Kapsül Koleksiyon Tasarım Süreci - Örnek Bir Çalışma

Hazır giyim sektöründe bir ülkenin markalaşmaya bağlı imajının, küresel rekabette o ülkeye katma değer olarak yansıdığı verilerle sabittir. Ticaret Bakanlığı raporuna (2020) göre, Türk Hazır Giyim Sektörü 2019 yılı itibariyle %3,3 pay ile dünyanın 7’inci büyük hazır giyim ihracatçısı konumundadır. Çin, Hindistan gibi hazır giyim ihracatında öncü ülkeler dikkate alındığında Türk Hazır Giyim Sektörü ’nün fason üretimle özdeşleşmemesinin sektörün geleceği açısından önemli olduğu düşünülmektedir. Marka kimliğinin ve tasarım kavramının, hazır giyim sektöründe önemli bir katma değer olduğu İtalya, Fransa gibi ülkelerin küresel ticaretteki imajı ile örneklenebilir. Bu nedenle eylem araştırması yöntemi ile hazırlanmış bu çalışma için bir marka kimliği kurgulanmış ve bu markanın hedef kitlesine yönelik bir hazır giyim kapsül koleksiyonu tasarım süreci oluşturulmuştur. Çin mitolojisinden alınan ilhamla tasarımcı markası adı altında kapsül koleksiyon şeklinde kurgulanan bu örnek çalışma, bir tasarım sürecinde ürün numunesinin üretiminden önceki tüm araştırma ve geliştirme süreçlerini içermektedir.

___

  • “Hazır Giyim Sektör Raporu”. Ticaret Bakanlığı İhracat Genel Müdürlüğü, 2020, https://ticaret.gov.tr/data/5b87000813b8761450e18d7b/Haz%C4%B1r%20Giyim%20Sekt%C3%B6r%C3%BC_2018.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • Waquet, D., Laporte, M. (1999). Moda, Ankara: Dost Kitabevi, 8.
  • Koca, E., Koç, F., (2008). Giysi Tasarımında Yaratıcılık. E-Journal of New World Sciences Academy, 4(1), Article Number: 2C0004, 36.
  • Koca, E., (2018). Moda Tasarımı Çıktılarının Kültürel Değerler İle Beslenmesine Yönelik Tasarımcı Yaklaşımları. Social Science Studies, 6( 4), 109.
  • Balgöz, E., (2020). Mitoterapi, İstanbul: Maya Yayıncılık, 101-102.
  • Ertürk, N., Erdoğan, D.İ. (2012). Bir Moda Tasarımcısının Koleksiyon Hazırlama Süreci ve Simay Bülbül Örneği. Akademik Bakış Dergisi, 29, 5-7
  • Ceylan, A. (2019). Hazır Giyim İşletmelerinin Tasarım Yaklaşımlarının Tasarımcı- Yönetici Bağlamında Değerlendirilmesi, 37. (Yüksek lisans tezi). https://tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir.
  • Kartal, E. (2014). Moda Trend Tahmin ve Analizleri Tüketicilerin Moda Ürün Beklenti Düzeyleri, 36. Yüksek lisans tezi). https://tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir.
  • Orbaç, S. (2018). Moda Tasarımcılar İçin Portfolyo Hazırlama ve Örnek Uygulama. (Yüksek lisans tezi). https://tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir.
  • Aksoy, N., (2003). Eylem Araştırması: Eğitimsel Uygulamaları İyileştirme ve Değiştirmede Kullanılacak Bir Yöntem, Educational Admistiration In Theory and Practice, 36, 477-478
  • Beyhan, A., (2013). Eğitim Örgütlerinde Eylem Araştırması. Bilgisayar Eğitim Araştırmaları Dergisi, 1(2), 66,73
  • Şekil 1. Koca, E., Koç, F., Çotuk, S., (2009). Geleneksel Giyim Öğelerinin Esin Kaynağı Olarak Giysi Tasarımına Katkıları, e-Journal of New World Sciences Academy 2009, 4(3), Article Number: 2C0009, 92
  • Görsel 5,6,7. WGSN , https://www.wgsn.com/en/, Erişim: 16.01.2021