Bir grup Üniversitete öğrencisinin Mevlâna'yı tanıma düzeyleri ve Mevlâna hakkındaki görüşleri

Çalışmada Mevlâna’nın ve Mevlevîliğin bir grup üniversite öğrencisi tarafından ne ölçüde tanındığının, öğrencilerin bu konularda taşıdıkları kanaatlerin belirlenerek tanıma ile kana- atler arasındaki ilişkilerin tespiti amaçlanmıştır. Çalışma iki bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde çalışma grubunun Mevlâna’yı tarihsel ve biyografik bakımdan hangi düzeyde tanı- dığını ölçmek için bir form düzenlenmiş, ikinci bölümde ise grupların Mevlâna ve Mevlevi- lik hakkındaki genel kanaatlerine ulaşabilmek amacıyla beşli Likert tipi tutum ölçeği uygu- lanmıştır. Eğitim ve kültürlenme düzeyi farklı üç grup seçilerek elde edilen veriler; cinsiyet, öğrenim düzeyi ve tema avantajı değişkenlerine göre değerlendirmeye tabi tutulmuştur. Toplam 497 kişilik denek grup, Türkçe Eğitimi, Türk Dili ve Edebiyatı, Sınıf Öğretmenliği ve Sosyal Bilgiler Öğretmenliği Bölümü öğrencilerinden oluşmaktadır. Çalışmaya katılan grupların Mevlâna hakkında yeteri kadar biyografik bilgiye sahip olmadıkları gözlenmiştir. Tema avantajına sahip olmayan grupların öğrenim düzeyleri yükseldikçe Mevlâna hakkındaki bilgilerinin azaldığı görülmektedir. Mevlâna’yı yeteri kadar tanımayan çalışma grubu üyelerinin de Mevlâna hakkındaki olumlu düşüncelere yüksek oranda katıldıkları gözlenmiştir. Cinsiyetler arasında anlamlı bir bulgu farklılığına rastlanmamaktadır.

The level of understandıng and opınıons of a group of Unıversıty students on Mevlana

Te aim of the study is to determine to what extent college students know Mevlâna (Rumi) and Mevlevi Order. In addition, I also examined the relationship between students’ know- ledge and understanding. Te study consists of two parts: in the first part, a form has been prepared to measure the level of the study group’s knowledge of Mevlâna as a historical and biographical figure. Te second part contains Likert type items to investigate students’ opi- nions about Mevlâna and Mevlevi Order. Students participating in this study are studying in Turkish Education, Turkish Literature, Classroom Teaching and Social Studies departments (n=497). Students were selected with an emphasis on the level of education and accultura- tion. Te data were analyzed by focusing on gender, level of education and theme advantage variables. Students participating in this study did not have enough biographic knowledge on Mevlâna. Te group that did not have the theme advantage represented a negative relati- onship between their knowledge on Mevlâna and level of education. On the other hand, the group that did not represent an in-depth knowledge on Mevlâna had more positive opinions on Mevlâna. Tere was no statistically significant diference between students’ opinions on Mevlâna and their gender. It is obvious that Mevlâna, a prominent figure in national and international level, is not known by college students. Tus, their positive views on Mevlâna cannot be linked to a well-rooted-conscious choice about his (teachings and) ideas.

___

AKY, H. & ÖZTÜRK, İ. (2007). Mevlâna’nın Dayanılmaz Davetine Katılmak, 3 F Yayınevi, İstanbul.

AKSOY, Ş. & TENİK, A. (2002). Te Four Principles of Bioethics As Found in 13th Century Muslim Scholar Mawlana’s Teachings, BMC MedicalEthics, 3;4, 8 October.

B. FÜRUZANFER (1985), Mevlâna Celaleddin Rumî, Çev. Feridun Nafiz Uzluk, Milli Eği- tim Bakanlığı Yay., Ankara.

BURNS, P.C., ROE, B.D., & ROSS, E.P. (1982). Teaching Reading In Elementary Schools, Ho- ughton Mifin Company, Boston.

CEBECİOĞLU, E. (2007).“Hz. Mevlânâ Üzerine Genel Bir Değerlendirme”,Tasavvuf, İlmî ve Akademik Araştırma Dergisi , 8(20): 7-12.

ÇİFCİ, M. (2003). Dil ve Edebiyat Öğretiminde Zaman Haritası, TÜBAR (Türklük Bilimi Araştırmaları), Sayı 13, Niğde.

