Vladimir Propp'un Biçimbilimsel Yaklaşımı Çerçevesinde "El Bilmez Alelacaip Oyunu Masalı" Üzerine Bir İnceleme

kişinin olay ya da eylem örgüsünün akışı içindeki anlamına göre belirlenen bir olgudur. O, işlevleri masalın sürekli var olan ögeleri olarak adlandırır ve her masalda değişen kişi ve karakterlere rağmen işlevlerin sürekli var olduğunu söyler. Bundan hareketle kişinin eylemlerini, kişinin değişen özelliklerinden soyutlayarak ele alır ve toplamda otuz bir işlev tespit eder. Bu çalışmada Propp metodunun esaslarına, çalışma yöntemlerine ve daha önce bu yöntemle yapılmış çalışmalara da değinilmiş ve Propp'un ortaya koyduğu işlevsel yöntemle Tokat yöresine ait bu masal analiz edilmiştir

Research on El Bilmez Alelacaip Game Tale According to Vladimir Propp's Morphosyntactic Approach

character in plot. He entitles the functions as the countinuous existing constituents and says that fuctions exist despite of the people and characters change in each tale. From this point of view, he takes character's actions by isolating it from character's changing qualities and attains 31 (thirty one) functions totally. In this study, it has been mentioned the basis of Propp's method, study medhods and the studies made previously. And this tale from Tokat Region has been analysed with this functional method that was produced by Propp character in plot. He entitles the functions as the countinuous existing constituents and says that fuctions exist despite of the people and characters change in each tale. From this point of view, he takes character's actions by isolating it from character's changing qualities and attains 31 (thirty one) functions totally. In this study, it has been mentioned the basis of Propp's method, study medhods and the studies made previously. And this tale from Tokat Region has been analysed with this functional method that was produced by Propp.

___

  • Aarne, A.; Thompson, S. (1961), Verzeichnis der Märchentypen (Halk Masalı Tip Kataloğu), Suomalainen tiedeakatemia.
  • Ahmet Vefik Paşa (1877), Lehçe-i Osmanî, C2. s.1103
  • Alptekin, A. B. (2002), Halk Hikâyelerinin Motif Yapısı, Akçağ Yayınları, Ankara.
  • Alptekin, A. B. (2005), Evliya Çelebi Seyahatnamesinden Seçmeler, Akçağ Yayınları, Ankara.
  • Boratav, P. N. (2013a), 100 Soruda Türk Halk Edebiyatı, Ankara.
  • Boratav, P. N. (2013b), 100 Soruda Türk Halk Folkloru, Ankara.
  • Boratav, P. N. (2009), Zaman Zaman İçinde, Ankara.
  • Çıblak, N. (2005), "V. Propp'un Masal Çözümleme Metodu", Türk Dili, S. 638, s. 127
  • Çobanoğlu, Ö. (2012), Halk Bilimi Kuramları ve Araştırma Yöntemleri Tarihine Giriş, Ankara.
  • Dorson, Richard M., (2011), Günümüz Folklor Kuramları (2. Baskı), (Çev: Selcan Günçayır, Yeliz Özay), Geleneksel Yayınları, Ankara.
  • Duymaz, A. (1992), Kerem ile Aslı Hikâyesi Üzerinde Mukayeseli Bir Araştırma, Halk
  • Kültürlerini Araştırma ve Geliştirme Genel Müdürlüğü(HAGEM) Yayınları. Elazığ. Dündar, H. (2002), "Vladimir Propp ve Masalın Biçimbilimi", Milli Folklor, C. 7, S. 55, s: 118.
  • Elçin, Ş. (1988), Halk Edebiyatı Araştırmaları II, Akçağ Yayınları, Ankara.
  • Ergin, M. (1997), Dede Korkut Kitabı, Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara.
  • Günay, U. (1973), Elazığ Masalları (İnceleme-Metin), Ankara.
  • Kolcu A. İ. (2008), Edebiyat Kuramları Tanım-Tenkit-Tahlil, Salkımsöğüt Yayınları, Ankara.
  • Ocak, A. Y. (1983), Bektaşi Menakıbnamelerinde İslam Öncesi İnanç Motifleri, İstanbul.
  • Propp, Vladimir, (2001), Masalın Biçimbilimi-Olağanüstü Masalların Yapısı (2. Baskı),
  • (Çev: Mehmet Rifat, Sema Rifat), Om Yayınevi, İstanbul. Seydioğlu, B. (1975), Erzurum Halk Masalları Üzerine Araştırmalar, Erzurum.
  • Sakaoğlu, S. (1999), Masal Araştırmaları, Akçağ Yayınları, Ankara.
  • Sakaoğlu, S. (2002), Gümüşhane ve Bayburt Masalları, Akçağ Yayınları, Ankara.
  • Üçer, M. (1987), "Tokat ve Efsaneleri, İnanışları", Türk Tarihinde ve Kültüründe Tokat.
  • Sempozyumu 2-6 Temmuz 1986, Ankara.
  • Yıldırım, D. (1998), Türk Bitiği, Akçağ Yayınları, Ankara. EK-1 Masal Metni