Temel Grafik Eğitiminde Tasarım Elemanları ile Görsel Algı Oluşturma: 2. Sınıf Temel Grafik Eğitimi Dersi Proje Örneği

İçinde bulunduğumuz çağın anahtar kelimelerinden biri hızdır. Gelişen teknolojiyle birliktegün içinde sayısız görsele maruz kalan bireyler için doğru iletişimin kurulması ve bireylere bilginin iletilmesi hususunda hızlı bir ayırt edicilik yakalamak önemli bir rol edinir. Verilmek istenen mesajın iletilmesi ve izleyici tarafından anlamlandırılması noktasında da grafik tasarımcılar devreye girmektedir. Bir grafik ürünün başarısı da mesajını en etkili şekilde hedef kitleye iletmesi ile ölçülebilir. Mesajın anlaşılabilir olması için tasarımda görsel algı ve bütünlük oluşturmak önemlidir. Tasarımcı, bir grafik tasarım ürününün görsel dilini tasarım elemanları ve tasarım prensipleri kullanarak kurgular. Tüm bu prensiplerin ortak amacı verilmek istenen mesajın iletilmesi konusunda yardımcı olmaktır. İletişim sorunlarını çözecek görsel çözümler sunulması iletişim tasarımın birincil amaçlarındandır. Doğru iletişimi kurması için eğitilen tasarımcı adaylarının alacağı temel tasarım eğitimi bu noktada büyük önem taşımaktadır. Bu makale, biçimsel tasarım elemanlarının etkin kullanımı ile görsel algı oluşturmanın önemini öğretmek amacıyla, Hacettepe Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Grafik Bölümü müfredatında olan Temel Grafik Eğitimi dersi kapsamında verilen tasarım elemanları ve prensiplerinin aşamalı ve uygulamalı anlatımının proje örneğini açıklamaktadır.

___

  • Ambrose, G. ve Harris, P. (2009). Basics design 08: design thinking. Bloomsbury Publishing.
  • Arnheim, R.(2009). Görsel düşünme (çev. R. Öğdül). Metis Yayınları.
  • Arntson, A. E. (2011). Graphic design basics. Cengage Learning.
  • Becer, E. (2015). İletişim ve grafik tasarım. Dost Kitabevi Yayınları.
  • Bektaş, D. (1992). Çağdaş grafik tasarımın gelişimi. Istanbul: Yapı Kredi Yayıncılık.
  • Ellis, W. D. (Editör). (1950).A Source Book of Gestalt Psychology.
  • Ertan, G. veSansarcı, E. (2017). Görsel sanatlarda anlam ve algı. İstanbul: Alternatif Yayıncılık.
  • Findeli, A. (2001). Rethinking design education for the 21st century: Theoretical, methodological, and ethical discussion. Design issues, 17(1), 5-17.
  • Güz, N., Huber, E., Senemoğlu, O. ve Öztokat, E. (2002). Açıklamalı Dilbilim Terimleri Sözlğü. (Editör: Berke Vardar). İstanbul: Multilingual.
  • Heller, S. (2015). The education of a graphic designer. Simon and Schuster. Meggs, P. B. ve Purvis, A. W. (2012). Meggs’ history of graphic design (5.Baskı). Hoboken, NJ: J. Wiley & Sons.
  • Pehlivan Baskın, Z. (2018). Zenginleştirilmiş Görsellerin Kullanılmasının Sanat Tarihi Eğitimine Katkısının Saptanması. Sanat ve Tasarım Dergisi 59-74 . DOI:10.18603/ sanatvetasarim.435640
  • Rand, P. (2014). Thoughts on design. Chronicle Books.
  • Samara, T. (2007). Design elements: A graphicstylemanual. Rockportpublishers. Theoretical, methodological, and ethical discussion. Design issues, 17(1), 5-17. Uçar, T. F., Orhon, N., Taşçıoğlu, M. ve Kılıç, L. (2013). Görsel kültür. Eskişehir: TC Anadolu Üniversitesi Yayını.
  • Wingler, H. M. (1979). The Bauhaus. Cambridge: MIT Press.
  • İnternet: Bennett, A. G. (2011). Icograda design education manifesto 2011, 8-9. Web: https://www.ico-d.org/database/files/library/ IcogradaEducationManifesto_2011.pdf adresinden 01 Nisan 2021 tarihinde alınmıştır.
  • Görsel 1. WWF Logosu. https://wwf.panda.org/discover/knowledge_hub/ history/?#:~:text=What%20is%20the%20story%20behind%20the%20 panda%20logo%20of%20WWF%3F&text=The%20inspiration%20came%20 from%20Chi,years%20before%20WWF%20was%20created.
  • Görsel 2. Demet Özkan, Kavram: İsyan, 2019. (Örnek öğrenci projesi). Kişisel Arşiv.
  • Görsel 3. Selen Saçılık,Kavram: Derinlik, 2020. (Örnek öğrenci projesi). Kişisel Arşiv.
  • Görsel 4. Beyza Çelikbaş, Kavram: Bütünlük, 2020. (Örnek öğrenci projesi). Kişisel Arşiv.
  • Görsel 5. Sırasıyla; 1- Beyza Çelikbaş, Kavram: Hedef, 2- Beril Dinçer, Kavram: Çatışma, 3- Tekin Sefa Kızılkaya, Kavram: Tamamlanma, 4- Selen Saçılık, Kavram: Baskı, 5- Demet Aytemir, Kavram: Bağlılık, 6- Mustafa Aracı, Kavram: Huzursuzluk, 7- Demet Özkan, Kavram: Eğlence.(Örnek öğrenci proje seçkisi). Kişisel Arşiv.