Çağdaş Sanat Müzesi Yapılarında İç Mekân Tasarımı: Müze Evliyagil Örneği
Müze en yalın şekli ile sanat eserlerinin sergilendiği, kültür varlıklarının korunduğu mekânlar olarak tanımlanabilir. Çağdaş sanat müzeleri; koleksiyonerlerin, ressamların, seramik sanatçılarının, tasarımcıların ve eğitimcilerin geleneksel müze mekânlarından farklı olarak profesyonel organizasyonlar hazırladıkları sosyal merkezlerdir. Çağdaş sanat müzeleri, günümüzde yeni yeni yer ederek, yaptıkları faaliyetler, sergileme teknikleri ve yöntemler ile toplum için çekici hale gelmiş, toplumun sosyalleşmesine katkı sağlayarak da müzecilik anlayışının en önemli bileşenlerinden biri olmuştur. Topluma müze içerisinde sualsiz ve sorgusuzca gezinme anlayışı katmıştır. Bu çalışmanın amacı; müze ve geleneksel müzelerden farkı olarakçağdaşsanat müzelerini kavramsal açıdan inceleyerek, çağdaş sanat müzelerinin sanatseverlere kattıkları mekânlar, değerler, kültürel etkiler ve sosyalleşme alanları üzerine araştırma yapmaktadır. Bu amaçla, Ankara’nın İncek semtinde yer alan; modern ve çağdaş sanat koleksiyonlarına ev sahipliği yapan “Müze Evliyagil”, Türkiye’de bulunan müzelerden farklı özellikleri ile ön plana çıkmaya başlaması sebebiyle, çalışmada araştırma ortamı olarak analiz edilmiştir.
___
- İstanbul’daki Özel Müzeler Üzerine Bir İnceleme”, Galatasaray Üniversitesi İletişim
Dergisi,Özel Sayı, 105-131.
- Atagök, T. (1999). Çağdaş Müzeciliğin Anlamı; Müze ve İlişkileri. Yeniden Müzeciliği
Düşünmek. İstanbul: Yıldız Teknik Üniversitesi Yayınları.
- Atasoy, S. (1984). Türkiye’de Müzecilik Cumhuriyet Dönemi Türk Ansiklopedisi. İstanbul:
Beta Yayıncılık.
- Buyurgan, S. ve Mercin, L. (2005). Görsel Sanatlar Eğitiminde Müze Eğitimi ve
Uygulamaları. Ankara: Görsel Sanatlar Eğitimi Derneği Yayınları.
- Erbay, F. (2009). Müze Yönetiminin Kurumsallaşma Çabası (1984-2009). İstanbul:
Mimarlık Vakfı Enstitüsü.
- Erbay, M. (2011). Müzelerde Sergileme ve Sunum Tekniklerinin Planlanması. İstanbul:
Beta Yayıncılık.
- Erden, O. (2012). Çağdaş Sanat Hakkında Bilmeniz Gereken Her Şey. İstanbul: Doğan
Burda Yayıncılık.
- Guilbaut, S. (2009). New York Modern Sanat Düşüncesini Nasıl Çaldı – Soyut
Dışavurumculuk, Özgürlük ve Soğuk Savaş (çev. E. Gökteke). İstanbul: Yıldız Teknik
Üniversitesi Yayınları.
- Huyssen, A. (1999). Alacakaranlık Anıları: Bellek Yitimi Kültüründe Zamanı Belirlemek
(çev. K. Atakay). İstanbul: Metis Yayınları.
- İşçi, C., Güzel, B., Maktal Canko, D. Y., İşçi, T. ve Moroğlu, F. (2020).“Müze Deneyimi:
Yönetim ve Ziyaretçi Perspektiflerinin Karşılaştırılması”, Turizm Akademik Dergisi, 1(7),
29-45.
- Kaplan, F. E. S. (1999). Exhibitions as Communicative Media. E. Hooper-Greenhill
(Editör). Museum, Media, Message. London: Routledge.
- Keene, S. (2006). “All That is Solid?: Museum and the Postmodern”, Public Archaeology,
5(3),185-197.
- Keleş, V. (2003). “Modern Müzecilik ve Türk Müzeciliği”, Atatürk Üniversitesi Sosyal
Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1-2(2), 1-17.
- Madra, B. (2018). Müzeler Bilincin Yöneticisidir. İstanbul.
