Kıza Mektup" we can see Ahmet Hamdi Tanpınar's this ideas. He mentions about who is his masters. According to Tanpınar: Yahya Kemal Beyatlı and Ahmet Haşim are his first masters about poetry. We understand He is one of poets which make "idea of pure poetry" continue. But Ahmet Hamdi Tanpınar does not mention just Turkish poets. Also he was impressed from poets who are symbolist and parnasist. Also we are going to follow Ahmet Hamdi Tanpınar's view of Art and Literature on "Bir Tren Yolculuğu" around the "Antalyalı Genç Kıza Mektup".

___

CULLER, Jonathan, Structuralistic Poetic, New York, Cornell University Press, 1975

ENGINÜN ?nci, Yeni Türk Edebiyatı Araşatırmaları, Dergah Yayınları, ?stanbul, 6. Baskı, Mart 2007

ERCAN Enver -Önemli ?dil, Türk Edebiyatından Öyküler I, ?nkilap Yayınları, ?stanbul,

ÖZER, Emine, "Tanpınar'ın Şiir Anlayışı ve Şiirin Kaynakları Üzerine İnceleme" Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Türkçe Bölümü

Hece Dergisi, Türk Romanı Özel Sayısı, (65/66/67), Kızılay-Ankara, 2002

KANTARCIOĞLU Sevim, Ahmet Hamdi Tanğınar Yapıbozumcu ve Semiotik Yakla?ımlar I?ığında Tanpınar Hikayeleri, Akçağ Yayınları, Ankara,2004

KORKMAZ Ramazan-ÖZCAN Tarık, "Cumhuriyet Dönemi Türk ?iiri", Yeni Trük Edebiyatı El Kitabı, Grafiker Yayınları, Ankara, 2007

OKAY Orhan, Batılıla?ma Devri Türk Edebiyatı, Dergah Yayınları, Ekim 2005, ?stanbul

OKAY Orhan, "Hayatın Batısından ?iirin Doğusuna", Sanat ve Edebiyat Yazıları, Dergah Yayınları, ?stanbul, Kasım, 1998

TANPINAR, Ahmet Hamdi, Antalyalı Genç Kıza mektup.