CANLILAR DÜNYASI VE SANAT

İnsan doğaya neden imrenmektedir? Bu sorunun yanıtı, doğanın insan bilincini kapsaması, onun üstünde yer alması olabilir mi? İnsan bilinci işine geleni seçebildiğine göre, her seçtiğinde doğayı azaltmakta, eksiltmektedir. Çünkü seçimleri, kendi sınırları nedeniyle, unuttuğu anları tekrar kapsama alanına sokma, bütünleme çabalarıdır. Bilinç, karşılaştığı her nesne, olay ve olguyu bir zaman ölçeğine sokarak aralarındaki ilişkiyi, ardışıklığı, düzeni ya da düzensizliği genellemelere dönüştürmek zorunda olduğu için, kapsam alanı dışında çok şey kalacaktır. Sanatın insana özgü toplumsal bir olgu olduğu söylenecektir. Hatta bunun da ötesinde sanat ve sanatçı gibi kavramların 18. yüzyıldan önce bugünkü anlamında ele alınamayacağı da... Bugün doğaya ilişkin bilgilerimiz nöroloji, davranış bilimi, zooloji, kristalografi, bilgisayar yazılımcılığı ve daha birçok alanda yapılan çalışmalarla o kadar çok değişmiştir ki, sanat içerisindeki dünyalara ve dünya içerisindeki sanatlara ilişkin bu bilgileri sürekli güncellememiz gerekmektedir. Bu makale özellikle canlı ve cansız ayrımı konusundaki hala sürmekte olan belirsizlikleri gündeme getirerek özellikle felsefe ve bilim açısından farklı sanat tanımlarını tartışmak istemektedir. Çağdaş sanata "jeolojik bir mesafeden" ve yeniden bakmak, birlikte varolmak (socius) ve yaşamda kalmak adına, onu, daha güçlü bir noktaya taşıyacaktır.

BIOTIC WORLD AND ART

Essence Why human beings do emulate the nature? Would an all-encompassing definition of the nature, which takes the human conscious in and dominates it, be the answer of this question? Human conscious is capable of selecting whatever suits one`s book and each and every selection degrades the nature. Because one`s selections are the attempts to fill one`s own lacking, to revive one´s lost memories and to fulfil the self. Through locating all events and phenomena in a time scale, the conscious tends to generalize the contingency and continuity between them. Thus, many things are left behind, excluded from its generalizations. It is claimed that art is a social product. Thus, the concepts of art and artist as such cannot be seen today in the way they used to be conceptualized before the 18th century... Today, our knowledge about the nature has changed dramatically through research in the areas like neurology, behavioural science, zoology, crystallography, software developments and many more. Hence, we should constantly overview our knowledge of the world in art and art in the world. This article aims to discuss various conceptualizations of art, especially in philosophy and sciences, by highlighting the ongoing vagueness of differentiation between biotic and abiotic. Looking at contemporary art afresh from a "geological distance" will carry art to a more powerful punctum on behalf of coexistence (socius) and survival.

___

Agamben, Giorgio. (2009). Açıklık - İnsan ve Hayvan (M. M. Çilingiroğlu, Çev.). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.

Baker, Ulus. (1998). Bir Kü-çü-cük As-lan-cık Varmış..., Virgül Dergisi, 9, s. 7-8.

Baker, Ulus. (t.y.). Kullanışlı Bir Felsefe: Spinozacılık. Erişim: 03.08.2014, http://www.koro- tonomedya.net/kor/index.php?id=21,140,0,0,1,0)

Baker, Ulus. (t.y.). Spinoza ve Aşkın Diyalektiği. Erişim: 03.08.2014, http://www.korotono- medya.net/kor/index.php?id=21,141,0,0,1,0

Baker, Ulus. (t.y.). Önsöz: Gilles Deleuze, İki Konferns. Erişim: 03.08.2014, http://www.koro- tonomedya.net/kor/index.php?id=21,174,0,0,1,0

Baker, Ulus. (t.y.). Yüzeybilim: Fragmanlar. Erişim: 03.08.2014, http://www.korotonomedya. net/kor/index.php?id=21,253,0,0,1,0

Candaş, Deniz. (t.y.). Erişim: 11.02.2015, http://www.genckolik.net/bunlari-biliyor-musu- nuz/360823-insanlarin-ve-hayvanlarin-kullandigi-bir-iletisim-sinyalleri-varbitkilerin-varmi- dir.html

Deleuze, G., Guattari, F. (1993). Felsefe Nedir? (T. Ilgaz, Çev.). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.

Deleuze, G., Guattari, F. (1980). Kapitalizm ve Şizofreni I (A. Akay, Çev.). İstanbul: Bağlam Yayınları.

Deleuze, G., Guattari, F. (2001). Kafka (Minör Bir Edebiyat İçin) (Ö. Uçkan, I. Ergüden, Çev.).

İstanbul: Yapı Kredi Yayınları. Ditfurth, Hoimar. (1994a). Dinazorların Sessiz Gecesi 1 (V. Atayman, Çev.). İstanbul: Alan Yayınları.

Ditfurth, Hoimar. (1994b). Dinazorların Sessiz Gecesi 2 (V. Atayman, Çev.). İstanbul: Alan Yayınları.

Ditfurth, Hoimar. (1995). Dinazorların Sessiz Gecesi 3 (V. Atayman, Çev.). İstanbul: Alan Yayınları.

Endler, John A. (2012). Bowerbirds, art and aesthetics. Communicative & Integrative Bi- ology, 5, 3, DOI: 10.4161/cib.19481, s. 281-283, http://www.tandfonline.com/doi/ full/10.4161/cib.19481#.VRc1v46pLkc

Haraway, Donnna. (2006). Siborg Manifestosu (Osman A, Çev.). İstanbul: Agora Kitaplığı. https://eksisozluk.com

Hünler, Hakkı. (1998). Estetik'in Kısa Tarihi. İstanbul: Paradigma Yayınları.

Kılınç, Mahmut. (2011). Bitki Sosyolojisi (Vejetasyon Bilimi). Ankara: Palme Yayınları.

Kuçuradi, İonna. (1997). 20. yy Felsefi Antropolojisinde Takiyettin Mengüşoğlu'nun Yeri. İo- anna Kuçuradi (Haz.). Yüzyılımızda İnsan Felsefesi, s. 75-85. Ankara: Türkiye Felsefe Kurumu.

Margulis, Lynn. (2001). Ortakyaşam (E. Uluhan, Çev.). İstanbul: Varlık Yayınları.

Musgrave, Alan. (1997). Sağduyu, Bilim ve Kuşkuculuk (P. Uzay, Çev.). İstanbul: Göçebe Yayınları.

Negri, Antonio. (2013). Sanat ve Çokluk (S. Sönmezgil, Çev.). İstanbul: Monokl Yayınları.

Prum, Richard. O. (2013). Coevolutionary Aesthetics in Human and Biotic Artworlds. Erişim: 10.2014, http://link.springer.com/article/10.1007%2Fs10539-013-9389-8

Rohde, Marieke. (2007). Welt and Umwelt. (Responses). Erişim: 22.10. 2014, https://life- andmind.wordpress.com/2007/08/10/welt-and-umwelt/

Yavuz, Turgut. R. (1999). Bitki Sosyolojisi. Erişim: 22.10. 2014, http://kemalsahin.8m.com/ bitkisosyo.html