Seramik Heykel Sanatında Kullanılan Çamurların Elle Şekillendirme Açısından İncelenmesi

Seramik heykel uygulamaların yapımında, seramiğin diğer dallarında olduğu gibi tasarım süreci büyük roloynamaktadır. Seçilen çamur çeşidi, tasarımı etkileyen önemli bir faktör olduğu gibi şekillendirmesinde de önemlibir yere sahiptir. Bu nedenle seramik çamurunu kullanılacak olan sanatçı çamurun özelliklerini çok iyi bilmekzorundadır. Serbest elle şekillendirme yönteminde kullanılan çamurun, yapısı, pişme derecesi, plastiklik, pişmerengi gibi teknik özelliklerin bilinmesi önemlidir. Sanatçı tasarımın boyutuna, dokusuna rengine göre kullanacağıçamuru seçmektedir. Hangi çamurun ne kadar büyüklüklerde çalışılabileceğine, pişme sonrası rengin neolacağına, pişirim sonrası küçülme payına, su emme değerlerine, pişirim derecelerine, kuru küçülme oranlarına,mukavemetine, hangi sırlarda hangi rengi vereceğine, et kalınlıkları gibi çamurun teknik bilgilerine hakim olmasıgerekmektedir. Seramik heykel uygulamalarının yapımında, şekillendirme yöntemi olarak en çok tercih edilenyöntem serbest elle şekillendirme yöntemidir ve genellikle stoneware (yüksek pişirim kil) , şamotlu, kırmızı çamurve porselen çamuru kullanılmaktadır. Bu makalede, seramik heykel uygulamalarında kullanılan bu çamurların elleşekillendirme açısından avantajları ve dezavantajları incelenecek ve değerlendirilecektir.
Anahtar Kelimeler:

Seramik, Heykel, Çamur

___

  • Arcasoy, A. (1983). Seramik Teknolojisi.İstanbul: Marmara Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Seramik Anasanat Dalı Yayınları. No:2
  • Kayalıoğlu A. C. (2016). Opaklaştırıcı ve Matlaştırıcı Metal Oksitlerin Şamotlu Çamurun Bünye Özelliklerine Etkilerinin Araştırılması, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi,Anadolu Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, Eskişehir.
  • Taçyıldız, E. (2015). “Fiziksel Özellikler Açısından İ deal Stoneware Bünyelerin Araş tırılması”, Uş ak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8 (3), 21-30.
  • Sevim C. (1994). Türkiye’de Seramik Heykel, Yayımlanmamış Sanatta Yeterlilik Tezi, Anadolu Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, Eskişehir.
  • Uludağ K. (2001). “Seramik Malzeme, Teknik, Zanaat, Sanat Mı?”, Seramik Dergisi, Türk Seramik Derneği Yay., Nisan-Mayıs, Sayı:14, İstanbul
  • Görsel Kaynakları
  • Fotoğraf 1: http://catalogue.successiomiro.com/assets/images/objects/ceramics/500/ceramics_4.jpg (Erişim Tarihi: 10.04.17)
  • Fotoğraf 2: http://www.veniceclayartists.com/wp-content/uploads/2012/06/Untitled-1.jpg (Erişim Tarihi: 10.04.17)
  • Fotoğraf 3: https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/c8/87/be/c887be4c209204c92cc717ef29f6c75a.jpg (Erişim Tarihi: 01.05.17)
  • Fotoğraf 4: https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/originals/c5/6d/ba/c56dba438a2653944ba181c586f3f8eb.jpg (Erişim Tarihi: 07.05.17)
  • Fotoğraf 5: https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/originals/dc/a7/6c/dca76c4deb8a726cc866038805be6fee.jpg (Erişim Tarihi: 01.05.17)
  • Fotoğraf 6: https://www.thedoorwaygallery.com/art-details/bull/6726/ (Erişim Tarihi: 21.11.18)
  • Fotoğraf 7: https://www.hobiseramik.com/354-goerg-schneider-urunu.html (Erişim Tarihi: 22.11.18)
  • Fotoğraf 8: https://www.hobiseramik.com/371-goerg-schneider-urunu.html (Erişim Tarihi: 22.11.18)
  • Fotoğraf 9: https://www.hobiseramik.com/254-goerg-schneider-urunu.html (Erişim Tarihi: 22.11.18)
  • Fotoğraf 10: http://www.followtheblackrabbit.com/wp-content/uploads/2015/07/question_contact_beth_cavener.jpg (Erişim Tarihi: 01.05.17)
  • Fotoğraf 11: http://www.bloodyloud.com/wp-content/gallery/beth-cavener-stichter/beth_cavener1.jpg (Erişim Tarihi: 07.05.17)
  • Fotoğraf 12:http://beautifuldecay.com/wp-content/uploads/2013/12/kate8.jpg (Erişim Tarihi: 01.05.17)
  • Fotoğraf 13: http://www.katemacdowell.com/canary3.jpg (Erişim Tarihi: 07.05.17)
  • Fotoğraf 14: https://www.hobiseramik.com/audrey-blackman-porselen-vakum-camuru-urunu.html (Erişim Tarihi: 23.11.18)