Çizgi, Renk ve Leke Bağlamında Zeki Faik İzer Eserleri

1950’li ve 1960’lı yıllarda Modern Türk Resmi’nin temsilcisi Zeki Faik İzer; ritmik ve dinamik olan eserleriyle ön plana çıkmıştır. Sanatçının üslubunda genel tavır olarak başlangıçta kübist ve geometrik etkiler görülürken, 1950’li yıllarda soyut dışavurumcu ve lekeci eğilimler görülmektedir. Zeki Faik İzer’in eserini tanımlayan öğeler arasında ritim, devinim ve dinamizm yer almaktadır. Zeki Faik İzer eserlerinde coşkulu anlatım diliyle ve zaman zaman müziğin etkisiyle dinamik ve hareketli eserler oluşturmuştur.Araştırmada Zeki Faik İzer ve eserleri ile ilgili literatür taranmış ve eldeki veriler betimsel bir yöntemle incelenmiştir. D Grubu ressamları içinde yer alarak Türk Resim Sanatı’nın kimlik oluşumuna katkıda bulunan Zeki Faik İzer’in üslubu, üslubunun kaynakları ve zaman içerisindeki değişimi gözlemlenmiş ve sanatçının ilerleyen dönemlerinde daha çok resmin temel öğelerinden çizgi, renk ve lekeyi yoğun olarak ön plana çıkardığı tespit edilmiştir. Özellikle bu öğeleri öne çıkarırken lirik ve rastlantısal hareketlerle eserlerini oluşturduğu, eser bütünlüğünde içerikten çok biçimsel öğeleri ön planda tuttuğu sonucuna varılmıştır.

___

  • Akdeniz, H. (1990). Çağdaş Resim Sanatında Kuram (Düşünce Boyutu) ve Türk Resim Sanatına Yansıması Üzerine Bir Araştırma. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Doktora Tezi.
  • Aktan, B.(2012). Türk ve Batı Resminde Müziksel İmge Çözümlemesi. Işık Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi.
  • Giray, K. (t.y.). T. C. Ziraat Bankası Sanat Koleksiyonu, 1. Cilt. Yayınlayan: T. C. Ziraat Bankası A.Ş. Genel Müdürlüğü.
  • İpşiroğlu, N.(2000). Alımlama Boyutları ve Çeşitlemeleri Resim. Papirüs Yayınları.
  • Kandinsky, W.(2005). Sanatta Ruhsallık Üzerine. Altıkırkbeş Yayınları.
  • Klee, P. (2007). Modern Sanat Üzerine. Altıkırkbeş Yayınları.
  • Önal, M.A.(2018).Müzik ve Resim İlişkisi: Resim Sanatında Müziğin Yeniden Üretimine İlişkin Örnekler.Inonu University Journal of Art and Design (2018) ISSN: 1309-9876, E-ISSN: 1309-9884
  • Özsezgin, K. (t.y.). Cumhuriyet’in 75. Yılında Türk Resmi. İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Tansuğ, S.(1997). Çağdaş Türk Sanatına Temel Yaklaşımlar. Bilgi Yayınevi.
  • Tansuğ, S.(1995). Türk Resminde Yeni Dönem. Remzi Kitabevi.
  • Tansuğ, S.(2003). Çağdaş Türk Sanatı. Remzi Kitabevi.
  • Worringer, W. (1983). Soyutlama ve Özdeşleyim. Remzi Kitabevi.
  • Görsel 1: http://www.antikalar.com/zeki-faik-izer (Erişim Tarihi: 18.08.2020)
  • Görsel 2: http://www.antikalar.com/zeki-faik-izer (Erişim Tarihi: 18.08.2020)
  • Görsel 3: https://www.tarihnotlari.com/paul-klee/ (Erişim Tarihi: 10. 12. 2020)
  • Görsel 4: https://www.piet-mondrian.org/broadway-boogie-woogie.jsp(Erişim Tarihi: 02.01.2021).
  • Görsel 5: Özsezgin, K. (). Cumhuriyet’in 75. Yılında Türk Resmi. İş Bankası Kültür Yayınları, s.121
  • Görsel 6: https://www.tarihnotlari.com/zeki-faik-izler/zeki-faik-izerkuslar/ (Erişim Tarihi: 16.11.2020
  • Görsel 7: https://www.tarihnotlari.com/zeki-faik-izler/kusfaik-izler/ (Erişim Tarihi: 16.11.2020).
  • Görsel 8: http://www.artnet.com/artists/zeki-faik-izer/6 (Erişim Tarihi: 02.01.2021) Mavi kuş