Sinemada anlam yaratan bir öğe olarak ışık tasarımı ve örnek çözümlemeler

Sinema, anlam üretme mecralarından biri olarak oldukça güçlü bir dil yapısına sahiptir ve her film, sahip olduğu metnin anlamını, görselleştirme yöntemleriyle var eder. Sinemada görüntünün oluşturulmasında, doğal ışık kadar aydınlatma da yaşamsal öğelerden biridir, çünkü yönetmen, sinematografinin diğer unsurlarıyla beraber ışık ve aydınlatma üzerinde biçimsel düzenlemeler yaptığı görüntülerle anlamı yaratabilir. Sinemada ışık tasarımının amacı, belli bir aydınlatma düzeyi elde etmek değil, istenilen etkiyi sağlayan estetik bir yapı kurabilmektir. Bilinçli bir tasarım aracılığıyla, korku, üzüntü, sevinç gibi duygular ışık yoluyla anlam bağıntıları içinde örgülenerek seyircilere aktarılır. Bu çalışmada aydınlatmanın sinemada anlam yaratmak için nasıl kullanıldığı ele alınmış; örneklem olarak seçilen üç filmin içerik analizi yöntemiyle anlamsal çözümlemesi yapılmıştır.

Lighting design as a component that produces meaning in cinematography: Some sample analyses

s one of the media which produce meaning, cinema has a considerably potent linguistic struc- ture. Every film reproduces the content of its text through methods of visualization. During the production of ima ge in cinema, artificial lighting is an indispensible element just as naturel light-ing because the director is able to create meaning in visual images by conducting formal opera-tions on light and its effects. The objective of lighting design in cinema is not obtaining a certain lighting level but constructing an aesthetic structure which reflects the desired effect. Through aconscious design and light effects, feelings like horror, sorrow and happiness can be represented within a web of meanings. This study analyses the methods of using lighting to create meaning in cinema and presents semantic analyses of three films selected as samples through content analysis method.

___

  • Abisel N (1989) Sessiz Sinema, A.Ü. B.Y.Y.O. Yayınları, Ankara.
  • Barnwell J (2011) Film Yapımının Temelleri, Literatür Yayınları, İstanbul.
  • Bergman I (1990) Büyülü Fener, Afa Yayınları, İstanbul.
  • Brown B (1996) Motion Picture and Video Lighting, Focal Press, USA.
  • Brown B (2008) Sinematografi-Kuram ve Uygulama, Hil Yayınları, İstanbul.
  • Bordwell D ve Thompson K (2008) Film San a-tı, De-ki Yayınları, Ankara.
  • Butler A. M (2011) Film Çalışmaları, Kalkedon Yayınları, İstanbul.
  • Burnett R. (2006) İmgeler Nasıl Düşünür, Metis Yayınları, İstanbul.
  • Gevgilili A (1989) Çağını Sorgulayan Sinema, Bağlam Yayıncılık, İstanbul.
  • Kılıç L (1994) Görüntü Estetiği, Yapı-Kredi Yayınları, İstanbul.
  • Millerson G (2002) Lightin g for Television and Film, Focal Press, Great Britain.
  • Monaco J (2005) Bir Film Nasıl Okunur, Oğlak Yayınları, İstanbul.
  • Şenyapılı Ö (1998) Sinema ve Tasarım, ODTÜ Mimarlık Fakültesi Yayınları, Ankara.
Selçuk İletişim-Cover
  • Yayın Aralığı: Yılda 2 Sayı
  • Başlangıç: 1999
  • Yayıncı: Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi