RÖNESANS’TAN, 21. YÜZYILA KADARKİ TARİHSEL SÜREÇTE, GRAFİK TASARIM ÇALIŞMALARINDA ORTAÇAĞ İMGELERİNE ÖRNEKLER

Ortaçağ’ın günümüzde halen ilgi çeken bir dönem olmasındaki sebep günümüz toplumlarının ortaya çıktığı ve kültürel anlamda geliştiği bir dönem olmasından kaynaklanmaktadır. Özellikle Avrupa toplumlarının dini, etnik ve dilsel davranışlarının şekillenmesinde ve gelişiminde Ortaçağ önemli bir dönem olmuştur. Günümüz uluslarının varoluşlarına etki eden Ortaçağ’ın, sona erdikten sonra bırakmış olduğu etkiler tarihsel süreç içerisinde sanatsal alanlarda da karşımıza çıkmaya devam etmiştir ve etmektedir. Bu sebeple Rönesans döneminden günümüze Ortaçağ’a ait bazı imgeler halen kullanılmaya devam edilmektedir. Ortaçağ’ın kültürünün yaşatılması fikriyle ortaya atılmış medievalizm (Ortaçağcılık) kavramı şenliklere, törenlere, sinemaya, fotoğrafa, resim sanatına ve grafik tasarım konularına ilham kaynağı olmaktadır. Özellikle Avrupa’da matbaanın icadından günümüze gelen süreçte, Ortaçağ imgelerinin görsel açıdan toplumların ulusal ve ideolojik duygularına ilham kaynağı olması amacıyla üretilmiş grafik tasarım çalışmaları bulunmaktadır. Kültürel ihtiyaçlardan kaynaklanan mekân tasarımları ve müzelerde de Ortaçağ imgelerinin grafik tasarım amaçlı kullanıldığını görülmektedir. Makalede Ortaçağ kavramı irdelenerek, grafik tasarımın tarihsel süreçte Ortaçağ’ın görsel imgelerinden nasıl faydalandığı incelenmiştir.

MEDIEVAL IMAGES IN GRAPHIC DESIGN IN THE HISTORICAL PROCESS FROM THE RENAISSANCE TO THE 21st CENTURY

The reason why the Middle Ages is still an interesting period stems from the fact that the Middle Ages had an important place in the emergence of today’s societies. The Middle Ages were an important period, especially in shaping and developing religious, ethnic and linguistic behaviors of European societies. The effects of the Middle Ages, which had an impact on the existence of today’s nations, after the end, continued to appear in artistic fields in the historical process. For this reason, some images of the Middle Ages still continue to be used since the Renaissance. The concept of medievalism, which was put forward with the idea of keeping the culture of the Middle Ages, inspires festivals, ceremonies, cinema, photography, the art of painting, the idea of keeping traditional crafts alive and graphic design. Especially in Europe, from the invention of the printing press to the present day, there are graphic design works produced in order to inspire the cultural, national and ideological feelings of the Middle Ages visually. In this article, examples of these studies are given and how the historical process of graphic design benefits from the visual images of the Middle Ages is examined

___

Beksaç, Engin. (2012). Ortaçağ Avrupa’sında Resim Sanatı. Edirne: Paradigma Kitabevi.

Bektaş, Dilek. (1992). Çağdaş Grafik Tasarımın Gelişimi. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.

Breisach, Ernst. (2007). Historiography, Ancient, Medieval and Modern. United States Of America: University Of Chicago Press. Brittanica. Erişim: 16.10.2019. https://www.britannica.com/event/Middle-Ages

Eco, Umberto. (2018). Ortaçağ Estetiğinde Sanat ve Güzellik. (K. Atakay, Çev.). İstanbul: Can Yayınları.

Ertürk, Nesrin. (2016). Baumgarten’s Aesthetics As The Science Of Sensitive Cognition. Ulakbilge Dergisi, 4, s. 117-128.

Garfield, Simon. (2016). Tam Benim Tipim. (S. Gürses, Çev.). İstanbul: Domingo Yayınevi. Greatsite. Erişim: 15.10.2019. https://greatsite.com/facsimile-reproductions/wycliffe-1731.html

İlal, Ersan. (2011). Magna Carta. Journal of Istanbul University Law Faculty, 34, s. 210-242.

Le Goff, Jacques. (2019). Ortaçağ Batı Uygarlığı. (H. Güven, U. Güven, Çev.). Ankara: Doğu Batı Yayınları. Medievally Speaking. Erişim: 11.10.2019. http://.blogspot.com/2010/04/what-is-medievalism.html

Meggs, P. B., Purvis, A. W. (2006). Meggs’ History of Graphic Design. New Jersey: John Wiley & Sons, Inc.

Osborne Jr., Michael, T. (2013). Medieval Ethics. Hugh LaFollette (Ed.). The International Encyclopedia of Ethics, s. 3187–3198. New Jersey: Blackwell Publishing.

Panofisky, Erwin. (2014). İkonoloji Araştırmaları. (O. Düz, Çev.). İstanbul: Pinhan Yayıncılık.

Portella, Adriana. (2016). Visual Pollution: Advertising, Signage and Environmental Quality. New York: Routledge Publishing. Quora. Erişim: 15.10.2019. https://www.quora.com/What-is-a-Chromolithograph

Sarıkavak, Namık Kemal. (2014). Kaligrafik ve Tipografik Deneysel Tasarımlar. İstanbul: Grafik Kitaplığı.

Christmas Holiday Stamps. Erişim: 18.12.2019. https://about.usps.com/who-we-are/postal-history/christmas-holiday-stamps.pdf

Utz, Richard. (2011). Coming to Terms with Medievalism. European Journal of English Studies, 15, s. 101-113

Ülgen, Pınar. (2010). Ortaçağ Avrupa’sında Feodal Sisteme Genel Bir Bakış. Mukaddime, 1, s. 1-18.

Ülgen, Pınar. (2012). Geç Ortaçağ Avrupa’sında Pazar ve Panayır İlişkisinin Ticaret Hayatındaki Rolü ve Türk-İslam Dünyasındakilerle Karşılaştırılması. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 21, s. 359-381.

Wikipedia. Erişim: 17.10.2019. https://en.wikipedia.org/wiki/Medievalism