rtırılmış gerçeklik kavramı günümüzde çok sık duyduğumuz, mobil cihazlarla uyumlu ve kolay çalışan bir teknoloji haline gelmiştir. Genel olarak sağladığı kullanım kolaylığı sayesinde mobil cihazlarla eğitim, sanat, askeri, eğlence gibi gündelik hayatın pek çok alanında kullanılmakla birlikte artırılmış gerçekliğin mobil uygulaması, kullanıcılarına bazı sıkıntılar yaşatmaktadır. Bu makale, artırılmış gerçeklik teknolojisinin kültürel miras bağlamında kullanılması sırasında ortaya çıkan sıkıntıları odağına alarak bu sıkıntıları ortadan kaldıran yeni bir kullanım modeli ortaya koymak için geliştirilen yardımcı bir ekipmanı konu almıştır. Çalışmada, mobil cihazlarda yaşanan sıkıntıları ortadan kaldırmak amacıyla geliştirilen sabit stantlar yardımıyla da artırılmış gerçeklik uygulamasının nasıl kullanılabileceği anlatılmaya çalışılmıştır. Bu bağlamda önce artırılmış gerçeklik teknolojisinden ve mobil artırılmış gerçeklik uygulamalarının kullanılmasında yaşanan sıkıntılardan bahsedilmiş ardından sabit haldeki artırılmış gerçeklik standının hazırlanması ve kullanılmasıyla ilgili bilgi verilerek bu standın Ankara Ulus’daki Roma Hamamı’nda gerçekleştirilen uygulamasına yer verilmiştir.
Today, augmented reality has become an easy-to-use and common technology that is compatible with mobile devices. Although augmented reality technology is generally used in mobile devices in various areas within everyday life such as education, art, military and entertainment due to its easy use, users experience certain problems. This article focuses on the problems arising from the use of augmented reality technology in the field of cultural heritage, and introduces an equipment developed as a new model of use to solve the afore-mentioned problems. The study tries to explain how augmented reality can be used with immovable stands developed in order to eliminate the problems that stem from mobile devices. Therefore, the present article will first give information about augmented reality technology and mention the problems arising from mobile augmented reality applications, and then explain the preparation and use of the immovable augmented reality stand in the Roman Bath in Ulus, Ankara.
___
Akurgal, E. (2014). Anadolu Uygarlıkları. Ankara: Phoenix Yayınları.
Azuma, R. T. (1999). The Challenge of Making Augmented Reality Work Outdoors. Y. Ohta, ve H. Tamura (Ed.) içinde, Mixed Reality: Merging Real and Virtual Worlds (s. 379-390). Berlin: Springer-Verlag.
Bostancı, E. (2011). Kültürel Miras için Zenginleştirilmiş Gerçeklik Uygulamaları. Pamukkale Üniversitesi Mühendislik Bilim Dergisi, 17(3), 133-142.
Furth, B. (2011). Handbook of Augmented Reality. Florida: Atlantic University.
Lutza, B., Rothb, D., Weidenhausena, J., Muellerb, P., Gorab, S., Vereenooghec, T., Van Goolb, L. (2002). EPOCH Showcase: On Site Experience. Zürih: Epoch. http://publicrepository.epoch-net.org/deliverables/D2.4.1-Showcases.pdf adresinden alındı
Sönmez, V. (2009). Program Geliştirmede Öğretmen El Kitabı. Ankara: Anı Yayıncılık.
Görsel 1: Erişim tarihi: 09.08.2018, http://www.magicleap.com
Görsel 2: Ankara Roma Hamamı Açık Hava Müzesi’nden alınan arkeolog Mahmut Akok’un çizimi.
Görsel 3: Ankara Roma Hamamı Açık Hava Müzesi’nden alınan arkeolog Mahmut Akok’un çizimi
Görsel 4: Ankara Roma Hamamı Açık Hava Müzesi’nden alınan arkeolog Mahmut Akok’un çizimi ve yazar tarafından hazırlanan 3-boyutlu model
Görsel 5: Ankara Roma Hamamı Açık Hava Müzesi’nden alınan arkeolog Mahmut Akok’un çizimi ve yazar tarafından hazırlanan 3-boyutlu model
Görsel 6: Yazar tarafından hazırlanan 3-boyutlu model
Görsel 7: Yazar tarafından çizilmiş ARtur standı
Görsel 8: Yazar tarafından çekilmiş fotoğraf
Görsel 9: Yazar tarafından çekilmiş fotoğraf
Görsel 10: Yazar tarafından çekilmiş fotoğraf
Magic Leap. (t.y.). Erişim: 09.08.2018, http://www.magicleap.com
Arox Bilişim. (t.y.). Erişim: 09.08.2018, http://www.arox.net/sakip-sabanci-muzesi.html