ESTETİK BİR DİRENİŞ HAREKETİ: FLUXUS

1961'de ilk olarak ABD'de bir dergi adı olarak düşünülen "Fluxus", 1962'den itibaren sanatta yeni anlatım biçimleri arayışında olan Amerikalı, Avrupalı ve Uzakdoğulu sanatçıların Fluxus adı altında bir arada performanslar geliştirdikleri ve yayıncılık edimlerine giriştikleri bir sanat hareketinin adı olmuştur. Bu araştırmada Fluxus sanat hareketinin oluşturan düşünsel yönelimler belirtildikten sonra, sanatın "eşitleyici ve belirleyici bir güç" olarak bir direniş estetiği ortaya koyabilmesi bağlamında, Fluxus'un bazı eylemleri mercek altına alınmaktadır. Fluxus tarihçesi belirtildikten sonra, sanatın kanıksanmış üretim modellerinin haricinde, toplumdaki etik rolü üzerine çıkarsamalar yapılmaktadır. Çalışma Fluxus'ın 1960'lardan itibaren sanat dünyasındaki genel konumunun tespiti ile sonuçlanmaktadır.

AN AESTHETIC RESISTANCE MOVEMENT: FLUXUS

"Fluxus" First thought in 1961 as the name of a magazine in USA, has become the name of an art movement where American, European and Far Eastern Artists who are in search of new forms of expression, developed performances, and delved in publishing from 1962 and onwards. In this research, after the determination of intellectual orientations which formed Fluxus art movement, some of the fluxus oriented actions has been inspected in context of putting forth a resistance aesthetic for art being a "equalizer and decisive power". After specifying the history of Fluxus, inferences were made on ethical roles on society excluding its accustomed production models. This Research is concluded with the determination of the general position of Fluxus in the world of art from 1960 to our day.

___

Anderson, Perry. (2002). Postmodernitenin Kökenleri (Elçin Gen, Çev.). İstanbul: İletişim Yayınları.

Clavez, B. & C. (t.y.). Bibliographie sur Fluxus. 4TFluxus. Bucloch, Benjamin & et al. (2004). Art Since 1900. London: Thames&Hudson.

Friedman, Ken. (1988). Fluxus and Company. Ken Friedman (Ed.). Fluxus Reader, West Sus- sex: Academy Editions, s. 237-253.

Glessing, Jill. (2013). 1961: Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofia. Flash Art, 159, Ka- sım-Aralık. Erişim: 10.12.2014, http://www.frieze.com/issue/review/nineteen-sixty-four/

Groys, Boris. (2014). Sanatın Gücü (Candil Erdoğan, Çev.). İstanbul: Hayalperest Yayınları.

Flynt, Henry. (1993). Against Participation: A Total Critique of Culture. Erişim: 20.12.2014, http://www.henryflynt.org

Higgins, Dick. (1991). Fluxus: Theory and Reception. Lund Art Press, 2, 2, s. 25-46.

Higgins, Dick. (2001) Intermedia, reprinted with an Appendix by Hannah Higgins in. Leo- nardo, 34, 1, s. 49-54.

Higgins, Hannah. (2002). Fluxus Experience. California: University of California Press.

Home, Stewart. (1988). The Assault on Culture: Utopian Currents From Lettrism to Class

War. London: Aporia Press and Unpopular Books. Huyssen, Andreas. (1981). The Search for Tradition: Avant-Garde and Postmodernism in the 1970s, New German Critique, 22, Special Issue on Modernism, s. 22, 23-40.

Marx, Karl. (1970). Ekonomi Politiğin Eleştirilmesine Katkı (Sevim Belli, Çev.). İstanbul: Sol Yayınları.

Oren, Michel. (1993), Anti-Art as the End of Cultural History. Performing Arts Journal, 15, , s. 1-30.

Smith, Owen. (1998). Fluxus: The History of An Attitude. San Diego: San Diego University Press.

Sumich, Julainne. (2007). Conceptual Fusion: Coleridge, Higgins and intermedium. Erişim: 10.2014, www.intermedia.ac.nz.

Woods, W, Maciunas, G. (1977). KRAAB Radio Broadcast, Seattle, Washington. Erişim: 12.2014, http://www.fluxus.org/FLUXLIST/maciunas/