TANAH'TA DİN ALGISININ BÜYÜ VE GİZEMLE KESİŞMESİ ÜZERİNE

Yahudiliğin kutsal kitabı Tanah, büyünün bilinen tüm çeşitlerini yasaklamasına rağmen kutsal metinlerde büyüsel ve gizemli öğelere rastlanmaktadır. Bazı vakalarda, ibadet sırasında kullanılan bazı eşyalarda, bazı ritüellerde gizemli öğelerin varlığı görülmektedir. Dolayısıyla Tanah'ta sunulan din algısı, gizemden tamamen arındırılmamış bir din algısıdır. Mısır'dan çıkıp çölde dolaşan İsrailoğulları'nın yılan sokmasından tedavi olmak için Musa'nın bakırdan yılan yapması, doğacak kuzuların renklerini etkilemek için Yakup'un ağaç dallarını keserek hazırladığı düzenek, başkohenin ibadet sırasında giyeceği kıyafetin rengi, materyali ve yapılış biçimi, eşine sadakatini ispatlaması için kadının acı suyu içme ritüeline tabi tutulması, düşmanlarla savaş sırasında yedi rakamının öne çıkması ve benzeri olgular gizemli uygulamalardan bazılarıdır. Kutsal metinlerde zikredilen gizemli olayların bazılarının daha önceden yasaklanmış olması tuhaftır. Yusuf'un falcılıkla uğraştığı, kral Şaul'ün peygamber Şemuel'in ruhunu çağırtıp ona danışması, geleceği görmek ve gayp bilgisine ermek için Davut'un özel ritüel giysisi olan efod'u kullanması gibi bilgiler bu kabildendir

The Intersection of the Perception of Religion with the Magic and Mystery in Tanach

Although the Tanach, Jewish sacred book, forbids all the kinds of magic which were known at that time. Mysterious elements can be found in some affairs, in some goods used in prayers and in some rituals. Hence, the perception of religion introduced in Tanach is not totally free from mystery. Such mystrious elements are included in some cases: Moses made a snake from copper to treat Israelites who were bited while wandering in the desert after leaving Egypt; Jacob successfully affected the colors of the lambs by preparing an instrument from the branches; the material and color and shape of the clothing put on by kohen gadol while praying; sentencing the woman to the ritual of drinking bitter water to prove her loyality to the husband; the importance of the number of seven while struggle with the enemies and etc. The fact that some of the acts mentioned in the sacred texts were forbidden is the straking point. Of this kind of acts can be shown: Joseph engaged in divination; Saul called for the prophet Samuel's spirit; David used the ephod, special ritual clothing, to foresee the future and to reach the secret knowledge.

___

  • Abraham ben Ezra (1999), Commentary on the Pentateuch: Numbers (Ba-Midbar), [tr. H. Norman Strickman, Arthur M. Silver], Menorah Publishing Company, New York.
  • Ackerman, Susan (1992), Under every green tree: Popular Religion in Sixth-Century Judah, Scholars Press, Atlanta.
  • Alalu, Suzan (1996), Yahudilikte kavram ve değerler, Gözlem, İstanbul.
  • Angel, Joseph (2009), "The use of Hebrew Bible in early Jewish magic", Religion Compass, 3:5, s. 785-798.
  • Bohak, Gideon (2009), "Prolegomena to the study of Jewish magical tradition", Currents in Biblical Research, 8:1, 107-150.
  • Cavendish, Richard (1990), A History of Magic, Arkana, London.
  • Cryer, Frederick H. (1995), Divination in Ancient Israel and Its near Eastern Environment: a socio-historical investigation, Sheffield Academic Press, Sheffield.
  • Davies, Witton T. (1898), Magic, Divination and Demonology among the Hebrews and their neighbours, James Clarke, London.
  • De-Fano, Menahem Azariyah (1649), Sefer Asarah Maamarot, Amsterdam.
  • Frazer, James G. (1992), Altın Dal: dinin ve folklorun kökeni, çev. Mehmet H. Doğan, Payel, İstanbul, I-IV.
  • Ginsburgh, Yitzchak (1995), The Alef Beit: Jewish thought revealed through the Hebrew letters, Jason Aronson, Northvale.
  • Greenbaum, Aharon (1973), "Şloşim Mitzvot şel Bney Noah lefi Rav Şmuel ben Hofni Gaon", Sinai, c. 37 s. 203-221.
  • Hasanov, Eldar (2015), Nuh Kanunları ve Nuhilik, İSAM, İstanbul.
  • Idel, Moshe (1997), "On Judaism, Jewish Mysticism and Magic", Envisioning magic: a Princeton seminar and symposium, [ed. Peter Schafer, Hans G. Kippenberg], Brill, Leiden, s. 195-214.
  • Jeffers, Ann (2007), "Magic and divination in ancient Israel", Religion Compass, 1:6, s. 628-642.
  • Jeffers, Ann (1996), Magic and Divination in Ancient Palestine and Syria, Brill, Leiden.
  • Jeffers, Steven L. (1989), The Cultural Power of Words:Occult terminology in Hebrew, Greek, Latin and English Bibles, Florida State University, yayınlanmamış Dr. tezi.
  • Midrash Genesis Rabbah (1939), [ed. H. Friedman, Maurice Simon], Soncino Press, London.
  • Midrash Leviticus Rabbah (1939), [ed. H. Friedman, Maurice Simon], Soncino Press, London.
  • Munk, Michael L. (1983), The wisdom in the Hebrew alphabet, 2. bsk., Mesorah Publications, Brooklyn.
  • Noegel, B.S., -Walker, T.J., - Wheeler, M.B. (2003), "Introduction", Prayer, Magic, and the Stars in the ancient and late antique world, [ed.Scott B. Noegel ve dğr.], Pennsylvania State UP, s. 1-17.
  • Peter Schafer (1997), "Magic and religion in ancient Judaism", Envisioning magic: a Princeton seminar and symposium, [ed. Peter Schafer, Hans G. Kippenberg], Brill, Leiden, s. 19-43.
  • Ramban (1975), Commentary on the Torah: Numbers, [ed. Charles B. Chavel], Shilo Publishing House, New York.
  • Rashi (1995), Commentary on the Torah: Bereishis/Genesis, [ed. Rabbi Nosson Scherman, Rabbi Meir Zlotowitz], Mesorah Publications, Brooklyn.
  • Rowley, H.H. (1961), The faith of Israel, SCM Press, London. Tanna debe Eliyyahu: the lore of the school of Elijah (1981), [tr. William Braude, Israel Kapstein], JPSA, Philadelphia.
  • Tanyu, Hikmet (1992), "Büyü", Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi, c. 6, s. 501.
  • The Babylonian Talmud (1978), [ed. Rabbi Epstein], The Soncino Press, London, I-XVIII.
  • Tümer, Günay (1994), "Din", Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi, c. 9, s. 316.