Kapitalizmin Gölgesinde Geleneksel ve Modern Toplum Tasviri: ‘Asteriks: Roma Sitesi’ Üzerine Bir İnceleme

Bu çalışmada 2014 yılında vizyona giren Asteriks: Roma Sitesi adlı animasyon filminde geleneksel ve modern toplumun nasıl tasvir edildiği ile kapitalizmin etkisiyle geleneksel toplumun modern topluma nasıl evrildiği sorularına sosyolojik film eleştirisinin imkanlarından yararlanılarak yanıt bulunması amaçlanmıştır. Çalışmanın sonucunda, geleneksel toplumun doğayla iç içe, nüfusu az ve birbirlerini tanıyan insanlardan oluşan, geçimlik ekonominin ve sabit toplumsal rollerin geçerli olduğu bir yapı olarak tasvir edildiği anlaşılmıştır. Modern toplumun ise kalabalık kentlerde yaşayan, tüketimin belirleyici olduğu kapitalist ekonomik ilişkilere sahip, toplumsal hareketliliğin fazla olduğu ve son derece hızlı yaşanan bir yapı olarak betimlendiği görülmüştür. Ayrıca, geleneksel bir toplumun kapitalist ekonomik ilişkilerin geçerli olduğu kent merkezli modern topluma karşı direnebilmesinin zor olduğu sonucuna ulaşılmıştır.

The Description of Traditional and Modern Society in the Shadow of Capitalism: A Research on ‘Asterix: The Mansions of the Gods’

In this study, it is aimed to find answers to the questions of how traditional and modern society is depicted, and how traditional society evolved into modern society with the effect of capitalism in the animated movie Asterix: The Mansions of the Gods, which was released in 2014, by using the opportunities of sociological film criticism. As a result of the study, it has been understood that the traditional society is depicted as a structure that is intertwined with nature, consisting of people who know each other, with a small population, and where a subsistence economy and fixed social roles are valid. On the other hand, it has been seen that modern society is described as a structure that lives in crowded cities, has capitalist economic relations where consumption is determinant, has high social mobility and lives extremely fast. In addition, it has been concluded that it is difficult for a traditional society to resist against the city-centered modern society in which capitalist economic relations are valid.

___

  • Aytaç, Ö. (2004). Kapitalizm ve Hegemonya İlişkileri Bağlamında Boş Zaman. CÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 28(2), 115-138.
  • Aziz, A. (2022). İletişime Giriş (6. bs). Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Bağçe, H. E. (2004). Modernliğin Temelleri ve İkircilikli Serüveni. İçinde G. Erdumlu (Ed.), Modernlik ve Modernleşme Sürecinde Türkiye (ss. 3-59). Babil Yayıncılık.
  • Bakırezer, G. (2004). Türk Modernleşmesinde İktisadi Yapının Dönüşümü, Refah ve Sosyal Demokrasi. İçinde G. Erdumlu (Ed.), Modernlik ve Modernleşme Sürecinde Türkiye (ss. 187-219). Babil Yayıncılık.
  • Brady, T. (2016, Ağustos 19). Asterix & Obelix: The Mansion of the Gods review - Making Gaul great again. The Irish Times. https://www.irishtimes.com/culture/film/asterix-obelix-the-mansion-of-the-gods-review-making-gaul-great-again-1.2761748
  • Brodersen, K. (2002). Büyük Galyalının Küçük Dünyası. İçinde K. Brodersen (Ed.), & T. Noyan (Çev.), Asteriks ve Roma Dünyası (ss. 12-18). Kitap Yayınevi.
  • Clichy, L., & Astier, A. (Direktörler). (2014). Astérix: Le domaine des dieux [Animation, Adventure, Comedy]. M6 Studio, SND Films, Belvision.
  • Demi̇r, Ü. (2021). Toplumun Direnen Kaleleri ve Değişim Rüzgarları: Çikolata Filmi Örneğiyle. ODÜ Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 11(1), 336-345. https://doi.org/10.48146/odusobiad.846447
  • Diken, B., & Laustsen, C. B. (2019). Filmlerle Sosyoloji (S. Ertekin, Çev.; 5. bs). Metis Yayınları.
  • Goscinny, R. (2016). The Mansions of The Gods (Rev. ed). Orion Books ; Distributed in the United States of America by Sterling Pub. Co.
  • Gültekin, G., & Aydınlıoğlu, Ö. (2020). Sosyal Sorumluluk Aracı Olarak Sinema: Halam Geldi Filminin Sosyolojik Analizi. İçinde N. Karadaş & S. Koca (Ed.), Platon’un Mağarasından Sinema Perdesine Sosyolojik Film Okumaları (ss. 73-102). LiteraTürk Academia.
  • Huntington, S. P. (1971). The Change to Change: Modernization, Development, and Politics. Comparative Politics, 3(3), 283-322.
  • Kabadayı, L. (2013). Film Eleştirisi: Kuramsal Çerçeve ve Sinemamızdan Örnek Çözümlemeler. Ayrıntı Yayınları.
  • Kellner, D. (2013). Sinema Savaşları Bush-Cheney Döneminde Hollywood Sineması ve Siyaset (G. Koca, Çev.). Metis Yayınları.
  • Kessler, P. (1997). The Complete Guide to Asterix (First Edition). Distribooks Inc.
  • Kireççi, Ü. (2019, Nisan 6). Asteriks “TOKİ Tanrıları” Sitesi’nde. Gazete Duvar. https://www.gazeteduvar.com.tr/forum/2019/04/06/asteriks-toki-tanrilari-sitesinde
  • Köker, L. (2020). Modernleşme, Kemalizm ve Demokrasi (16. bs). İletişim Yayınları.
  • Mintzer, J. (2014, Kasım 20). “Asterix: The Land of the Gods” ('Asterix: Le domaine des dieux’): Film Review. archive.md. https://www.hollywoodreporter.com/movies/movie-reviews/asterix-land-gods-asterix-le-750259/?mobile_redirect=false
  • Özbey, A. Ü. (2018). Tüketim Toplumunda Tüketim Metaforu Olarak Zaman ve In Time Filmi Üzerine Sosyolojik Analiz. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 9(16), 2461-2479. https://doi.org/10.26466/opus.484533
  • Özden, Z. (2004). Film Eleştirisi: Film Eleştirisinde Temel Yaklaşımlar ve Tür Filmi Eleştirisi (2. bs). İmge Kitabevi Yayınları.
  • Rouviere, N. (2010). Asteriks ya da Uygarlığın Işıkları (İ. Yerguz, Çev.). İmge Kitabevi Yayınları.
  • Uğur, U. (2016). “Gurbet Kuşları” Filmi Örneğinde İç Göç Olgusunun Sosyolojik Açıdan İncelenmesi. Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 6(3), 917-926.
Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi-Cover
  • ISSN: 1302-1796
  • Yayın Aralığı: Yılda 3 Sayı
  • Başlangıç: 1992
  • Yayıncı: Melikşah Aydın