GIDA İNFLUENCERLARIN SOSYAL MEDYA İLETİŞİM MODELİNİ KULLANMA BİÇİMLERİNİ SİBERFEMİNİST BAĞLAMDA DEĞERLENDİRMEK

İnstagram, birbirinden farklı alanlarda içerik üreten influencerların yer aldığı bir mecra haline gelmektedir. Bu influencerlar içerisinde yer alan gıda (food) influencerları, yemek tariflerinden pasta tariflerine kadar geniş bir alanda yaptıkları tarifleri kullanıcıları ile paylaşmaktadır. İçerik üreterek ev içi alandan dışarı açılan bu pencere, kadınlar için yeni olanaklar sunmaktadır. Bu çalışmada kadınların ev içi alandaki üretimlerinin siber uzama açılmasıyla gerçekleşen siberfeminist bakış açısı sunulmaktadır. Kadınların internet teknolojisine uyum sağlayarak atılım gerçekleştirdikleri bu alan, siberfeminist tavırla bir kadın dayanışmasına dönüşmektedir. Bu nedenle çalışma, gıda influencerların içerik üretimlerinden başlayarak, diğer gıda influencerları ile aralarındaki ilişkiye odaklanmakta ve bunu siberfeminist bakış açısıyla aktarmayı amaçlamaktadır. Siberfeminist bakış açısının kurulmasında Christian Fuchs’un sosyal medya iletişim modeli temel alınmış ve influencerların bu iletişim modelini kullanma biçimlerine odaklanılmıştır. İnstagram’ın sayılara dayalı ekonomisi, takipçi sayısının önemli oranda belirleyici olmasında rol oynamaktadır. Gıda influencerlarının İnstagram mecrasında oluşturdukları içerikler, bu içeriklere yapılan yorumlar ve başka gıda influencerlarını tanıtarak yaptıkları iş birlikleri sosyal medya iletişim modeline göre incelenmiştir. Çalışma sonucunda gıda influencerları, kullanım değeri olan ev içi emeklerini sosyal medya aracılığıyla değişim değerine dönüştürerek tanınırlıklarını artırmakta ve toplumda kabul görmektedir. Gıda influencerlarının enformasyon işlevinden, iletişim işlevi ve iş birliği işlevine uzanan teknoloji okuryazarlıkları onların bu alanda daha başarılı olmasına neden olmaktadır. Bu işlevleri gerektiği şekilde kullanan ve içerik üretimlerine eklemleyenler, daha fazla takipçi sayısına; dolayısıyla daha fazla kazanca ulaşmaktadır. Gıda influencerları, sosyal medyada diğer influencerların içerik üretimlerine gönderme yaparak kadınlar arası dayanışmayı güçlendirmektedir.

Evaluation of Food Influencers' Use of Social Media Communication Model in Cyberfeminist Context

Instagram is becoming a medium where influencers produce content in different fields. Food influencers among these influencers share their recipes with their users in a wide range from recipes to cake recipes. This perspective, which opens out from the domestic space by producing content, offers new possibilities for women. In this study, the cyberfeminist perspective, which is realized by the opening of women's domestic production to cyberspace, is presented. This area, where women make a breakthrough by adapting to internet technology, turns into a women's solidarity with a cyberfeminist attitude. For this reason, the study focuses on the relationship between food influencers and other food influencers, starting from their content production and aims to convey this from a cyberfeminist perspective. In the establishment of the cyberfeminist perspective, Christian Fuchs' social media communication model was based and focused on the way influencers use this communication model. The number-based economy of Instagram plays a role in determining the number of followers to a large extent. The content created by food influencers on Instagram, the comments made on these contents, and their collaborations by introducing other food influencers were examined according to the social media communication model. As a result of the study, food influencers increase their recognition and are accepted in the society by transforming their domestic labor, which has use value, into exchange value through social media. The technology literacy of food influencers, ranging from the information function to the communication function and cooperation function, causes them to be more successful in this field. Those who use these functions as necessary and add them to their content production, have more followers; therefore, it achieves more profit. Food influencers strengthen the solidarity between women by referring to the content production of other influencers on social media.

___

  • Chamberlain, P. (2017). The Feminist Fourth Wave: Affective Temporality. Springer.
  • Consalvo, M. (2002). Cyberfeminism. Thousand Oaks (Ed.) Encyclopedia of New Media. (109-110). Sage.
  • De Benedictis, S., Orgad, S., & Rottenberg, C. (2019). #MeToo, popular feminism and the news : A content analysis of UK newspaper coverage. European Journal of Cultural Studies, 22(5–6), 718–738.
  • Daniels, J. (2009). Rethinking cyberfeminism (s): Race, gender and embodiment. Women's Studies Quarterly, 37(1/2), 101-124.
  • Dijk, J.V.(2016). Senin gibi kullanıcılar mı? Kullanıcı türevli içerikte failliği kuramlaştırmak. (Bahar Ayaz, Çev.) Himmet Hülür-Cem Yaşın. (Ed). Yeni Medya Kullanıcının Yükselişi, 160-183. Ütopya.
  • Fuchs, C. (2015). Dijital Emek ve Karl Marx (Tahir Emre Kalaycı ve Senem Oğuz, Çev.). NotaBene Yayınları.
  • Fuchs, C. (2020). Sosyal Medya Eleştirel Bir Giriş (Diyar Saraçoğlu ve İlker Kalaycı, Çev.). NotaBene Yayınları.
  • Hinsey, V. (2013). Girls get digital: A critical view of cyberfeminism. On our Terms: The Undergraduate Journal of the Athena Center for Leadership Studies,1(1), 25-32.
  • Hobbs, R. (2010). Digital and Media Literacy: A Plan of Action. Aspen Institute. Washington.
  • Joyce, M. C. (2010). Digital Activism Decoded: The New Mechanics of Change. IDEA.
  • Korkut, Y. (2020). Dijital çağda ebeveyn olmak: dijital ebeveynlik. Sait Sinan Atılgan (Ed.). Dijital Dünyanın Yeni Kavramları: Dijital Okuryazarlık Boyutuyla, 145-164. Literatürk.
  • Mohanty J. R. & Samantaray, S. (2017). Cyber feminism: unleashing women power through technology. Rupkatha Journal on Interdisciplinary Studies in Humanities, 9(2), 328-336.
  • Paasonen, S. (2011). Revisiting cyberfeminism. Communications: The European Journal of Communication Research, 36(3), 335-352. https://doi.org/ 10.1515/comm.2011.017
  • Plant, S. (1997). Zeros and Ones: Digital Women and the New Technoculture (Vol. 4). London.
  • Plant, S. (1996). On the matrix: cyberfeminist simulations. Bob Shields (Ed.). Cultures of the Internet Virtual Spaces, Real Histories, Living Bodies, 325- 336. Sage.
  • Smitley, M. (2004). Women and the ınternet: reflections on cyberfeminism and a virtual public sphere. .Information Technology at Queen Mary, University of London,1-9.
  • Talay, S. E. (2014). Feminism and social media: the dilemma of pro-ana websites. The Proceedings of GREAT Day, 1(11), 21-35.
  • Wilding, F. (1998). Where is feminism in cyberfeminism? Cyberfeminist International, 2, 6-13.
  • İnternet Kaynakları
  • https://msmagazine.com. Erişim tarihi: 20.05.2021
  • https://dictionary.cambridge.org. Erişim tarihi: 10.05.2021
Tarih Okulu Dergisi-Cover
  • ISSN: 1308-5298
  • Başlangıç: 2008
  • Yayıncı: Ahmet KARA