NACİ KALMUKOĞLU ROMAN KADIN PORTRELERİNDE SOSYOPSİKOLOJİK YAPI

Naci Kalmukoğlu'nun Avni Arbaş tarafından aktarılan "ressam yaptığı her resimde kendinden birşeyler resmeder" anlamındaki sözünden yola çıkarak (Kültür-sanat, 1983) sanat üretiminde sosyo-psikolojik etki de göz önünde bulundurularak sanatçının "çingene kadın" portresinde kendiyle kurduğu özdeşleşim ve duyumsallığı irdelenecektir. Naci Kalmukoğlu, Türk reminde önemli bir yeri olan buna rağmen üzerinde hak ettiği ölçüde durulmamış bir sanatçıdır. Varlıklı ve köklü ailesi, sanatçının yaşama bakışını ve kişilikli bir yapıya sahip olmasını sağlamıştır. Yinede kaynakların belirttiği gibi sanatçının yaşamı geniş bir bilinmezlik örüntüsüyle kaplıdır (Eroğlu, 1999). Bu anlamda araştırmanın, sanatçının belirgin sanat yönlerinden birisi olan portre ressamlığına vurgu yapması, portrede anlam katmanı ve sanatçının üzerinde sıklıkla durduğu esere kendinden birşeyler katma konularının anlaşılması ve örneklendirilmesi bakımından önemli olacağı düşünülmektedir. Çalışmada öncelikle literatür taraması yapılacak, gazete dergi kitaplardaki hakkında verilen bilgiler, anılar, röportajlar ile sanatçının sanat anlayışı ve sosyo kültürel yapısı ortaya konmaya çalışılacaktır. Sanatçının "çingene kadın" resminin çözümlemesi yapılacaktır. Karşılaştırma yaparak daha sağlıklı sonuç elde edebilmek adına döneminde çingene kadın portreleri çalışan diğer Türk sanatçıların resimleri incelenecektir. Sonuç olarak sanatçının çingene kadın resminde sosyopsikolojik etkiler ortaya çıkarılmaya çalışılacaktır.

Nacı Kalmukoğlu Sociopsychological Structure in Roman Female Portraits

Avni Arbaş of Naci kalmukoğlu transmitted by "portray in gsomething of yourself in every picture the painter" on the meaning of the quote (Kültür-sanat.1983) Art in theproduction of thesocio-psychological impact by considering the artist's "gypsywoman" with himself in the portrait he founded identification and will be discussed. Naci Kalmukoğlu is an artist who has an important place in Turkish reminde, but has not beeng iventhe attention he deserves. His wealthy and well-established family ensured that the artist had an outlook on life and a personality. However, as sources pointout, theartist's life is coveredby a widepattern of obscurity. (Eroğlu Ö.,s 79). of research in this sense. It is thought that the artist's emphasis on portraitpainting, which is one of thedistinctive art aspects, will be important in terms of understanding andexemplifying the meaning layer in the portrait and the subjects that the artist of tenaddsto his work. Inthestudy, literaturewill be searched first, information about the newspaper, magazine books, memoirs, interviews with the artist's understanding of art and socio-cultural structure will be triedto be revealed. Theartist's painting" GypsyWoman" will be analyzed. Inordertoachieve a healthier result by making comparisons, thepaintings of otherTurkishartists working on Gypsyfemale portraits will be examined. As a result, sociopsychological effects of theartist's painting of gypsywomen will be triedto be revealed.

___

  • Erinç, S. (2010). Sanat Psikolojisine Giriş. Ütopya yayınevi.
  • Eroğlu, Ö. (1999). Gözlemden Eleştiriye. Simurg yayıncılık.
  • Rona, Z. (2008). Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi. Geliştirilmiş 2. basım, 2. Cilt, 813. Yem yayınları.
  • Kültür-Sanat, (Ağustos,1983). Turgut Zaim ve Naci Kalmukoğlu kamyonetle birlikte satıldı.
  • Kültür-Sanat, (Ağustos, 1991). Sanat Bir Çeşit İtiraf.
  • Sal, A. (2009). Türkiye’de Yaşayan Çingenelerin Sanatsal Olarak Ele Alınışı. Basılmış yüksek lisans tezi, Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Tunalı, İ, (1975). Sanatın Psikolojik Anlamı ve Worringer'in Üslup Analizi. Ayrıbasım.