Amasya Gümüşhacıköy'de Kaybolmakta Olan Bir Eser: Irgat Mescidi

Gümüş, Amasya'nın oldukça köklü bir geçmişe sahip önemli yerleşimlerinden biridir. Günümüzde Gümüşhacıköy'e bağlı bir mahalle konumunda olan Gümüş, 1891 yılına kadar ilçe merkezi, Hacıköy ise bucak durumundadır. Hacıköy 1890 yılında belediye, 1892 yılında ilçe merkezi olmuş ve Gümüş'ü de bünyesine alarak Gümüşhacıköy olarak anılmaya başlanmıştır. Gümüş'te Selçuklu ve Osmanlı döneminden kalma birçok eser bulunmaktadır. Irgat Mescidi bu eserler arasında korunamamış bir yapı olarak karşımıza çıkmaktadır. Tam olarak ne zaman yapıldığı bilinmeyen yapının 1812 yılında onarıldığına dair bilgi mevcuttur. Dolayısıyla mescidin kesinlikle XIX. yüzyıldan önce inşa edildiğini söylemek mümkün olmuştur. Kirişlemeli ahşap tavana sahip, harim mekânının ortasında tek bir desteği bulunan, oldukça sade bir düzende inşa edilen yapının alçı mihrabı dikkat çekmektedir.

A Work That is Being Lost in Amasya Gümüşhacıköy: Irgat Mesjid

Gümüş is one of Amasya quite important settlement with a long history. Today, Gümüş is located in a neighborhood connected to Gümüşhacıköy. Gümüş has been the county seat until 1891. Hacıköy municipality in 1890, has been the county seat in 1892. And Hacıköy has also became known as Gümüşhacıköy taking Gümüş. Gümüş has many buildings of dating from the Seljuk and Ottoman period. Irgat Masjid is not protected as a building emerges from these works. It is not known exactly when the structure was built. There is an information that has been repaired in 1812. Therefore, the masjid was built before XIX. century certainly been able to say that. The masjid was built in a simple layout. It has one wooden column in the middle of harim, with joisting wooden ceiling.

___

  • Abdizade Hüseyin Hüsameddin (2007), Amasya Tarihi. 1, Ankara: Amasya Belediyesi Kültür Yayınları.
  • Akar, A. (1969), "Tezyini Sanatlarımızda Vazo Motifleri", Vakıflar Dergisi, VIII, Ankara: Vakıflar Genel Müdürlüğü Yayınları, 267-271.
  • Akıncı, S.H. (2009), Türk Çini Sanatında Çiçekli Vazo Tasvirli Panolar. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi) Edirne: Trakya Üniversitesi.
  • Ankaralı, A. ve diğerleri. Dünden Bugüne Gümüşhacıköy.
  • Bayram, F. (1994), Amasya'nın Gümüşhacıköy İlçesi ve Gümüş Nahiyesindeki Türk Devri Mimarlık Eserleri. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi) Ankara: Ankara Üniversitesi.
  • Çal, H. (2000), Niğde Şehrindeki Ahşap Tavanlı Camiler ve Mescitler. Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Eskici, B. (2001), Ankara Mihrapları. Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Karaçağ, A. (2006), "Alçı Sanatı", Anadolu Selçukluları ve Beylikler Dönemi Uygarlığı 2. Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları, 493-505.
  • Karpuz, H. (2009), Türk Kültür Varlıkları Envanteri Konya 42, 2, Ankara: Türk Tarih Kurumu Yayınları.
  • Nemlioğlu, C. (1987), "Amasya'da Gümüş Nahiyesi ve Darphane Camiî", Türkiyemiz Dergisi, 53, İstanbul: Ak Yayınları, 23-28.
  • Nemlioğlu, C. (1989), XV. XVI. ve XVII. Yüzyıl Osmanlı Mimarisinde Kalem İşleri. Yayınlanmamış Doktora Tezi. İstanbul: İstanbul Üniversitesi.
  • Öney, G. (1971), Ankara'da Türk Devri Dini ve Sosyal Yapıları. Ankara: Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Yayınları.
  • Öney, G. (1992), Anadolu Selçuklu Mimari Süslemesi ve El Sanatları. Ankara: Türkiye İş Bankası Yayınları.
  • Özdemir, C. vd. (2007), Amasya Kültür Envanteri. Amasya: Amasya Valiliği Yayınları.
  • Ünver, G. (1971), "Osmanlı Sanatında Vazolu ve Vazosuz Çiçek Demetleri", Vakıflar Dergisi, X, Ankara: Vakıflar Genel Müdürlüğü Yayınları.