Seramik Onarımlarında Bütünleme Yöntemleri Üzerine Bir Değerlendirme

Kazı yoluyla elde edilen arkeolojik seramikler çoğunlukla parçalar halindedir. Bu tür seramiklerinartistik bütünlüğünü sağlamak için birleştirme ve tamamlama yapılır.Bütünleme (tümleme, tamamlama), bünyesinde eksilmeler meydana gelen bir objenin özgüngörünümünün kazandırılması ve/veya ayakta durmasının sağlanması amacıyla yapılan önemli birkoruma işlemidir. Bir objenin fiziksel bütünlüğünde meydana gelen eksilmeler benzer veya farklıniteliklerdeki malzemelerle tamamlanır.Bütünleme objenin durumuna, önemine ve eksik alanların boyutu ve niteliğine göre farklı şekillerdeyapılır. Bunlara bir de bu uygulamaları bizzat gerçekleştiren konservatör/restoratörlerin aldıklarıeğitim doğrultusunda benimsedikleri ilkeler, yaklaşımlar, sahip oldukları estetik duyarlık ve beğenigibi unsurlar eklenmektedir.Bu makalede, dünyanın değişik müzelerinde sergilenen örneklerden yola çıkarak, seramikonarımlarında görülen farklı tümleme yöntemlerine ilişkin bir değerlendirme yapılmıştır. Kuşkusuz budeğerlendirmeleri örnekleri çoğaltıp farklı bakış açılarıyla çeşitlendirmek, farklı şekillerde ele almakmümkündür.

___

  • Acton, L.ve Mc Auley, P. (1996). Repairing Pottery And Porcelain, London.
  • Barov, Z. (1988). “The Reconstruction Of A Greek Vase: The Kyknos Krater”, Studies İn Conservation, 33, p.165-177.
  • Başaran, S. (2000). Pişmiş Toprak Ve cam Eserlerin Konservasyon/Restorasyonu, İstanbul.
  • Buys, S. ve Oakley. V. (1998). The Conservation And Restoration Of Ceramics, Oxford.
  • E.C.C.O. (2002). Professional Guidelines (I - III)The Profession, Promoted by the European Confederation of Conservator-Restorers’Organisations and adopted by its General Assembly, Brussels 1 March.
  • Elston, M.(1990). “Tecnical And Aesthetic Considerations İn The Conservation Of Ancient Ceramic And Terracotta Objects İn The J. Paul Getty Museum: Five Case Studies”, Studies İn Conservation 35, p.69-80.
  • Eskici, B. (2001). “ODTÜ Müzesi’ne Ait Bir Grup Pişmiş Toprak Obje Üzerinde Yapılan Restorasyon Konservasyon Çalışmaları”, Türk Arkeoloji Ve Etnografya Dergisi, 2, s.129 – 136.
  • Eskici, B. (2004). “Özel Koleksiyona Ait Bir Çini Sobanın Restorasyonu”, Türk Arkeoloji Ve Etnografya Dergisi, 4, s, 77 – 84.
  • Fabbri, B. ve Ravanelli C. (1993). Il Restauro Della Ceramica, Firenze.
  • Fabri, B. (2012). Science And Conservation Four Museum Collections, Nardini Editore, Kermes Quaderni, Stampa Digitale, (www.nardinieditore.it)
  • ICOM-CC. (1984).Definition of the Profession, Copenhagen.
  • Bekic, L.(2014).Conservatıon Of Underwater Archaeologıcal Fınds Manual, II. edition, Zadar,
  • Prunas, E. ve Somon M.(1989). “Metodologie Correnti Di İntervento E Nuove Proposte”, İn Faenza LXXV Fasc. I-III, pp.17-34.
  • Smith, S.(1988). “British Bronze Age Pottery: An Overview Of Deterioration And Current Techniques Of Conservation At The British Museum”, İn The Conservator 22, p.3-11.
  • Vaccaro M.A., Prunas E. ve Somon M. (1989). “La Reintegrazione Della Correnti Di Intervento E Nuove Proposte”, Faenza-Bollettino Del Muzeo Internazionale Delle Ceramiche In Faenza, Fasicolo I-III, 8-30.
  • Vaccaro, M.A.(1989). “La Reintegrazione Della Ceramica Da Scavo”, İn Faenza LXXV Fasc. I-III, p.8-16.
  • Web: Williams, H., (Şubat-2015). “Es Devlin Interview: Meet Britain’s Most Astonishingly Prolific Designer”, http://www.independent.co.uk/arts-entertainment/ theatre-dance/features/es-devlin-interview-meet-britains-most-astonishingly-prolificdesigner- 10029405.html (Erişim tarihi: 25.01.2017).
  • Yılmaz, M. (2013). Modernizmden Postmodernizme Sanat. 127 Sanat Dizisi. Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Yılmaz, O. (2015). Sanat Akımları Üzerinden Gelişen Disiplinlerarası Sanat. Electronic Turkish Studies, 10 (10), 997–1012.
  • İnternet Kaynakları
  • İnternet: Carta Del Restauro (1931). Web: http://www.icomos.org.tr/Dosyalar/ICOMOSTR_0612886001496825607.pdf 12 Ocak 2018’de alınmıştır.
  • İnternet: Venedik Tüzüğü (1964). Web: http://www.icomos.org.tr/Dosyalar/ ICOMOSTR_0997208001496825715.pdf 12 Ocak 2018’de alınmıştır.
  • Görsel Kaynakları
  • Foto. 1. Roma Cripta Balbi Müzesi (Bekir Eskici arşivi)
  • Foto. 2. California Paul Getty Müzesi (http://www.getty.edu/art/exhibitions/fragment_to_ vase 26 Ocak 2018’de alınmıştır).
  • Foto. 3. New York Metropolitan Müzesi (Kent Severson arşivi)
  • Foto. 4. Paris Loure Müzesi (Bekir Eskici arşivi)
  • Foto. 5 Beyşehir Kubad-abad Kazısı (Bekir Eskici arşivi)
  • Foto. 6. Roma Cripta Balbi Müzesi (Bekir Eskici arşivi)
  • Foto. 7. Paris Loure Müzesi (Bekir Eskici arşivi)
  • Foto. 8. California Paul Getty Müzesi (http://www.getty.edu/art/exhibitions/fragment_to_ vase 26 Ocak 2018’de alınmıştır.
  • Foto. 9. Paris Loure Müzesi (Bekir Eskici arşivi)
  • Foto.10. Roma Cripta Balbi Müzesi (Bekir Eskici arşivi)
  • Foto.11. Roma Cripta Balbi Müzesi (Bekir Eskici arşivi)
  • Foto.12. Anadolu Medeniyetleri Müzesi (Bekir Eskici arşivi)
  • Foto. 13. Mardin Müzesi (Bekir Eskici arşivi)
  • Foto. 14. Paris Louvre Muzesi (Bekir Eskici arşivi)
  • Foto. 15. Manisa Müzesi (Bekir Eskici arşivi)
  • Foto. 16. Ankara Anadolu Medeniyetleri Müzesi (Bekir Eskici arşivi)
  • Foto. 17.California Paul Getty Müzesi(http://www.getty.edu/art/exhibitions/fragment_to_ vase 26 Ocak 2018’de alınmıştır).
  • Foto.18. Roma Cripta Balbi Müzesi (Bekir Eskici arşivi)
  • Foto.19. Floransa Fucecchio Müzesi (Deniz Hepdinç arşivi)
  • Foto. 20a-b. (http://www.nikias.gr/eng/categories/CERAMICS 12 Ocak 2018’de alınmıştır).