Kimlik Politikaları: Tanınma mı? Yoksa Hegemonya mı?

Bu makale, kimlik merkezli hareketlerin ekonomik çıkar ilişkilerinden bağımsız olup olmadığı sorusuna yanıt aramaktadır. İslamcıların eylem ve oryantasyonlarını analiz edilerek, kültürel kimlikler üstüne inşa edilmiş “yeni” sosyal hareketlerin “tanınma” için öne sürülen talepleri temsil etmekten uzak olduğunu tartışmaktayım. Daha ziyade, bu sosyal hareketler, toplumun entelektüel hayatını kültürel araçlarla kontrol ederek “hegemonya” kurmayı hedeflemektedirler. Kimlik politikalarını anlamak için Gramsci’nin kültür anlayışına gereksinim duyulduğu vurgulanmaktadır. Şöyle ki, kimlik-merkezli hareketler sosyal sınıfların tükenişine değil fakat yeni bir orta sınıfın yükselişine işaret etmektedir. Kimlik politikalarını destekleyenlere karşı bu politikaların sosyal alanı parçaladığı ve parçalanmaya bulunabilecek çözümün hiçbir kültürü öncelemeyen fakat toplum gibi birlikte yaşamayı anlamlı kılan merkezi bir element arayışındaki “cumhuriyet fikri”nde yattığı tartışılmaktadır.
Anahtar Kelimeler:

Türkiye

This article aims to understand the question as to whether identity-based movements are free from the economic interests. By analyzing the actions and orientations of the Islamists in Turkey, I show that new social movements based on cultural identities are far from representing the demands of groups for recognition. Rather, these movements aim at establishing hegemony by controlling the intellectual life of society by cultural means. It is insisted that we need a Gramscian view of culture in order to understand the so-called identity politics. Identity-based movements do not refer to the end of social classes, but to the emergence of new middle class. And against the advocating perspectives on identity politics, it is argued that the possible solution to the question of fragmentation could be found in the idea of republic that does not prioritize any culture but seeks a central element that makes meaningful to talk about such a collective arrangement as society.
Keywords:

Turkey,

___

BAŞKAN, Filiz 2004 “The Political Economy of Islamic Finance in Turkey: The Role of Fethullah Gülen and Asya Finans” in Clement Henry ve Rodney Wilson (der.), The Politics of Islamic Finance. Edinburgh: Edinburgh University Press.

CALHOUN, Craig 1994 ‘Social Theory and Politics of Identity’ Pp. 9-36 in C. Calhoun (ed.) Social Theory and Politics of Identity. Cambridge: Blackwell Publishers Inc.

FRIEDMAN, Jonathan 1994 Cultural Identity and Global Process. London: Sage Publications.

GARNER, Roberta 1994 ‘Transnational Movements in Postmodern Society’. Peace Review 6 (4): 427-433.

GÖLE, Nilüfer 2001 Melez Desenler. İstanbul: Metis.

GRAMSCI, Antonio 1971 Selection from the Prison Notebooks. New York: International Publishers.

HABERMAS, Jürgen 1998 The Inclusion of the Other: Studies in Political Theory. Cambridge: Polity Press.

HALL, Stuart 1989 ‘Ethnicity: Identity and Difference’. Radical-America 23 (4): 9-13.

İNSEL, Ahmet 1995 Türkiye Toplumunun Bunalımı. İstanbul: Birikim Yayınları.

KAYA, İbrahim 2004 Social Theory and Later Modernities. Liverpool: Liverpool University Press.

KOLAKOWSKI, Leszek 1990 Modernity on Endless Trial. Chicago and London: University of Chicago Press.

MELUCCI, Alberto 1996 Challenging the Codes. Cambridge: Cambridge University Press.

TAYLOR, Charles 1992 Multiculturalism and Politics of Recognition. Princeton: Princeton University Press.