- Madran, B. (2002). Mevcut Müze Sergilemelerinin Çağdaş Müzecilik Kriterlerine Göre
Yeniden Düzenlenmesi, 6. Müzecilik Semineri Notları. İstanbul: T.C. Genelkurmay
Başkanlığı Askeri Müze ve Kültür Sitesi Yayını.
- Message, K. (2006). “The New Museum”, Theory, Culture&Society, 2-3(23), 603-606.
- Okan, B. (2018). “Günümüz Müzecilik Anlayışındaki Yaklaşımlar ve Müze Oluşumunu
Etkileyen Unsurlar”, Tykhe Sanat ve Tasarım Dergisi,4(3), 215-242.
- Özcan, U. ve Çağlar, H. (2020). “Müzede Aydınlatmanın Kullanıcı ve Eserler Açısından
Değerlendirilmesi”, Avrupa Bilim ve Teknoloji Dergisi, 18, 645-655.
- Özkan, C. (2010). Böceklerle Ekoloji Eğitimi,Naz Önokul Anı Defteri. Ankara: Ankara
Üniversitesi Ziraat Fakültesi Basımevi.
- Özsavaş Uluçay, N. (2017). “Sanatın Mekanı ve Mekanın Sanatı”, İdil,36 (6), 2245-
2257.
- Öztekin, O. A. (2014). Müze Kavramı ve Müze Yapılarının İç Mekânlarının İstanbul’dan
Örneklerle İncelenmesi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Haliç Üniversitesi Fen
Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
- Salderay, B. ve Çalımlı, Z. G. (2020). “Müze Kavramı, Süleyman Saim Tekcan ve Imogaİstanbul
Grafik Sanatlar Müzesi”, Sanat & Tasarım Dergisi (STD), 26, 83-99.
- Sekmen Becan, E. (2015). Çağdaş Sanat Müzeleri ve Medya İlişkisi: Ulusal Basında Müze
Haberlerinin Analizi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi Sosyal
Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
- Sekmen, E. (2012). “Postmodern Müzecilik Tercümleri”,İstanbul Bilgi Üniversitesi Sanat
ve Kültür Yönetimi Lisansüstü Öğrenci Konferansı Bildiri Özetleri Kitabı, İstanbul.
- Sezgin, M. ve Karaman, A. (2009). Müze Yönetimi ve Pazarlaması. Konya: Çizgi Kitabevi.
Shaw, W. M. K. (2004). Osmanlı Müzeciliği. İstanbul: İletişim Yayınları.
- Tzortzi, K. (2007). The Interaction Between Building Lagoutand Display Layout in
Museums. Yayımlanmamış Doktora Tezi, University College of London Bartlett Faculty
of the Built Environment, London.
- Wilson, S. (2002). Information Arts: Intersections of Art, Science and Technology.
Massachusetts: MIT Press.
- Altunbaş, A. ve Özdemir, Ç. (2012). Kültür ve Turizm Bakanlığı.Web:https://teftis.
ktb.gov.tr/Eklenti/4655,makale.pdf adresinden 13 Şubat 2019’da alınmıştır.
- Evliyagil, M. (2019). Müze Evliyagil. Web: http://www.muzeevliyagil.com/tr
adresinden13 Şubat 2019’da alınmıştır.
- International Council of Museums (2006). ICOM Code of Ethics for Museums. Web: http://mmkd.org.tr/wp-content/uploads/2013/10/icom-muzeler-icin-etik-kurallari2.
pdfadresinden 13 Şubat 2019’da alınmıştır.
- İnternet: Müze Forum. Web: http://muzeforum.org/cms/tmp-anasayfa/…/çağdaş/müzecilik adresinden 13 Şubat
2019’da alınmıştır.
- Wallace, M. (2013). Business Card to Business Plan: Branding Your Museum. Web:
http://www.aam-us.org/pubs/webexclusive/branding.cf adresinden 13 Şubat 2019’da
alınmıştır.
- Yolal, M. ve Sökmen, S. (2017). Postmodern Müzecilik Anlayışı Müze Deneyimini
Tamamen Değiştiriyor. Harward Business Review Türkiye, Haziran Sayısı. Web:
https://hbrturkiye.com/dergi/postmodern-muzecilik-anlayisi-muze-deneyiminitamamen-
degistiriyoradresinden 13 Şubat 2019’da alınmıştır.