Ilias Venezis'in Perspektifinden Öteki Kavramı ve Türk İmajı

Bu çalışmada, öteki kavramı bağlamında, Herkül Millas'in, Yunanlı yazar Ilias Venezis'in eserleri üzerinde yaptığı bir incelemeden yala çıkarak, onun roman ve hikâyelerinde Türk imajının nasıl işlendiği konusu tartışılmıştır. Ilias Venezis, Türkiye'de doğmuş, çocukluk ve ilk gençlik yıllarını burada geçirdikten sonra Yunanistan'a göç etmiştir. Ülkesinde edebiyat ile uğraşan yazar, roman ve hikâyelerinde Türklerden ve Türkiye'den sıklıkla söz etmektedir. Venezis'in Türk'ü algılayışı, Türkiye'de doğmuş ve yaşamış bir yazar olmasına rağmen Batının yarattığı Türk imajı ile aynıdır. Batı, Türk'e, oryantalist bir bakış açısı ile yaklaşmakta ve onu 'öteki' olarak görmektedir. Modern Batı düşüncesinde, kendi kimliğinin değerli/olumlu/anlamlı olabilmesi için, Batının 'öteki' olarak adlandırdıklarından (ki burada Türklerden söz edilmektedir) tam zıttı bir konumda bulunması gerekmektedir. Dolayısıyla Batı kültürü almış ülkelerin, her ne olursa olsun bu temel düşünceden hareketle başlangıçta, Türk'e ve Türkiye'ye yaklaşımında, olumsuz bir bakış açısı içinde bulunabileceği düşünülebilir. Yunanlılar, kendilerini Batılı olarak görmekte ve Türklere yaklaşımlarında ve Türk imajı konusunda olumsuz bir tavır içerisine girmektedirler.

In this study, the subject of how Hercules Millas dealt with the image of Turks in his novels and stories was analysed taking an inquiry into the works of Greek writer Ilias Venesiz into consideration, Ilias Venezis was born in Turkey and emigrated into Greece after he had spent his childhood and early boyhood in Turkey. Dealing with literature in his country, the writer frequently mentions about the Turks and Turkey. His perspection of Turk is the same as the Turkish image the West made up, although he was a writer who was born and lived in Turkey. The West perceives the Turks from the Oriental's point of view the judges him as "the other". In the modern Western idea, the West must be in just an opposite situation from what he called as "the other" , which is meant as the Turks, so that his identity could be valuable, positive and meaningful. For that reason, it is likely to consider that at first, the countries with a Western culture could be in a negative manner against Turks and Turkey taking this idea into account in any case. The Greek take themselves as the Western and could be negative manner with approaching the Turks and Turkish image.