ÇİFCİ, S. (2011). Bir Grup Yükseköğrenim Öğrencisinin Hacı Bektaş Veli’yi Tanıma Düzeyi ve Bektaşilik Hakkındaki Tutumları, Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Veli Araştırma Dergisi ( 2011 / 57, (225-244).

EL-ZEIN, A. (2000). Spiritual Consumption in Te United States: Te Rumi Phenomenon , İslam&Christian Muslim Relations; Mar 2000; 11,1.

ERGÜN, M. (1991). Mevlâna’nın Eğitim Görüşleri , Malatya.

ERGÜN, M. (1993). İnsan ve Eğitimi: Mevlâna Üzerine Bir Deneme, Ocak Yayınları, Ankara. ERSEVER, O. (1999). Te Humanistic Philosophies of Mevlâna Rumi and Carl Rogers: Efec- tive Communication to Promote Universal Peace, PeaceResearch31.3 (Aug 1999): 42-50, Menno Simons College, Canada.

GÜLLÜCE, H. (2013). Mevlânâ’nın Yaşadığı VII/XIII. Asırda Belh ve Konya’nın İlmi ve Tasavvufî Durumuna Genel Bir Bakış, Ekev Akademi Dergisi, Yıl: 17, Sayı: 55, (101-112).

HENKEL, H. (2008). One Foot Rooted in İslam Te Other Foot Circling Te World: Traditio- nand Engagement in a Turkish Sufi Cemaat, Sufizm Today: Heritage and Tradition in Te Global Community, I. B. Tauris Yay.,London, 12/2008.

İMİK TANYILDIZI, N. (2011). Türk Kültürünün Gençlere Tanıtımında Medyanın Rolü: Hacı Bektaş Veli, Mevlana ve Yunus Emre Üzerine Bir Araştırma , Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Veli Araştırma Dergisi ( 2011 / 59, (101-118).

KRSAR, N.(2008). Bilimsel Araştırma Yöntemi, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara, 18. Baskı. KEKLİK, N. (1987). Mevlânâ’da Metafor Yoluyla Felsefe , İstanbul Üniversitesi Felsefe Arkivi Dergisi, 26 (19-55).

KOLAÇ, E. (2010). Hacı Bektaş Veli, Mevlana ve Yunus Felsefesiyle Türkçe Derslerinde Hoşgörü ve Değerler Eğitimi, Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Veli Araştırma Dergisi, 55 (193-208)

KÖPRÜLÜ, F. (1991). Türk Edebiyatında İlk Mutasavvıfar, Diyanet İşleri Başkanlığı Yay., Ankara., 7. Baskı.

LEVEND, A.S. (1988). Türk Edebiyatı Tarihi Cilt I, Türk Tarih Kurumu Basımevi, Ankara, 3. Baskı.

LİVATYALI, H.Y. (2001). Mevlânâ’nın Eğitim Görüşü , Birinci Uluslar arası Mevlânâ, Mesnevî ve Mevlevîhâneler Sempozyumu Bildirileri, 19-21 Aralık, Manisa Mevlavîhânesi.

MEVLÂNA (2008). Fihi MaFih , Çeviren: Abdülbaki Gölpınarlı, İnkılap Kitabevi.

MIRDAL M.G. (2010). Mevlâna Jalâl-ad-Dîn Rumi and Mindfulness, Springer Science + Bu- siness Media, LLC 2010 (25 November), J. Relig Health.

SHEIKH, A. (2005). Love Sickness and Te Healing of Rumi, Royal Society of Medicine (Gre- at Britain), Journal of Te Royal Society of Medicine; May 2005; 98,5.

TURN, R., BELENLİ, T., & KİRİŞ, A. (2010). Mesnevi ve Mesnevi’nin Sosyal Bilgiler Prog- ramında Yer Verilen Değerler Çerçevesinde İncelenmesi, GÜ, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, C. 30, S. 1, s.169-203.

VICENTE, V. A. (2007). Te Aesthetics of Motion in Musicsfor Te Mevlâna Celal Ed-Din Rumi, (Doktora çalışması), Te Faculty of Te Graduate School of Te University of Maryland: Advisor commitee: Prof. Robert C. Provine, Chair, Prof. Emeritus Jósef M. Pacholczyk, Prof. Barbara Haggh-Huglo, Prof. Adrienne L. Kaeppler, Prof. Madeline C. Zilfi