KIRMIZI BAŞLIKLI KIZ YA DA "YOLDAN ÇIKMA"NIN ERDEMLERİ ÜZERİNE

Tarihsel seyri içinde içerdiği mesajların çeşitliliği, metodik çözümlenişi, imgeler, göstergeler, değerler açısından birçok farklı söylemsel biçime evirilen masal, bu çalışmada, egemen ahlaksal düzenin bireylere alttan alta telkin ettiği "söz dinleme", "itaat etme", "yoldan/baştan çıkmama", "hata yapmama", vb. normatif değerleri, aracı edildikleri ıslah edici işlevler bağlamında irdelenmektedir. Kırmızı Başlıklı Kız isimli masal, temsil ettiği pek çok motifle birlikte, en çok da söz dinlememenin, yoldan/baştan çıkarıcı yönüne işaret etmektedir. Deyim yerindeyse, "yoldan çıkma, büyük sözü dinlememenin yol açtığı ağır bir felakettir" gizli telkininin somutlaşmış hali olan masal, yaderkliğe dayalı toplulukçu yaşama düzeninin bağımlılığı öneren dinamiklerinden, özerkliğe dayalı bireysel tercihlerin geçerli ve üstün olduğu düzene geçişte, bireyi bekleyen tehlikeler üzerine düşünmemizi gerekli kılmaktadır. Bu bağlamda masalda çocuk-yetişkin ilişkisi temelinde birey-toplum etkileşiminin "kapsamayıcı" olduğu kadar "dışlayıcı" da olabilen pedagojik boyutları(hizaya getirme ve bu çabanın boşa çıktığı durumlarda had/hudut bildirme, vb.) üzerine eleştirel bir sorgulama amaçlanmaktadır.

Red Riding Hood or about the Morality of "Leaving from Road"

The story turned to many different discursive forms in terms of methodic alanalysis, images, indications, valuesthediversity of the messages contained within the historical trend; in this study, dominant moral order are examined as rehabilitative functions such as disobedient, obedience, do not wrong. The Red Riding Hood tale; was emphasized it represent along with many motifs, in part of seduce of usually don't promise. As an expression; tale "Out of the way, is a severe disaster to cause of don't listen" as embodied it is secret inquiry, rule-based of the communitarian living arrangement from the dynamics addictive, It has required our should not think about the dangers waiting to individual, in transition to current and valid order of individual preferences to based on autonomy. In this context, in this story is intended a critical query on the basi sof child-adult relation sex clusionaryon pedagogical dimensions (swayupand otherwise snubetc.) of the individual-community interaction.

___

  • Adorno, T. (1998). Minima Moralia Çev: Orhan Koçak, Ahmet Doğukan İstanbul: Metis Yayınları
  • Başat, İ. M. (2006). Buyruk ve İtaat Kültür, Sanat ve İktidar, İstanbul: Everest Yayınları.
  • Bauman, Z. (2013). Sosyolojik Düşünmek, Çev. Abdullah Yılmaz, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Çağlar, A. I. (2002). Söz Dinlemek Neden Önemli, İstanbul: Nesil Çocuk Yayınları.
  • Eflatun, Platon (2000). Devlet, Çev. Sebahattin Eyüpoğlu, Ali Cimcoz, İstanbul: Türkiye İş Bankası Yayınları.
  • Erzurum, F. (2012). "İletişim", İzlem Vural(ed.), Sözsüz İletişim, I. Baskı, Ankara: Pegem Akademi Yayınları
  • Fişek, K. (1979). Yönetim, Ankara: SBF Yayınları.
  • Freud, S. (2002). Metapsikoloji, Haz İlkesinin Ötesinde Ego ve İd ve Diğer Çalışmaları, Çev. Dr. EmreKapkın, Ayşen Tekşen Kapkın, İstanbul: Payel Yayınevi
  • Gordon, T. (2012). Etkili Anne-Baba Eğitimi, Çev. Dilek Tekin, Nazlı Özkan, İstanbul: Profil Yayıncılık.
  • Guillebeau, C. (2011). Uyumsuzluk Sanatı, Çev. İlkay Sevgi, İstanbul: Varlık Yayınları.
  • Hayat Yayın Grubu (2013). Kırmızı Başlıklı Kız, İstanbul: Hayat Yayın Grubu.
  • Işık, M. (2007). Dünya ve Türkiye Bağlamında Kitle İletişim Sistemleri, Konya: Eğitim Kitabevi Yayınları.
  • Kırık, A. M. (2013). "21. Yüzyılda Eğitim ve Toplum", "Sinemada Renk Öğesinin Kullanımı: Renk Anlatım İlişkisi", 2.Cilt, Ankara.
  • Korn, W. (2013). Normal Nedir, Neden Bütün İnsanlar Hem Aynı Hem de Farklıdır?,Çev. Saliha Nazlı Kaya, İstanbul: Can Sanat Yayınları.
  • Leslie, E. (2011). Walter Benjamin, Konformizmi Alt Etmek, Çev. Eda Çaça, İstanbul: Habitus Yayıncılık.
  • Machiavelli, N. (1998). Hükümdar, Çev. Kemal Karabulut, İstanbul: Sosyal Yayınlar Dünya Klasikleri Kültür Dizisi.
  • Niedzviecki, H. (2011). Ben Özelim, Bireylik Nasıl Yeni Konformizm Haline Geldi, Çev. Sibel Erduman, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Nurdan Yayınları (1999). Grimm Kardeşler, Grimm Masalları, İstanbul: Nurdan Yayınları
  • Odabaşı, Y. (2013). Tüketim Kültürü, İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Oskay, Ü. (2013). Yıkanmak İstemeyen Çocuklar Olalım, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Önen, M. (1988). Uluslar arası İlişkiler Dersleri, İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım.
  • Özgen, M. (2002). Gazetecinin Etik Kimliği, İstanbul: İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Yayınları.
  • Sennett, R. (2011). Otorite, Çev. Kamil Durand, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Sezer, M. Ö. (2012). Masallar ve Toplumsal Cinsiyet, İstanbul: Evrensel Basım Yayın.
  • Sharma, R. (2008). Aile Bilgeliği, Çev. Zeynep Yalçınkaya, İstanbul: Goa Yayıncılık.
  • Vural, S. (1994). Kitle İletişiminde Denetim Stratejileri, Ankara: Özışık Matbaacılık.
  • Yavuzer, H. (2012). Doğum Öncesinden Ergenlik Sonuna Çocuk Psikolojisi, İstanbul: Remzi Kitapevi.
  • www.5harfliler.com/bir-masalin-cinsel-sembolizmi-uzerine-ortacagdantarihi-bir-kaynaklik/
  • tr.vikipedia.org/wiki/kirmizi_baslikli_kiz