Feminist Akımlarda Aile

İki yüz yıllık bir tecrübenin sonunda hatırı sayılır bir düşünsel birikim meydana getiren feminist teori, Batı toplumlarında vesile olduğu kazanımlara rağmen genel bir toplumsal kabule oldukça uzak görünmektedir. Yerleşik ataerkil yapının tutucu güçleriyle, kayıtsız bir medya kültürünün kıskacı altında tehlikeli bir dezenformasyona maruz kalan feminist hareketler, cinselliğe indirgenmiş talepler veya yıkıcı bir özgürlük ideolojisi algısı üzerinden yürütülen bir değersizleştirme kampanyasının kurbanı olmaya devam etmektedir. Aynı kampanya içinde, feminizmin aile kurumuna düşman olduğu yargısına ulaşan yersiz vurgu, hareketin marjinalleşmesi yönünde katkı yapmaktadır. Şüphesiz ki feminizm, magazin niteliğindeki okumaların yansıttığından çok daha derin bir içeriğe sahiptir ve daha nitelikli bir değerlendirmeyi hak etmektedir. Ataerkil rejimin yeniden üretildiği bir sosyal mekan olarak aile kurumu; toplumsal cinsiyet eşitsizliği ve kadın ezilmişliği sorununu merkeze alan feminist teori için kaçınılmaz olarak deterministik bir tartışma nesnesidir. Feminist düşünceye göre kadın, bir toplumsal cinsiyet kategorisi olarak, sadece aileyi meydana getirmez, aynı zamanda aile tarafından meydana getirilir. Bu anlamda tarihsel koşullarıyla aile kurumu, kadın-erkek arasındaki eşitsizlik ve sömürü ilişkisinde pay sahibidir. Peki bu çerçevedeki eleştiriler bizi, feminist hareketlerin aile kurumuna kökten karşı olduğu yargısına götürebilir mi? Bu çalışmada bu soruya; liberal feminizm, kültürel feminizm ve sosyalist feminizmin, kadın sorununa yaklaşımı ve bunun üzerinden şekillenen aile perspektifine yer verilerek cevap aranacaktır.

___

  • Berktay, F. (2015). Tarihin Cinsiyeti. 5.Basım, İstanbul: Metis Yayıncılık.Çaha, Ö. (1996). Türkiye’de Sivil Toplum ve Kadın. Ankara: Vadi Yayınları.Çaha, Ö. (2003). Feminizm. (İç. Siyaset), (Der. Mümtaz’er Türköne), Ankara: Lotus yayınları.Çardak, M. (2012). Toplumsal Bir Hareket ve Aydınlanmanın Bir Ürünü Olarak Feminizm. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Gazi Üniversitesi.Demir, Z. (1996). Modern ve Postmodern Feminist Akımlar. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Kırıkkale: Kırıkkale Üniversitesi.Donovan, J. (2016). Feminist Teori (Çev. A.Bora, M.A.Gevrek, F. Sayılan), (11. Baskı), İstanbul: İletişim Yayınları. Durakbaşa, A. (2002). Halide Edip: Türk Modernleşmesi ve Feminizm. 2.Baskı, İstanbul: İletişim Yayınları.Engels, F. (2003). Ailenin, Özel Mülkiyetin ve Devletin Kökeni. İstanbul: Eriş Yayınları.Giddens, A. (2008). Sosyoloji. İstanbul: Kırmızı Yayınları.Gilman, C. P., (2015). Herland. Global Grey Ebooks.Gittins, D. (2011). Aile Sorgulanıyor. (Çev. Tuna Erdem). (2. Baskı), İstanbul: Pencere Yayınları.Good, D. (1992). Kadın Hakları. (İç. Britannica Compton’s Genel Kültür Ansiklopedisi, C:11), İstanbul: Ana Yayıncılık, s: 207-212.Goody, J. (2004). Avrupa’da Aile. (Çev. Serpil Arısoy), İstanbul: Literatür Yayınları.Grimke, S. M. (1838). Letters on the Equality of the Sexes and the Condition of Woman. New York: Burt Franklin (1970).Güneş, F. (2017). Feminist Kuramda Ataerki Tartışmaları Üzerine Eleştirel Bir İnceleme. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 27 (2), 245-256.Gürcüm, B.H., Arslan, A. (2017). 19. Yüzyıl Süfraj hareketinde Sessiz Direnişin Sembolü Olarak Reform Kıyafeti. İdil Dergisi, 6 (32), 1385-111.Hartmann, H. (2006). Marksizmle Feminizmin Mutsuz Evliliği. (Çev. Gülşat Aygen), Ankara: Agora Yayınları.Kasapoğlu, A. (2011). Sosyolojik Yaklaşımlar Temelinde Aile Kuramları. (İç. Aile Sosyolojisi), (Ed. A. Kasapoğlu, N. Karkıner), Eskişehir: Anadolu Üniversitesi yayını (No:2306).Kaylı, D. (2009). Feminist Eleştirel Yaklaşımlarda Özgürleşme ve Kadın Bedeni. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İzmir: Ege Üniversitesi.Kösemihal, N. Ş. (1958). Fransa’da Sosyolojinin Doğuşu ve Le Play Okulu”, Le Play Sosyolojisinin 100. Yılı- Dünyada ve Türkiyede Tesirleri, İstanbul, Türkiye Yayınevi, (7-22).Lagrave, Rose-Mary. (1992). Denetimli Bir Özgürleşme (Ed. Georges Duby, Michelle Perrot). Kadınların Tarihi V-Yirminci Yüzyılda Kültürel Bir Kimliğe Doğru. (Çev: Ahmet Fethi ). İstanbul: Türkiye İş Bankası Yayınları, 419-451.Navailh, F. (1992). Sovyet Deneyimi (Ed. Georges Duby, Michelle Perrot). Kadınların Tarihi V-Yirminci Yüzyılda Kültürel Bir Kimliğe Doğru. (Çev: Ahmet Fethi ). İstanbul: Türkiye İş Bankası Yayınları, 210-235.Nguyen, P. M. (2017). Opening Keynote, Sietar Europa Congress, Dublin, July 24-28, 1-9.Özdemir, Ö. (2017). İki Sistemli Kuram Olarak Sosyalist Feminizm. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 9 (2), 395-414. Ramazanoğlu, C. (1998). Feminizm ve Ezilmenin Çelişkileri. İstanbul: Pencere Yayınları.Savran, G. A. (2003). Kadınların Emeğini Görünür Kılmak: Marx’tan Delphy’ye Bir Ufuk Taraması. Praksis, 10, 159-210.Stanton, E.C. (1848). Declaration of Sentiments. Seneca Falls Convention- New York.Taylor, H. (1851). Enfranchisement of Women. Westminster Review (July).Will Kymlicka, W. (2016). Çağdaş Siyaset Felsefesine Giriş. (Çev. Ebru Kılıç), İstanbul: Bilgi Üniversitesi Yayınları.Wollstonecraft, M. (1792). A Vindication of the Rights of Woman. Baltimore: Penguin (1975).Stanton, E. C. (1854). Adress To The New York State Legislature. http://www.edchange.org/multicultural/speeches/stanton_ny_legislature.html Erişim Tarihi: 02.07.2018