Bir İletişim Aracı ve Sanat Disiplini Olarak Pandemi Döneminde Fotoğraf

COVID-19 pandemisi kuşkusuz ki insanlık tarihinin en önemli ve zorlu tecrübelerinden biri olarak tüm toplumların hafızasına kazınmıştır. Bu zorlu tecrübe ile bir gecede sayısız insan geçim kaynaklarını kaybederken günlük rutinlerini ve kariyer planlarını da değiştirmeye zorlanmışlardır. Bir toplumsal hafıza ve sosyal iletişim aracı olarak fotoğraf; çeşitli sınırlar arasına hapsolmak zorunda kalan bu insan öykülerinin hayat bulmasında ve aktarımında çok önemli bir rol oynamıştır. Fotoğrafın icadından günümüze gerçeklikle kurduğu doğrudan bağ ve bir sanat disiplini olarak varlığı bu büyük sınavın yıkıcı hasarının tespiti ve etkilerinin azaltılmasında önemli bir noktada durmaktadır. Dünyanın farklı coğrafyalarında pandeminin etkilerini farklı projelerle belgeleyen pek çok fotoğrafçı, yaşanan koşulların, yüzleşilen sosyal ve psikolojik zorlukların ortak olduğu gerçeğini göz önüne sermek konusunda büyük bir görev üstlenmiştir.İnsanlık yaklaşık 200 yıldır fotoğrafın görünmeyen dünyayı gösterme gücü sayesinde dünya savaşları, doğal afetler gibi yaşadığı büyük trajedileri belgelendirebilmekte, bu belgeler aracılığıyla da toplum bilincini artırarak bireylere harekete geçmek için ilham verebilmektedir. Bu çalışmada da fotoğrafın gelişim süreci içerisinde bir sosyal iletişim aracı ve bir sanat disiplini olarak varlığı öncelenerek pandemi özelinde çeşitli sanatçı çalışmalarından örneklerle süreçteki önemi çerçevelenmeye çalışılmıştır.
Anahtar Kelimeler:

Fotoğraf, Pandemi, Sanat, İletişim

___

  • Referans1 Friday,J.(2000) Demonic Curiosity and The Aesthetics of Documentary Photography. British Journal of Aesthetics, 40(3), 356-375.
  • Referans2 Gernsheim, H. (1991) Creative Photography Aesthetic Trends 1839-1960 1st ed. New York: Dover Publications, 229.
  • Referans3 Oliveira, A.A. (2016). Post-photography, or are we past photography.H. Ferreira (Ed) Post-Screen: Intermittence + Interference içinde (68-76) Lisbon: Faculty of Fine Arts, University of Lisbon
  • Referans4 McMaster, Scott. (2015). Truth in Photography or: How I Learned to Stop Worrying and Press the Shutter. N/A. 10.18848/2154-8560/CGP/v08i02/77-98.
  • Referans5 Steichen, E, (1958). Photography: Witness and Recorder of Humanity. The Wisconsin Magazine of History,41(3), 159 – 167.
  • Referans6 Ap photos: Photographers Reflect on Single Shot of Pandemic (2021) (https://apnews.com/article/photography-pandemics-ap-top-news-coronavirus-pandemic-ee22b9c3badb6f8b0343b6b7a5ea49ae) Accessed: 15 May 2021
  • Referans7 CNN: The Defining Photos of The Pandemic — and The Stories Behind Them (2021) (https://edition.cnn.com/interactive/2021/03/world/coronavirus-pandemic-cnnphotos/) Accessed:15 May 2021
  • Referans8 Evrim Ağacı: Post Truth (Gerçeklik Ötesi): Yalanların Gerçekmiş Gibi Sunulduğu Bir Dünyada, Hakikatin Anlamı Nedir? (2020) (https://evrimagaci.org/post-truth-gerceklik-otesi-yalanlarin-gercekmis-gibi-sunuldugu-bir-dunyada-hakikatin-anlami-nedir-8574) Accessed: 02 June 2021
  • Görsel Referanslar Referans1 Görsel 1. Winfield, N. Ap photos: Photographers Reflect on Single Shot of Pandemic (2021), Erişim tarihi: 15.05.2021
  • Referans2 Görsel 2. Winfield, N. Ap photos: Photographers Reflect on Single Shot of Pandemic (2021), Erişim tarihi: 15.05.2021
  • Referans3 Görsel 3. Almond, K. CNN:The Defining Photos of The Pandemic — and The Stories Behind Them (2021), Erişim tarihi: 15.05.2021

___

APA Onat, N. (2021). Bir İletişim Aracı ve Sanat Disiplini Olarak Pandemi Döneminde Fotoğraf . STAR Sanat ve Tasarım Araştırmaları Dergisi , 2 (3) , 220-226 .