___

  • AKARPINAR, R. Bahar, (2002), "Kültürel Süreklilikte İnanç Önderliği ve Alanla İlgili Bilginin Aktarım Yolları", Uluslar Arası Türk Dünyası İnanç Önderleri Kongresi(23-28 Ekim 2001, Ankara) Bildirileri, Ankara: Tüksev Yayınları, 7-18.
  • AKSU, Hüsamettin, (1998), "Hurufîlik", İslâm Ansiklopedisi, İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, XVIII: 408-412.
  • ALTUNAY, Erhan, (1999), "Sayıların Sembolizmi", www.hermetics.org/sayılar.html.
  • ARBERRY, A.J., (1970), Soufism, an Account of the Mystics of Islam, New York: Harper and Row.
  • ATASOY, Nurhan, (2000), Derviş Çeyizi, Ankara: T.C. Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • BOZHÜYÜK, M. Emin, (1998), "Hurûf", İslâm Ansiklopedisi, İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, XVIII: 397-401.
  • CIRLOT, J.E, (1971), A Dictionary of Symbols, London: Routledge&Kegan Paul.
  • DEMİR, Ömer, M. Acer (1997), Sosyal Bilimler Sözlüğü, İstanbul: Vadi Yayınları.
  • el-FARÛKÎ, İsmail Râci, L.L. el-Farûkî, (1999), İslâm Kültür Atlası, İstanbul: İnkılâb Yayınları.
  • FİSKE, John, (1996), İletişim Çalışmalarına Giriş, (Çeviren: Süleyman İrvan), Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • GÖLPINARLI, Abdülbâki, (1985), 100 Soruda Tasavvuf , İstanbul: Gerçek Yayınevi.
  • GÖLPINARLI, Abdülbâki, (1997), Türkiye'de Mezhepler ve Tarikatler, İstanbul: İnkılâp Yayınları.
  • GRAY, Martin, (1999), A Dictionary of Literary Terms, London: Longman York Press.
  • GÜVENÇ, Bozkurt, (1985), İnsan ve Kültür .İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • KARA, Mustafa, (1985), Tasavvuf ve Tarikatler, İstanbul: Dergâh Yayınları.
  • KARDAŞ, R. (1980), "Senbolizm", Türk Ansiklopedisi, İstanbul: Milli Eğitim Basımevi. XXVIII: 420-422.
  • Kur'an-ı Kerîm ve Açıklamalı Meali, (1993), Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları.
  • KURNAZ, C., M. Tatçı, (2001), "Türk Tasavvuf Edebiyatında Sembolik Anlatıra veya Kuş Dili", Türk Yurdu, XXI: 167.
  • Kültür Sözlüğü, (1983), İstanbul: Altın Kitaplar Yayınları.
  • LAZAR, Judith, (2001), İletişim Bilimi, (Çeviren: Cengiz Anık), Ankara: Vadi Yayınları.
  • LEVEND, Agâh Sırrı, (1984), Divan Edebiyatı-Kelimeler ve Remizler-Mazmunlar ve Mefhumlar, İstanbul: Enderun Kitabevi.
  • MASSIGNON, Louis, (1968), Essaie Sur Leş Origines de Lexique Tecnique de La Mystiques Musulman, Paris.
  • MUTLU, Erol, (1995), İletişim Sözlüğü, İstanbul: Ark Yayınları.
  • ONAY, Ahmet Talât, (1992), Eski Türk Edebiyatında Mazmunlar (Hazırlayan: Cemal Kurnaz), Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları.
  • ÖZTÜRK, Yaşar Nuri, (1992), Tasavvufun Ruhu ve Tarikatlar, İstanbul: Yeni Boyut Yayınları.
  • ÖZTÜRK, Yaşar Nuri, (1993), Kur'an ve Sünnete GÖre Tasavvuf, İstanbul: Yeni Boyut Yayınları.
  • SALT, Alpaslan, (2002), "Sembolizmin Ezoterizmdeki, Dinlerdeki ve Haberci Rüyalardaki Nedenleri", www.dharma.com.tr/dkm/artıcle.html.
  • SARIKAYA, M. Saffet, (2002), XIII-XV1. Asırlardaki Anadolu'da Fütüvvetnâmelere Göre Dinî İnanç Motifleri, Ankara: T.C. Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • SCHIMMEL, Annemarie, (1997), Sayıların Esrarı, (Çeviren: Mehmed Temelli), İstanbul: Verka Yayınları.
  • SCHIMMEL, Annemarie, (2001), İslâmın Mistik Boyutları, (Çeviren: E. Kocabıyık), İstanbul:Kabalcı Yayınevi.
  • SHAALAN, Muhammed, (2000), "Sûfi Uygulamaları ve Bireyleşme Yolu Arasındaki Bazı Paralellikler", Sûfî Psikolojisi, (Hazırlayan: K.Sayar), İstanbul: İnsan Yayınları, 145-172.
  • TATÇI, Mustafa, (2000), "Tasavvuf ve Rumuz", Yesevîlik Bilgisi, (Hazırlayan: C.Kurnaz, M. Tatçı), Ankara: Milli Eğitim Basımevi, 37-40.
  • TRIMINGHOM, Spencer, (1971), The Sufi Orders İn İslam, London. Türkçe Sözlük, (1988), Ankara: Türk Dil Kurumu, II: 1278.
  • ULUDAĞ, Süleyman, (1990), Tasavvuf ve Tarikatler, İstanbul: Marifet Yayınları.
  • ULUDAĞ, Süleyman, (2002), Tasavvuf Terimleri Sözlüğü, İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
  • UYSAL, Enver, (2000), "İhvân-ı Safa", İslâm Ansiklopedisi, İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, XXII: 1-6.
  • ÜNVER, Günay, (2000), Din Sosyolojisi, İstanbul: İnsan Yayınları.
  • VARDAR, Berke (Ed.), (1998), Açıklamalı Dilbilim Terimleri Sözlüğü, İstanbul: ABC Kitabevi.
  • YILMAZ, Mehmet, (1992), Edebiyatımızda İslâmî Kaynaklı Sözler, İstanbul: Enderun Yayınları.